سیستم رانندگی خودکار

سیستم رانندگی خودکار در آینده‌ی صنعت خودرو چه جایگاهی دارد؟

چه آینده‌ای در انتظار سیستم رانندگی خودکار است؟ آیا مردم به اتومبیل های تمام خودران اعتماد خواهند کرد یا همچنان ترجیح می‌دهند خود هدایت اتومبیلشان را به دست بگیرند؟

شاید تصور اینکه یک روزی در خودرو خود بنشینید و رانندگی را به خود آن بسپارید در گذشته سخت بود، اما امروز دیگر این امری دور دست نیست و بسیاری از شرکت‌ها با سرعت در حال توسعه سیستم رانندگی خودکار هستند. اما به راستی این سیستم رانندگی مدرن چه جایگاهی در آینده‌ی صنعت خودرو جهان دارد؟ آیا می‌توان به آن اتکا کرد یا همچنان باورها به سمت مهارت راننده انسانی می‌رود؟

با توجه به مطالعه جدید موسسه AAA آمریکا، 63 درصد از رانندگان آمریکایی در هنگام سواری با اتومبیل های تمام خودران احساس ترس و استرس دارند. آمار نشان می‌دهد که 37 درصد مردم به سیستم رانندگی خودکار اطمینان دارند و نسبت به آمار 78 درصدی ترس رانندگان که در اوایل سال 2017 منتشر شده رشد چشمگیری را شاهد بوده‌ایم. طبق مطالعه این موسسه، 20 میلیون آمریکایی به تعداد کسانی که به این سیستم اعتماد دارند افزوده شده است.

سیستم رانندگی خودکار

طبق این گزارش در بین زن‌های آمریکایی، 73 درصد از سوار شدن در یک اتومبیل تمام خودران امتناع می‌کنند و از آن ترس دارند، این درحالیست که این آمار در مردان 52 درصد است. این سومین سالی است که موسسه AAA از مردم آمریکا در ارتباط با احساسشان با سیستم رانندگی خودکار نظرسنجی برگزار می‌کند. دو سال پیش، سطح خوبی را نتایج نظرسنجی نشان نمی‌داد، اما ظاهرا هر چه به جلوتر می‌رویم نیز به تدریج بر تعداد افرادی که به این تکنولوژی اعتماد می‌کنند افزوده می‌شود. گریگ برانن یکی از محققان برجسته موسسه AAA در مصاحبه‌ای به بخش تکنولوژی CNN اینگونه گفته است:

این خوب است که بر تعداد افرادی که از سیستم رانندگی خودکار می‌ترسند کاسته می‌شود. واقعیت امر این است که مصرف کنندگان نباید از این دسته تکنولوژی‌ها بترسند، زیرا آن‌ها با خود وعده‌هایی برای نجات جان انسان‌ها دارند.

سیستم رانندگی خودکار تا سال 2020 به صورت چشمگیری عمومی می‌شود

برانن اشاره می‌کند که توجه رسانه‌ها به اتومبیل های خودران بیشتر شده است و ویژگی‌های جذابی همچون کروز کنترلر انطباقی کاربران را به وجد می‌آورد. خودروسازان از جنرال موتورز گرفته تا تسلا، این ویزگی‌ها را ارائه می‌کنند که باعث کاهش مسئولیت رانندگان در حین رانندگی با خودروشان می‌شود. این قابلیت‌ها باعث می‌شوند تا راننده کمتر با پدال گاز و کلاچ درگیر باشد تا طعمی از آینده تکنولوژی حمل و نقل را بچشد. تا اوایل سال 2020 میلادی، بسیاری از خودروسازان بزرگ محصولاتی کاملا خودران را روانه بازار خواهند کرد. به نظر آینده‌ی سیستم رانندگی خودکار کاملا روشن خواهد بود.