شایعات هواوی P20

مروری بر شایعات هواوی P20 ؛ بررسی طراحی، مشخصات فنی و دوربین سه‌ گانه

هواوی پی 20 (Huawei P20) پرچمدار سال 2018 هواوی است. در این مطلب قصد داریم به بررسی و مرور اخبار و شایعاتی که تاکنون پیرامون هواوی P20 منتشر شده است بپردازیم. احتمال دارد این گوشی در نهایت با نام هواوی پی 11 (Huawei P11) معرفی شود.

تنها حدود یک ماه تا آغاز نمایشگاه MWC 2018 باقی مانده است، نمایشگاهی که همه ساله در ابتدای اسفند ماه برگزار شده و طی آن گوشی های هوشمند و گجت‌های جدیدی معرفی می‌شوند. از آنجایی که مدت‌ها است پیرامون قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های نوینی که قرار است در پرچمداران معرفی شده طی کنگره جهانی موبایل به کار برود، شایعات و اخبار زیادی شنیده‌ایم، بیش از پیش با نزدیک شدن به این نمایشگاه هیجان‌زده می‌شویم.

در بین گوشی های هوشمندی که در کنگره جهانی موبایل سال جاری معرفی می‌شوند، نام هواوی P20 به عنوان یک پرچمدار قدرتمند چشم‌نوازی می‌کند. این مدل در واقع جانشین هواوی P10 محسوب می‌شود که سال گذشته نیز در کنگره جهانی موبایل معرفی شد. با توجه به همین موضوع انتظار داشتیم نام آن هواوی P11 باشد، اما بر اساس شایعات، این گوشی‌ساز چینی تصمیم‌ دارد در شیوه نام‌گذاری محصولات خود یک جهش داشته باشد.

هواوی P20

هواوی پی 20 یک گوشی منحصربه‌فرد با ویژگی‌های شگفت‌انگیز خواهد بود. با وجود قدرت گرفتن از تراشه کایرین 970 مجهز به واحد هوش مصنوعی، بهره بردن از طراحی بدون حاشیه فوق‌العاده زیبا و چند قابلیت دیگر، هیچ کدام به اندازه مجهز شدن آن به یک دوربین سه گانه با رزولوشن 40 مگاپیکسل برای ما جذابیت ندارند، به همین دلیل تا زمان رونمایی رسمی آن به تقویم چشم می‌دوزیم. در این مطلب تصمیم داریم تمامی شایعات و اخباری که تاکنون پیرامون هواوی P20 منتشر شده است را مرور کرده و به یک جمع‌بندی برسیم. تجربه نشان داده هیچ خبر و یا حتی شایعه‌ای را نمی‌توان دست کم گرفت.

تعداد مدل‌های هواوی پی 20

پرچمدار سال 2017 سری P تحت سه مدل مختلف معرفی شد؛ هواوی پی 10 به عنوان مدل پایه، پی 10 پلاس به عنوان مدل دارای نمایشگر بزرگتر و رزولوشن بیشتر و پی 10 لایت به عنوان مدل اقتصادی شناخته می‌شدند. امسال نیز شاهد سه مدل متفاوت تحت خانواده هواوی P20 خواهیم بود، با این تفاوت که دیگر گوشی با پسوند لایت وجود نداشته و سه محصول با نام‌های هواوی پی 20، پی 20 پلاس و پی 20 پرو معرفی خواهند شد.

بر اساس اخبار، با حذف مدل لایت این مرتبه قرار است هر سه گوشی، دستگاه‌هایی قدرتمند باشند، به طوری که هر سه به دوربین سه گانه مجهز خواهند شد. مدل پلاس همانند سال‌های گذشته تنها از نظر اندازه با هواوی پی 20 تفاوت دارد.

اما مدل پرو مرزهای طراحی بدون حاشیه را درنوردیده و به نسبت ابعاد صفحه نمایش به بدنه فوق‌العاده‌ بالایی دست پیدا خواهد کرد. احتمال دارد این گوشی شبیه به آیفون ایکس اپل باشد. به این ترتیب بریدگی بالای نمایشگر جنجال‌برانگیز این گوشی را در پرچمدار پرچمداران برترین گوشی‌ساز چینی مشاهده خواهیم کرد. در ادامه، تصاویری احتمالی از نحوه طراحی پنل پشتی این سه گوشی را مشاهده می‌کنیم.

طراحی هواوی P20

پیش‌بینی می‌شود هر سه مدل در دنباله‌روی از طراحی روز، به نمایشگرهایی کشیده و لاغز اندام مجهز شوند. تا پیش از این، نسبت ابعاد تصویر نمایشگر گلکسی اس 8 (18.5:9) را عجیب خطاب می‌کردیم، اما بر اساس اطلاعاتی که اخیرا از یک بنچمارک به دست آمده، این نسبت برای هواوی P20 برابر 18.7:9 خواهد بود. رزولوشن نمایشگر این گوشی 1080 در 2244 پیکسل (فول اچ‌دی پلاس) است.

