ماهواره Humanity Star

ماهواره Humanity Star ؛ یک گوی درخشان که تمام مردم جهان می‌توانند آن را ببینند

ماهواره Humanity Star محموله غافلگیرکننده راکت الکترون (Electron) شرکت Rocket Lab بود که حالا در مدار زمین قرار دارد. اما هدف از توسعه این ماهواره درخشان چه بوده است؟

21 ژانویه و زمانی که شرکت Rocket Lab، راکت الکترون را از مجتمع پرتاب خود در نیوزلند به فضا فرستاد، یک محموله غافلگیرکننده را نیز با خود حمل می‌کرد. در کنار سه ماهواره تجاری، این راکت حامل یک گوی منفعل با نام Humanity Star بود که شباهت زیادی به یک توپ بزرگ آینه‌ای دارد. این گوی بزرگ به منظور بازتاب نور خورشید و “ایجاد تجربه‌ای مشترک” طراحی شده است و تمام مردم روی زمین می‌توانند آن را مشاهده کنند.

الکترون در حالی طی پرتابی آزمایشی و ماموریت “Still Testing” به مدار زمین رسید که پیش‌تر نام این ماموریت در کتاب‌های تاریخ ثبت شده بود. این ماموریت نه‌تنها نخستین پرتاب مداری توسط نیوزلند محسوب می‌شد، بلکه می‌توان آن را به عنوان نخستین ماموریت فضایی تجاری در نیم‌کره جنوبی نیز در نظر گرفت. با این حال، مدیر ارشد اجرایی شرکت راکت لب یعنی پیتر بک (Peter Beck) می‌خواست چیز دیگری را نیز به این ماموریت اضافه کند و آن، Humanity Star بود؛ ماهواره‌ای کروی که سازندگان می‌خواستند نقش یک سمبل الهام‌بخش برای تمام مردم جهان را ایفا کند.

تکنولوژی به کار رفته در ماهواره Humanity Star بسیار ساده است. این گوی بزرگ در دومین پرتاب آزمایشی راکت الکترون به فضا رفت و هنگام آزاد شدن، به شکل یک گوی بزرگ با قطر 3.3 فوت (کمی بیشتر از یک متر) در آمد که 65 پنل بازتابنده آن را پوشانده بودند. این منعکس‌کننده‌های خورشیدی از پدیده‌ای با نام “Iridium Flare” استفاده می‌کنند که نام آن از چشمک‌های نور و تشعشعات تولید شده توسط پنل‌های تخت روی ماهواره‌های ایریدیومی گرفته شده و به عنوان درخشان‌ترین آبجکت‌های تولید شده توسط انسان در آسمان شب در نظر گرفته می‌شوند.

ماهواره Humanity Star

تفاوت اصلی در این است که فلاش‌ها و چشمک‌های ماهواره‌های ایریدیومی به صورت تصادفی بوده در حالی که تمامی آنها در ماهواره Humanity Star حساب‌شده هستند. برای اطمینان از آن‌که این ماهواره توسط همه مردم روی زمین دیده می‌شود، راکت لب آن را در یک مدار قطبی 90 دقیقه‌ای تنظیم کرده است. این ماهواره در حدود 9 ماه در موقعیت خود باقی خواهند ماند و سپس در اتمسفر زمین می‌سوزد.

در همین حال، در وب‌سایت Humantiy Star پنجره‌ای مخصوص برای این ماهواره در نظر گرفته شده که به کاربران کمک می‌کند چه زمانی و کجا می‌توانند آن را رویت کنند.

ماهواره Humanity Star

پیتر بک در مورد ماهواره Humanity Star گفت:

اهمیتی ندارد که شما کجای دنیا هستید و یا چه اتفاقی در زندگی شما می‌افتد، همه قادر به دیدن Humanity Star خواهند بود. امید من این است که تمام افرادی که به این ماهواره نگاه می‌کنند، به گذشته و گستردگی وسیع جهان نگاه کرده و کمی متفاوت‌تر به زندگی خود، کارها و چیزی که برای بشر مهم است، نگاه کنند.

برای موفق شدن و زنده ماندن، به صورت کلی ما نیاز به اتخاذ تصمیم‌های بزرگ در زمینه انسانیت داریم، نه اشخاص، سازمان‌ها و یا کشورهای مختلف. Humanity Star راهی برای دیدن ماورای موقعیت بدیهی و فوری ما و چیزی است که می‌تواند باشد و برای فهمیدن این موضوع که ما به عنوان یک گونه در آن دخالت داشته و در برابر تمام نوآوری‌ها و حل کردن چالش‌هایی که پیش روی ما است، مسئولیم. ما به عنوان یک گونه، برای حل مشکلاتی همچون تغییرات آب و هوایی و کمبود منابع باید با یکدیگر همراه شویم.