زلزله

پایتخت باید جابجا شود؛ هشدار پدر علم زلزله شناسی ایران در مورد زلزله تهران

بهرام عکاشه، پدر علم زلزله شناسی ایران در مورد وقوع زلزله تهران هشدار داد و گفت چه بخواهیم و چه نخواهیم و پیش از آن که کشته‌های ما میلیونی باشد باید پایتخت را جابجا کنیم.

دکتر بهرام عکاشه، پدر علم زلزله شناسی ایران، در همایش تخصصی پیش‌گیری از مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین که در اهواز برگزار شد حضور پیدا کرد و گفت 41 بلای طبیعی در کل دنیا وجود دارد که 31 مورد آن شامل ایران می‌شود. ایران جزو 10 کشور پرحادثه و بلاخیز جهان است و 75 میلیون نفر جمعیت کشور در معرض خطر این بلایا قرار دارند. عکاشه در خصوص زلزله‌خیز بودن ایران اظهار کرد:

85 درصد کل مساحت ایران به میزان زیاد و خیلی زیاد، زلزله‌خیز است و نیمی از مردم کشور در 25 شهر زلزله‌خیز زندگی می‌کنند. خطر زمین لرزه در 83 درصد شهرهای ایران زیاد و خیلی زیاد و در 16 درصد شهرها متوسط است و تنها یک درصد شهرهای کشور در معرض خطر زلزله قرار ندارند.

مقایس ریشتر به تنهایی مهم نیست

به گفته پدر علم زلزله شناسی ایران، بررسی زلزله‌هایی که از سال 1900 تا 2018 در ایران رخ داده نشان می‌دهد که سرزمین ما استعداد زلزله‌هایی تا بزرگای 8 ریشتر را دارد. البته مقیاس ریشتر به تنهایی مهم نیست و اگر سازه‌ها مقاوم باشند حتی با زلزله‌های 9 ریشتری نیز تخریب نمی‌شوند. چیزی که اهمیت دارد درجه مرکالی است که میزان یا درجه تخریب را نشان می‌دهد. ممکن است درجه مرکالی یک زمین لرزه 8 ریشتری 5 باشد، اما یک زلزله 5 ریشتری، درجه مرکالی 7 یا بیشتر را داشته باشد. در واقع مقیاس ریشتر، درجه انرژی آزاد شده زمین لرزه را نشان می‌دهد و معیاری برای تخریب سازه نیست. آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است، مقاومت سازه‌هاست.

زلزله

بهرام عکاشه، پدر علم زلزله شناسی ایران

وی در ادامه وضعیت پهنه‌بندی خطر زلزله در خوزستان را تشریح کرد و گفت 17 شهر خوزستان از جمله آغاجاری، امیدیه، ایذه، باغملک، بهبهان، حسینیه، دزفول، دزآب، رامهرمز، سردشت، شوشتر، قلعه تل، مسجد سلیمان و صیدون از لحاظ زلزله‌خیزی در معرض خطر زیاد قرار گرفته‌اند. همین‌طور شهرهای اهواز، حمیدیه، رامشیر، سوسنگرد، شوش، ملاثانی، هویزه، الوان، بستان و عبدالخان دارای خطر متوسط زلزله هستند و شهرهای آبادان، اروندکنار، بندر امام خمینی، بندر ماهشهر، خرمشهر، سربندر، شادگان و چمران نیز خطر کم زلزله دارند.

زلزله 7 ریشتری می‌تواند تهران را نابود کند

دکتر عکاشه در ادامه با اشاره به زلزله‌خیز بودن تهران، افزود:

چه بخواهیم و چه نخواهیم باید پایتخت را جابجا کنیم. حتما باید کشته‌های ما میلیونی باشد تا باور کنید که باید پایتخت جابجا شود؟ کافی است زلزله‌ای 7 یا 7.5 ریشتری در تهران رخ دهد تا کل تهران برای چند سال از بین برود و در این صورت کشته‌ها هم میلیونی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد که باید این موضوع آنقدر گفته شود تا گوش شنوایی آن را بشنود. به عنوان مثال اگر گسل شمال تهران فعال شود، درجه مرکالی آن 9 است که می‌تواند همه چیز را نابود کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. تهران جای زندگی نی

  2. باید پایتخت جابه جا بشه وگرنه فاجعه انسانی تو ایران اتفاق می افته چه دلیلی اخه هست براش اینقدر گیر دادن به این شهر که پایتخت بمونه هیچی نداره جز آلودگی

  3. نه بابا محاله.اونوقت تکلیف این همه برجها و راه سازیها و پل سازی ها و…چی میشه؟عمرا دولت توی یه شهر دیگه از نو همچین هزینه هایی بکنه

  4. تهران جای زندگی نیست دیگه دیر یا زود نابود میشه چه زلزله بیاد چه نیاد.

  5. جابه جایی پایتخت فقط برای قشر سرمایه دار سرمایه شونو میدن به یه مشت بی پول و ندار با قیمت زیاد خودشونم میرن جایی دیگه تا بعدا
    ما همون کشته های میلیونی رو میدیم

  6. هرجور فکر مکنم چ از جنبه طبیعی چ فرهنگی چ هنری چ مذهبی چ انسانی هیچ آینده خوشی برای ای قوم شوم نمیبینم

  7. داره میگه 85 درصد مسحات غیر امنه پس راه حل جابه جایی نیست فقط باید تو ساختار از جنس خوب استفاده بشه مثل ژاپن اون همه زلزله میاد توش انگار نه اننگار

    • 85 درصد غیر امن هست، ولی ویران نمیشه.

      بعضی مناطغ ایران خطرناک هستند، مثل نهاوند و تهران و دماوند، این مناطق ۳ تا ۴ تا گسل از زیرشون رد شده

  8. تو عکس downtown ایران چقدر کوچیکه برجی هم نداره به اون صورت ? از چی بترسیم این بنده خدا پیر شده علمش ماله اون زمانه
    خونه های تهران کاه گلی نیستن مثل سر پل زهاب بریزن پایین

    • داداش خونه های سر پل ذهاب کاه گلی نبودند

      زلزله وحشت ناکی بود

      حتی مردم استان همدان شب رو بیرون خابیدند

      داداش، بحث تهران فرق می کنه

      مسئله اینجا استحکام سازه نیست، سازه رو روی چه زمینی ساختی

      تهران روی گره گسلی هستش

      باور کنید وضعیت تهران خیلی وخیمه

      به قول یک نماینده مجلس : اگر در تهران زمین لرزه بیاد، تهران در فاضلاب غرق میشه

      بحث انتقال پایتخت فقط مربوط به زلزله نیست

      تهران زه کشی نشده؛ 4 روز پشت سر هم بارون بیاد، سیل تهران رو ور می داره زلزله چیه!
      آتشفشان دماوند در حال فعال شدن هستش
      کاهش منابع آب
      ترافیک سر سام آور

  9. گدجت نیوز، جا داره یک نظرسنجی راجع به انتخاب پایتخت بعدی از میان شهرهای کنونی ایجاد کنی

    با تشکر