اما دو مدل دیگر از نظر وضوح تصویر نمایشگر وضعیت بهتری داشته و به رزولوشن کیو اچ‌دی پلاس مجهز می‌شوند. با کمی بازی ریاضی می‌توان این مقدار را برابر 1440 در 2992 پیکسل اعلام کرد.

هواوی P20

طبق رندرها، دکمه هوم از مدل پایه و پلاس حذف نخواهد شد، به همین دلیل حسگر اثر انگشت در همین بخش باقی می‌ماند. این موضوع به معنی عدم رعایت طراحی بدون حاشیه در آن‌ها نیست، همانطور که هواوی میت 10 با وجود داشتن دکمه هوم، حاشیه‌های بسیار کمی در اطراف نمایشگر خود دارد.

اما در مدل پرو حاشیه‌ها از پایین و حتی بالای نمایشگر به طور کامل حذف خواهند شد، به همین دلیل حسگر اثر انگشت به پنل پشتی و زیر دوربین اصلی منتقل می‌شود. از آنجایی که نیاز است سنسورها به علاوه دوربین سلفی بر روی محلی قرار بگیرند، سبک طراحی آیفون 10 را به خاطر می‌آوریم. اگرچه اپل از این سبک طراحی بازخورد خوبی دریافت نکرد، اما به نظر هواوی تصمیم دارد مجددا از آن استفاده کند.

سخت افزار

همانند روال سال قبل، نخستین تراشه‌ ساخت دست خود هواوی ابتدا در محصولات سری Mate به کار رفته و سپس به گوشی های جدید سری P راه پیدا می‌کند. پس مغز متفکر هواوی P20 و هواوی P20 پلاس چیپست متشکل از واحد هوش مصنوعی کایرین 970 خواهد بود. مدل پرو در این زمینه نیز بهتر از دو گوشی دیگر ظاهر شده و به چیپست بهبود یافته کایرین 975 مجهز می‌شود.

کایرین 970 یک تراشه 10 نانومتری بوده و به واحد پردازش شبکه عصبی مجهز شده است، به همین دلیل تاثیر هوش مصنوعی را در جای جای دستگاه‌های مجهز به آن خواهیم دید. این تراشه متشکل از یک پردازنده هشت هسته‌ای با حداکثر سرعت 2.8 گیگاهرتز است که رقمی شگفت‌انگیز محسوب می‌شود.

هواوی P20

وقتی گوشی هواوی آنر ویو 10 مجهز به این تراشه معرفی شد، دریافتیم وجود واحد پردازش شبکه عصبی درون تراشه یک گوشی و مجهز شدن آن به هوش مصنوعی چه مزایایی خواهد داشت. به عنوان نمونه در حالت عکاسی خودکار می‌توان یک صحنه را 33 مرتبه در هر ثانیه اسکن کرد تا بهترین تنظیمات تعیین شوند. مایکروسافت توانایی این تراشه در ترجمه زبان‌ها را ستوده و یک ورژن مخصوص از مایکروسافت ترنسلیت را مخصوص آنر ویو 10 توسعه داده است.

چیپست کایرین 970 خیلی زود به خلق و خوی کاربر عادت کرده و بر اساس آن‌ها، پیشنهاداتی به وی ارائه می‌کند. هوشمندی آن سبب بهینه شدن مصرف انرژی شده و به همین دلیل باتری بیشترین بهره‌وری را خواهد داشت. واحد پردازش شبکه عصبی آن دارای SDK منحصربه‌فرد خود است، به همین دلیل توسعه‌دهندگان خواهند توانست در اپلیکیشن‌های خود از این قسمت استفاده کنند.

طبق شایعات هر سه گوشی دارای 6 گیگابایت رم بوده و نسخه پایه آن‌ها به 64 گیگابایت ظرفیت داخلی مجهز می‌شود. با این حال از دیدن مدل پایه به همراه 4 گیگابایت حافظه اصلی متعجب نخواهیم شد، چرا که مطابق با استاندارد روز است. اما با توجه به تمرکزی که شرکت سازنده بر روی هواوی P20 پرو دارد، وجود 6 گیگابایت رم در آن تقریبا حتمی است.

