جدیدترین یافته زمین شناسی: قاره استرالیا زمانی به کانادا متصل بوده است!

قاره استرالیا زمانی به کانادا متصل بوده است!

قاره استرالیا فاصله فوق‌العاده زیادی با کشور کانادا دارد، اما به تازگی متخصصان زمین شناسی با بررسی برخی از سنگ‌های کشف‌شده در دو منطقه، از وصل بودن این سرزمین‌ها در گذشته خبر داده‌اند.

ابرقاره کلمبیا (Columbia) که با نام «نونا» (Nuna) هم شناخته می‌شود،‌ بخش بسیار وسیعی از سیاره ما را در بین 2.5 تا 1.5 میلیارد سال پیش پوشش می‌داد؛ در همین رابطه، دانشمندان استرالیایی اخیرا کشف کرده‌اند که تکه‌های مختلف این ابرقاره، زمانی به هم متصل بوده‌اند؛ به بیان دقیق‌تر، پیدا شدن سنگ‌های خاصی در شمال کوئینزلند (Queensland)‌ قاره استرالیا که همانند سنگ‌هایی در کانادا هستند، خبر از وصل بودن این دو منطقه در گذشته‌های دور می‌دهد.

این سنگ‌ها مشخصه‌های زمین شناسی مخصوصی دارند که در هیچ کجای قاره استرالیا یافت نمی‌شود و محل دقیق کشف آن‌ها، در نزدیکی شهرک جورج تاون (Georgetown) که در 412 کیلومتری غرب شهر کنز استرالیا قرار گرفته، اعلام شده است. همانطور که اشاره شد، سنگ‌های کشف‌شده شباهت بسیار زیادی به سنگ‌های سپر زمین شناسی کانادا (Canadian Shield) دارند.

جدیدترین یافته زمین شناسی: قاره استرالیا زمانی به کانادا متصل بوده است!

آدام نوردزوان (Adam Nordsvan)، سرپرست تیم تحقیقاتی پژوهش در این رابطه می‌گوید که بر اساس تحقیقات، در 1.7 میلیارد سال پیش و زمانی که جورج تاون بخشی از آمریکای شمالی بوده، سنگ‌هایی از این منطقه به داخل آب‌های کم‌عمق افتاده‌اند. سپس جورج تاون از آمریکا جدا شده و پس از گذشت 100 میلیون سال، با شهر مانت ایسا (Mount Isa) در شمال قاره استرالیا برخورد کرده است.

این اتفاق در شکل‌گیری قاره‌های مختلف جهان، زمانی که تقریبا تمامی مناطق در قالب ابرقاره نونا بودند، نقشی حیاتی داشته است.

بر اساس این یافته‌ها می‌توان گفت که در زمان تکه‌تکه شدن ابرقاره کلمبیا در 300 میلیون سال پیش، جورج تاون به قاره استرالیا متصل مانده و به محل اولیه خود باز نگشته است؛‌ البته تئوری دیگری هم در بحث‌های آکادمیک زمین شناسی مطرح می‌شود که بر طبق آن‌ها، جورج تاون از همان ابتدا جزئی از استرالیا بوده است.

مقاله تیم نوردزوان در ژورنال “Geology” به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. واقعیت این جهان چیست!
    هیچکس نمیداند

  2. دروغه استرالیا گرمو خشکه کانادا سردو پر بارشه مگه ممکنه؟؟؟!!!!

  3. این مگه قبلا کشف نشده بود؟! یادمه توی کتاب جغرافی همچین چیزی خوندیم D:

  4. همه میدونیستیم که همه قاره ها یه زمانی به هم متصل بودن