6 مورد از مزایای آموزش در خانه (Homeschooling) در قرن بیست و یکم

6 مورد از مزایای آموزش در خانه (Homeschooling) در قرن بیست و یکم

آموزش در خانه (Homeschooling) روشی برای آموزش کودکان در منزل است که نیاز به مدرسه رفتن را از بین می‌برد؛ در ادامه دلایل مطرح‌شده در مورد تاثیرات مثبت این روش را بررسی خواهیم کرد.

در دهه‌های 80 و 90 میلادی خانواده‌های آمریکایی برای واردکردن مفاهیم مذهبی کاتولیک در تحصیلات کودکان خود، سبکی به نام آموزش در خانه یا همان تحصیل در منزل را مجددا رواج دادند که در آن برخلاف فرستادن بچه‌ها به مدرسه و واردکردن آن‌ها به یک سیستم آموزشی از پیش تعیین‌شده، کودکان در داخل منزل و به کمک والدین و یا معلم‌های خصوصی تحصیل می‌کردند.

آموزش در خانه در بسیاری از کشورهای دنیا مانند کانادا، آمریکا،‌ انگلستان رواج دارد و کشورهایی مانند آلمان و یا مناطق دیگر جهان آن را کلا ممنوع اعلام کرده‌اند. بسیاری از طرفداران این روش به این حقیقت استناد می‌کنند که کودکان آموزش‌دیده در منازل به تمامی اطلاعات آنلاین لازم برای تحصیل دسترسی دارند، فعالیت‌های فوق‌برنامه خود را انجام می‌دهند،‌ با هم‌سن و سالان بیشتر در ارتباط‌اند و از طرف دیگر، برخی از محدودیت‌های موجود در سیستم‌های آموزشی که در بسیاری از کشورها، قدیمی و ناکارآمد هستند، برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

امروزه شکل و مفهوم تحصیل در منزل به نسبت اوایل آن بسیار تغییر کرده است و مقاله‌های زیادی در مورد مزایای آموزش در خانه به چاپ رسیده‌اند؛ در همین رابطه قصد داریم تا 6 مورد از فواید این سبک آموزشی در سال 2018 را موردبررسی قرار دهیم.

تاثیرات مثبت آموزش در خانه

1. شخصی کردن یادگیری برای هر دانش‌ آموز

6 مورد از مزایای آموزش در خانه (Homeschooling) در قرن بیست و یکم

شخصی کردن یادگیری یکی از ایده‌های اصلی سبک آموزش در خانه است که بر اساس آن، کودکان بر طبق استعداد و توانایی‌های خود آموزش می‌بینند و سرعت و سبک تدریس برای هر دانش‌ آموز، منحصر به فرد است.

افراد معروف و موفقی مانند بیل گیتس و مارک زاکربرگ موافق روش شخصی کردند یادگیری هستند و آن را به عنوان سبک بهتری در مقابل آموزش یکسان برای همه، اعلام می‌کنند؛ آن‌ها معتقدند که استفاده از تکنولوژی‌های روز در این رابطه می‌تواند بسیار مفید باشد.

2. تحصیل بیشتر و عمیق‌تر در موضوعات موردعلاقه

6 مورد از مزایای آموزش در خانه (Homeschooling) در قرن بیست و یکم

بدون وجود سیستم رسمی تحصیلی، هر کودک امکان این را دارد که در شاخه علمی موردعلاقه‌اش بیشتر کاوش کند و با موضوعاتی که در مدارس، تا مراحل بالای تحصیل به دانش‌ آموز تدریس نمی‌شوند، از ابتدا آشنا شود. به عنوان مثال کودکی که به روانشناسی و یا اقتصاد علاقه‌مند است، می‌تواند با نظارت بزرگ‌ترها، هر آنقدر که دوست دارد در این حوزه‌ها اطلاعات کسب کند.

بسیاری از خانواده‌هایی که در کشورهای پیشرفته،‌ آموزش در خانه را انجام می‌دهد خود اطلاعات کافی برای آموزش کودکانشان را دارند، اما پلتفرم‌ها و امکانات زیادی هم در این رابطه،‌ برای سایر پدر و مادرها در نظر گرفته شده است.

