ماه گرفتگی

تماشا کنید: ماه گرفتگی 11 بهمن 96 در یک دقیقه

ماه گرفتگی 11 بهمن 96 به خاطر همزمانی با 3 پدیده ماه آبی، ماه خونین و ابر ماه یک خسوف استثنایی بود؛ اگر به هر دلیلی موفق به تماشای این پدیده زیبا نشده اید، در ادامه ویدیویی برا شما آماده کرده ایم تا ماه گرفتگی 11 بهمن 96 را در یک دقیقه تماشا کنید.

ممکن است بسیاری از دوستان شما ساعت‌ها در مورد ماه گرفتگی اخیر صحبت کرده باشند و شما از این موضوع که نتوانسته‌اید این رویداد جذاب را با چشمان خود ببینید ناراحت باشید. علاوه بر این شاید فرصت کافی جهت دیدن یک ویدیو کامل و طولانی از این پدیده طبیعی را نداشته باشید. اما جای هیچ نگرانی نیست. رصدخانه Griffith در لس آنجلس یک ویدیو تایم لپس 60 ثانیه‌ای از این خسوف را در اینترنت منتشر کرده است تا مشکل شما حل شود.

این ویدیو در واقع رویدادی را ثبت می‌کند که 152 سال است در آمریکای شمالی رخ نداده است: یک ابرماه خونی تمام عیار و خسوف کامل در آسمان!

این رویداد‌ها معمولا به صورت جداگانه در بازه‌های زمانی مختلف رخ می‌دهند؛ ابرماه‌ها معمولا در طول سال رخ می‌دهند، زمانی که ماه کامل در کنار حضیض باشد (نزدیک‌ترین فاصله چرخش ماه از زمین). از طرفی ماه آبی معمولا هر 2.7 سال یک بار اتفاق می‌افتد. خسوف‌های قمری نیز که ماه را به رنگ قرمز در می‌آورند هر سال سه بار رخ می‌دهد، با این حال طبق ادعای سازمان ناسا ممکن است در یک سال حتی یک بار هم خسوف رخ ندهد.

با توجه به این که 4 پدیده مذکور به ندرت به صورت همزمان رخ می‌دهند و همچنین خیل عظیمی از مردم ایالات متحده آمریکا در آن بازه زمانی خواب بودند (در تاریخ 31 ژانویه و حوالی بامداد)، رصدخانه Griffith این ویدیو جذاب و کوتاه را منتشر کرده است. در ادامه توجه شما را به این ویدیو جلب می‌کنیم:

کارمندان این رصدخانه ضبط ویدیو را از ساعت 2:45 دقیقه بامداد آغاز کردند و کل ویدیو حدود 4 ساعت است، اما در نهایت این ویدیو به صورت تایم لپس به 60 ثانیه رسیده است تا وقت کاربران گرفته نشود. در کانال یوتیوب این رصدخانه اعلام شده است که ضبط ویدیوی خسوف تا طلوع آفتاب قطع نشده بود. در واقع ماه در حالی ناپدید شد که هنوز در حالت خسوف بود.

به تاریک شدن ماه در حین عبور از سایه کره زمین دقت کنید، و اینکه چگونه کم کم به رنگ قرمز در می‌آید. این پدیده به این دلیل رخ می‌دهد که طول موج دراز و قرمز رنگ مربوط به طلوع خورشید و غروب آن در زمین می‌توانند از اتمسفر عبور کرده و ماه را روشن کنند.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. خیلی ممنون من ندیده بودمش ممنون

  2. من شنیدم دیدنش واسه چشم ضزز داره

  3. دمتون گررررم

    اون روز فرصت نشد ببینم، الان می بینمش در آرامش!