دوربین اصلی سه گانه

خبر مجهز شدن پرچمدار آتی سری P هواوی به یک دوربین سه گانه شدیدا خبرساز شد. این دوربین همچنان در همکاری با شرکت لایکا توسعه پیدا می‌کند و این موضوع جذابیت آن را دو چندان می‌کند. ویژگی دیگر آن، توانایی برای ثبت تصاویری 40 مگاپیکسلی است. در حال حاضر نمی‌دانیم این وضوح تصویر با ترکیب عکس‌های ثبت شده توسط هر سه دوربین به دست آمده و یا تنها یکی از آن‌ها دارای چنین رزولوشنی است، اما در هر صورت امکان ثبت چنین عکس‌هایی با یک دوربین موبایل شگفت‌آور است.

هواوی P20

در حال حاضر برخی از پرچمداران دارای دوربین دوگانه قادر به بزرگنمایی اپتیکال تا دو برابر بدون کاهش کیفیت هستند، اما این میزان در هواوی P20 به پنج برابر افزایش پیدا می‌کند که همچنان برای یک دوربین موبایل باورنکردنی است. در صورت تحقق این شایعات و استفاده از چنین دوربینی در پرچمدار آتی برترین گوشی‌ساز چینی، فصلی نو در دنیای دوربین‌های موبایل آغاز خواهد شد.

دوربین سلفی نیز از این همه توسعه بی‌بهره نمی‌ماند. طبق شایعات، رزولوشن این دوربین 24 مگاپیکسل خواهد بود، وضوح تصویری که حتی در دوربین اصلی برترین پرچمداران کنونی نیز قابل دستیابی نیست.

هواوی P20

سیستم تشخیص چهره پیشرفته

هواوی مدتی پیش اعلام کرد گوشی پی 11 (پی 20) با تکنولوژی تشخیص چهره پیشرفته خود به جنگ دوربین TrueDepth اپل می‌رود. مشکل اینجاست که نمونه‌ اولیه‌ای که بر روی آن شاهد استفاده از این سیستم تشخیص چهره بودیم، اندازه بسیار بزرگی داشت، به همین دلیل نمی‌توان این ماژول را به همین حالت بر روی گوشی های هوشمند متداول استفاده کرد.

هواوی P20

هواوی آن را Point Cloud Depth Camera نام نهاده و در مراسم رونمایی آنر 7 ایکس و‌ آنر ویو 10 اطلاعاتی درباره سیستم تشخیص چهره پیشرفته خود در اختیار رسانه‌های خبری قرار داد. این تکنولوژی نیز همانند فیس آیدی یک نقشه سه بعدی از صورت کاربر تهیه می‌کند، به همین دلیل دقت زیادی داشته و به راحتی قابل فریب دادن نیست.

با این حال پیش‌بینی می‌شود این تکنولوژی به اندازه‌ای توسعه نیافته تا در هواوی P20 و برادران آن به کار برود، اما طراحی شبیه به آیفون ایکس مدل پرو کمی ما را به شک می‌اندازد. شاید هواوی تصمیم دارد برترین پرچمدار اپل را در تمامی زمینه‌ها، از دوربین و نمایشگر گرفته تا طراحی و تکنولوژی تشخیص چهره، به چالش بکشد. اگر در هیچ کدام یک از مدل‌های خانواده پی 20 دوربین Point Cloud Depth به کار نرود، باید برای مشاهده نحوه عملکرد آن‌ تا رونمایی پرچمداران آتی سری Mate منتظر بمانیم.

انتظارات از هواوی P20

اگرچه تاکنون اطلاعات زیادی درباره پرچمداران آتی هواوی منتشر شده، اما برخلاف اطلاعات مربوط به سایر مدل‌ها پیش از رونمایی آن‌ها، این اطلاعات کلی بوده و هنوز با جزییات دقیق، اطلاعات کافی درباره مشخصات فنی و قابلیت‌های هواوی پی 20 در اختیار نداریم. این موضوع، توانایی گوشی‌ساز چینی برای حفظ اطلاعات مربوط به مدل‌های آتی خود را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد هواوی در سال 2018، از همان ابتدا تصمیم دارد جنجالی ظاهر شده و دست پر به میان بیاید تا سایر پرچمداران بازار موبایل در صورت عدم ارائه یک ویژگی بسیار خاص و منحصربه‌فرد، در مقابل آن حرفی برای گفتن نداشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. وقعا بی نظیره
    هواوی همیشه از رقیباش یک قدم جلو تر بوده

    تو mwc تقریبا همه شرکت ها پرچمدارای خودشونو رو معرفی میکنند و باید ببینیم هواوی چیکار میکنه

  2. منتظر پرچمدار بعدی آیفون و سامسونگ باشید، اینا چیزی نیست

  3. این گوشی بی رقیبه، P10 که نظیر نداشت، این گوشی هر وقت بیاد بازار تحت سلطه میگیره

  4. چرا براتون جالب نیست؟؟/
    مگه گوشی هم با چنین قدرتی پیدا میشه او بازرا
    البته اینم تو بازار نیست