3. سود بردن از شبکه‌های اجتماعی

6 مورد از مزایای آموزش در خانه (Homeschooling) در قرن بیست و یکم

در گذشته بسیاری از منتقدان آموزش در خانه استدلال می‌کردند این روش جلوی اجتماعی شدن کودکان را می‌گیرد، اما امروزه با ظهور شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام،‌ اسنپ چت، توییتر و پلتفرم‌های مشابه، هر دانش‌ آموزی که در منزل آموزش می‌بینند این امکان را دارد که روابط پایدار و بسیار مفیدی را از طریق شبکه‌های اجتماعی،‌ با کودکان هم سن و سالش ایجاد کند و در برخی موارد، بیشتر از دانش آموزان مدارس اجتماعی شود.

محقق برجسته‌ای در زمینه تحصیل در منزل به نام برایان ری (Brian Ray)، با تایید این موضوع که استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های این حوزه اعتیادآور است، بر اساس نتایج تحقیقات گسترده می‌گوید که مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان روش آموزش در خانه با سایرین برابری می‌کند و گاهی اوقات، کارایی بیشتری دارد.

4. دوری از دار و دسته‌ها و دانش آموزان قلدر

6 مورد از مزایای آموزش در خانه (Homeschooling) در قرن بیست و یکم

یکی از مهم‌ترین مزایای آموزش در خانه از نظر بسیاری، مواجه نشدن کودکان با قلدرها و سایر دانش آموزان زورگو است که در اکثر مدارس کشورهای جهان، به عنوان پدیده‌ای شایع و گسترده شناخته می‌شود.

برخی میگویند که قرار گرفتن در معرض زورگویی در مدرسه به قوی‌تر شدن کودک کمک می‌کند، اما در تحقیقات زیادی ثابت شده است که این اتفاق باعث بروز نشانه‌های افسردگی و استرس در قربانیان قلدری می‌شود و افت تحصیلی هم یکی دیگر از نتایج منفی ناشی از زورگویی است.

از طرف دیگر، تحصیل در خانه شرایط سالم‌تری را برای یادگیری فراهم می‌کند.

5. سیستم آموزشی هماهنگ و مرتبط با دنیای اطراف

6 مورد از مزایای آموزش در خانه (Homeschooling) در قرن بیست و یکم

برخلاف آنچه که تصور می‌شود،‌ بخش بزرگی از آموزش در خانه خارج از منزل و در مکان‌های آموزشی مانند موزه‌ها و کتاب‌خانه‌ها اتفاق می‌افتد.

محقق دیگری به نام کلیر دیکسون (Claire Dickson) در این رابطه می‌گوید که یادگیری در مکان‌های این چنینی کمک زیادی به پخته‌تر و روشنفکرتر شدن کودک کرده و فرآیند بالندگی دانش‌ آموز را سریع‌تر می‌کند. این در حالیست که تعداد قابل‌توجهی از مدرسه‌ها، دنیایی مجزا از جهان اطراف را برای کودک ایجاد می‌کنند و موجب تخریب بسیاری از استعدادهای شخص می‌شوند.

6. دستیابی به موفقیت بیشتر در بلندمدت

6 مورد از مزایای آموزش در خانه (Homeschooling) در قرن بیست و یکم

احتمال بهتر بودن دستاوردهای دانش آموزان سبک آموزش در خانه بسیار بالاست؛ مطالعات زیادی وجود دارند که با بررسی آمار مربوط به تحصیل در دانشگاه‌ها و آزمون‌های ورودی مختلف، اثبات کرده‌اند که کودکان آموزش‌دیده در منزل به صورت کلی نمره‌های بهتری را در امتحانات استاندارد کسب می‌کنند، بیشتر به تحصیلات دانشگاهی خود متعهدند و پس از فارغ‌التحصیل شدن شانس موفقیت بیشتری دارند.

آمار منتشرشده در یک مقاله، در سال 2009 نشان داد که 67 درصد دانش آموزان آمریکایی سبک تحصیل در منزل از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، در حالی که این عدد برای سایر محصلان 59 درصد بوده است؛ بر اساس آمار، اعداد مربوط به کسانی که در مدارس خصوصی و یا مذهبی تحصیل می‌کنند هم به ترتیب 54 و 51 درصد بود.