قراردادهای قبلی اینترنت حجمی

تمدید قراردادهای قبلی اینترنت حجمی بدون اطلاع مشترکان توسط برخی اپراتورها

برخی اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت، بدون اطلاع مشترکان اقدام به تمدید قراردادهای قبلی اینترنت حجمی آن‌ها کرده‌اند. این در حالی است که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، فروش بسته‌های قدیمی اینترنت را ممنوع کرده است.

پس از اعلام و اجرایی شدن تعرفه های جدید اینترنت ثابت و غیر حجمی شدن اینترنت، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت موظف شدند تا جداول تعرفه‌ای خود را تغییر دهند. این بسته‌های جدید بر منبای سرعت اتصال و به صورت غیر حجمی با در نظر گرفته سقف مصرف منصفانه تنظیم شده‌اند. در مصوبه شماره 266 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ضوابط جدیدی برای فروش اینترنت وضع شد و به این ترتیب، به جای فروش حجمی اینترنت، سرعت جایگزین شده است.

در مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای تعرفه های جدید اینترنت، فروش بسته های قدیمی اینترنت حجمی توسط اپراتورهای ارتباطی ممنوع اعلام شده و تمامی این شرکت‌ها موظف هستند پس از اتمام قراردادهای قبلی اینترنت حجمی کاربران، سرویس‌های جدید را به آن‌ها ارائه بدهند.

تمدید قراردادهای قبلی اینترنت حجمی غیر قانونی است

اما در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که برخی اپراتورهای اینترنتی بدون اطلاع کاربران، قراردادهای قبلی اینترنت حجمی کاربران را تمدید کرده و همچنان اینترنت حجمی می‌فروشند. بر اساس قوانین وضع شده، قررادادهای قدیمی مشترکان اپراتورها تا زمانی که در تاریخ قراردادشان ذکر شده باشد پابرجا خواهند بود و اپراتورها مجازند تا پایان زمان قرارداد، مطابق با تعرفه‌های قبلی به مشترکان سرویس بدهند. پس از به پایان رسیدن زمان قرارداد، اپراتور موظف است تعرفه‌های جدید را به مشترکان ارائه بدهد و در شرایطی که برخی از کاربران به ادامه قراردادهای قبلی اینترنت حجمی خود تمایل داشته باشند، اپراتور موظف است نسبت به اطلاع‌رسانی و اعمال تعرفه‌های جدید بر مبنای سرعت اقدام کند.

حالا تعداد زیادی از کاربران گزارش می‌دهند که نه تنها پس از اتمام قراردادهای قدیمی اینترنت حجمی آن‌ها، هیچ اقدامی برای آگاه‌سازی کاربران به منظور استفاده از سرویس‌های جدید نشده، بلکه اپراتورها با عناوینی چون هدیه و جایزه‌های مناسبتی، زمان سرویس حجمی کاربران را بدون رضایت آن‌ها تمدید کرده و یا با ترفندهایی مانند ارائه شماره کارت بانکی برای خرید غیر الکترونیکی، اقدام به حجم‌فروشی اینترنت کرده‌اند.

قراردادهای قبلی اینترنت حجمی

ممکن است بسیاری از کاربران اطلاع دقیقی از تعرفه های جدید اینترنت و بسته های اینترنت غیر حجمی نداشته باشند و در این شرایط، اپراتورها باید اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشند، نه این که به اسم جایزه و هدیه، باز هم همان قراردادهای قبلی اینترنت حجمی را به مشترکان خود ارائه کنند. باید دید در روزهای آتی، مسئولان و نهادهای نظارتی از جمله سازمان تنظیم مقررات ارتباطات چه واکنشی به این موضوع نشان خواهند داد.