رهبر گرانترین تجربه فیزیک ذرات: وعده اعلام خبرهای بزرگ در مورد ماده تاریک تا دو هفته آینده

رهبر گرانترین تجربه فیزیک ذرات، وعده اعلام خبرهای بزرگ در مورد ماده تاریک تا دو هفته آینده را داد. پروژه طیف‌سنج مغناطیسی آلفا در مه 2011 برای بررسی ذرات پرانرژی یا پرتوهای کیهانی بر روی ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر شد.

به گفته ساموئل تینگ، پژوهشگر اصلی این تجربه، این اخبار در حقیقت اولین نتایج این پروژه دو میلیارد دلاری خواهد بود که در مجلات علمی منتشر خواهد شد.این گردآورنده ذرات از قابلیت شناسایی ماده تاریک برخوردار بوده که به گفته تینگ در نشست سالانه انجمن آمریکایی برای پیشرفتهای علمی، گویای اخبار بزرگی در این زمینه به جهان خواهد بود.

بر اساس نظریه‌ها، ماده تاریک از ذراتی با همراهی ضد ماده تشکیل شده است. هنگامی که دو طرف ماده و ضد ماده با هم برخورد می‌کنند، یکدیگر را نابود کرده و ذرات جدید پوزیترون و الکترون را تولید می‌کنند. این مواد، ذرات سنگین با تعامل کم نام دارند.اگرچه این دانشمند موسسه فناوری ماساچوست اخبار بیشتری را در اختیار نگذاشته، اما خاطرنشان کرد که این یافته‌ها تنها بخش کوچکی از رمزگشایی ماده تاریک است.

اطلاعات مربوط به حدود هشت میلیارد پوزیترون و الکترون شناسایی شده توسط طیف‌سنج مغناطیسی آلفا مانند انرژی آنها و تعداد ذرات کشف شده در این گزارش خواهد بود. اگر تعداد پوزیترون کافی که به یک میزان انرژی خاص اشاره داشته، کشف شده باشد، بر ماده تاریک دلالت خواهد داشت چرا که با وجود فراوانی الکترون در جهان، فرآیندهای کمتری شناخته شده که پوزیترون تولید کنند.

علاوه بر طیف سنج آلفا، تجارب دیگر مانند برخورد دهنده بزرگ هادرونی در سوئیس و آشکارسازهای زیرزمینی ماده تاریک ممکن است در آینده نزدیک به کشفی در این زمینه نائل شوند.