ماه گرفتگی آبی 11 بهمن 96 از چه مناطقی بهتر دیده می‌شود؟

ماه گرفتگی آبی 11 بهمن 96 از چه مناطقی بهتر دیده می‌شود؟

ماه گرفتگی آبی 11 بهمن 96 اتفاقی نادر و شگفت‌انگیز است که با ترکیب پدیده‌های ماه گرفتگی، ماه آبی و ابرماه، پس از 152 سال، در آخرین روز ژانویه 2018 رخ خواهد داد؛ اما این پدیده از کجا بهتر دیده می‌شود؟

در آخرین روز ماه جاری میلادی پدیده‌ای منحصر به فرد که آخرین بار 152 سال پیش در سال 1866 اتفاق افتاد، مجددا رخ می‌دهد؛ این اتفاق ترکیبی از سه پدیده ماه گرفتگی کامل، ماه آبی (Blue moon) و ابرماه (Supermoon) بوده و به عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع ستاره شناسی سال 2018 شناخته می‌شود.

دانشمندان اعلام کرده‌اند که ماه گرفتگی آبی 11 بهمن 96 به واسطه ترکیب پدیده‌های مختلف، قمر شگفت‌انگیز سیاره ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که بسیار بزرگ‌تر و روشن‌تر از حالت عادی به نظر می‌آید و رنگ آن هم با همیشه متفاوت است. به طور دقیق‌تر، آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، اعلام کرده است که قمر زمین در ماه گرفتگی آبی سال 2018، نسبت به سایر مواقع 14 درصد روشن‌تر خواهد بود.

ماه گرفتگی آبی 11 بهمن 96 از چه مناطقی بهتر دیده می‌شود؟

بسیاری از دانشمندان جهان از جمله دکتر نوا پترو (Noah Petro)، محقق برجسته ناسا، ماه گرفتگی آبی 11 بهمن 96 را اتفاقی جادویی توصیف کرده‌اند؛ به عنوان مثال یکی از اتفاقات شگفت‌انگیزی که در شب 31 ژانویه رخ خواهد داد، دیده شدن دومین ماه کامل در فاصله زمانی کمتر از 30 روز است که آن را به عنوان پدیده ماه آبی می‌شناسند و از طرف دیگر، گذر کردن قمر زمین از سایه ایجادشده توسط سیاره ما باعث به وجود آمدن یک ماه گرفتگی کامل خواهد شد که به دلیل رنگ مایل به قرمز، با نام «ماه خونین» (Blood moon) شناخته می‌شود.

پترو می‌گوید که ماه گرفتگی 11 بهمن 96 را می‌توان به اختصار، «ابر ماه آبی خونین» (Super Blue Blood Moon) نام‌گذاری کرد و باید به این نکته توجه داشت که برخلاف اسم انتخاب‌شده، قرار نیست که قمر سیاره ماه با رنگ آبی دیده شود.

بهترین مکان‌ها برای دیدن ماه گرفتگی آبی 11 بهمن 96

دانشمندان اعلام کرده‌اند که این اتفاق منحصر به فرد برای ساکنان آمریکای شمالی، آلاسکا و هاوایی، قبل از طلوع آفتاب 31 ژانویه قابل رویت است؛ برای کسانی هم که در خاورمیانه، آسیا، شرق ‌روسیه، استرالیا و نیوزیلند زندگی می‌کنند، ابر ماه آبی خونین در صبح آخرین روز ژانویه،‌ در زمان طلوع ماه قابل‌مشاهده خواهد بود.

ماه گرفتگی آبی 11 بهمن 96 از چه مناطقی بهتر دیده می‌شود؟

در این نقشه مناطقی که ماه گرفتگی آبی 11 بهمن 96 در آن‌ها قابل رویت است را می‌بینیم.

در آمریکای جنوبی، غرب اروپا و بخش زیادی از قاره آفریقا هم امکان دیدن ماه‌ گرفتگی کامل وجود نخواهد داشت و تنها بخشی از پدیده دیده می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. بدبختی ما کلا همینه حتی ماه گرفته گی آبی هم نمیتونیم ببینم تو این خراب شده

  2. باید بریم وسط اقیانوس اطلس شمالی بهترین جاشه

    • میتونیم ماه قرمز رنگو دم صب ببینیم گفته بالا برای کسانی هم که در خاورمیانه، آسیا، شرق ‌روسیه، استرالیا و نیوزیلند زندگی می‌کنند، ابر ماه آبی خونین در صبح آخرین روز ژانویه،‌ در زمان طلوع ماه قابل‌مشاهده خواهد بود