پنل Full Active جپن دیسپلی

آشنایی با پنل Full Active ژاپن دیسپلی که در مدل ارزان‌تر آیفون 9 به کار می‌رود

مدل مقرون به صرفه آیفون 9 اپل (Apple iPhone 9) با پنل Full Active ژاپن دیسپلی (JDI) تولید خواهد شد. اما از این پنل ال سی دی انعطاف‌پذیر و ویژگی‌های آن چه می‌دانید؟ 

سپتامبر گذشته و حتی پیش از معرفی آیفون ایکس بود که نخستین بار اطلاعاتی در رابطه با آیفون 6 اینچی اپل با پنل ال سی دی منتشر و اعلام شد که امسال در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. پیش‌تر نیز تحلیل‌گر مشهور محصولات اپل، مینگ چی کو اعلام کرده بود که این کمپانی آمریکایی برنامه خود برای محصولات اولد را یک سال به تعویق انداخته و مدل 2018 گوشی های خود را با طراحی تمام‌صفحه، سیستم تشخیص چهره Face ID و بریدگی بالای صفحه عرضه خواهد کرد.

همراه با این اطلاعات، اخباری منتشر شد که نشان می‌داد یکی از مدل‌های آیفون 9 با صفحه نمایش 6.1 اینچی و پنل LCD تولید می‌شود. به نظر می‌رسد این نسخه جدید، همراه با سیستم تشخیص چهره Face ID و قیمت پایین‌تر 700 دلار (در مقایسه با آیفون ایکس) به دست کاربران خواهد رسید. در ابتدا، این موضوع سبب تعجب بسیاری از افراد شد چرا که نحوه ترکیب این سیستم و بریدگی بالای صفحه با فناوری سفت و سخت LCD مشخص نبود. اما انتشار گزارشی از سوی خبرگزاری وال استریت مبنی بر همکاری اپل و ژاپن دیسپلی (یا جپن دیسپلی) برای توسعه یکی از مدل‌های 2018 آیفون، توجه همگان را به خود جلب کرد.

حدود یک سال پیش بود که JDI اعلام کرد موفق به توسعه صفحه نمایشی شده که که مثل پنل‌های اولد، انعطاف‌پذیر بوده اما از فناوری های ارزان‌تر و گسترده‌تری همچون ال سی دی بهره می‌برد. در آن زمان، پنل‌های انعطاف‌پذیر در انحصار ال جی و سامسونگ بودند. حتی سامسونگ در برخی از محصولات خود همچون گلکسی اس 6 اج از آن استفاده کرد. JDI موفق شد بود تا با جایگزینی پلاستیک با شیشه، به حالتی منعطف مشابه نمایشگرهای “اج” گوشی های سامسونگ دست پیدا کند. قطعا این موضوع به معنی امکان استفاده از آن برای بریدگی بالای صفحه و تعبیه کیت دوربین TrueDepth است. ویدیوی زیر، نمونه اولیه پنل Full Active ژاپن دیسپلی را در دنیای واقعی نشان می‌دهد:

نه‌تنها JDI موفق به توسعه یک نمایشگر LCD با بسیاری از ویژگی‌های نمایشگرهای OLED (البته به جز تیره‌های عمیق) شده است، بلکه برخی پارامترهای آن نیز برتری دارد چرا که سازندگان موفق به توسعه پنلی با حاشیه‌های 0.5 میلی‌متری از هر چهار طرف شده‌اند، در حالی که بسیاری از محصولات امروزی، فریم‌هایی با حاشیه‌های بیشتر خصوصا در قسمت پایین دارند. این کمپانی ژاپنی به لطف آخرین دستاوردهای خود، رسما نمایشگری 6 اینچی با وضوح 1080×2160 را معرفی کرده است.

ژاپنی‌ها از فناوری‌های متعددی برای پنل Full Active استفاده کرده‌اند که PixelEyes از جمله مهم‌ترین آنها بوده و علاوه بر سیستم لمسی درون‌سلولی، با قابلیت‌هایی همچون نمایش عمیق‌تر رنگ مشکی نسبت به پنل‌های ال سی دی مرسوم به دست کاربران خواهد رسید. این یعنی مدل ارزان تر آیفون 9 به نمایشگری غیر اولد با قابلیت‌های خاص تجهیز خواهد شد. علاوه بر این، اپل با حذف ویژگی‌های غیر ضروری همچون 3D Touch قادر به کاهش قیمت این تلفن های هوشمند خواهد بود.

پنل Full Active جپن دیسپلی

چنین تصمیمی می‌تواند به سازندگان در کاهش قیمت و عرضه آیفون با قابلیتی همچون Face ID اما قیمت پایین 700 دلار، کمک بسزایی کند. شاید به همین دلیل باشد که یکی از مشهورترین تحلیل‌گران محصولات اپل پیش‌بینی کرده است که آیفون 9، 50 درصد از سهم عرضه گوشی های هوشمند در سال 2018 را به خود اختصاص خواهد داد.