رجیستری گوشی های مسافری

سامانه آنلاین رجیستری گوشی های مسافری آغاز به کار کرد؛ نحوه ثبت گوشی مسافران

گمرک ایران سامانه آنلاین رجیستری گوشی های مسافری را راه‌اندازی کرد و امکان ثبت گوشی مسافران بدون مراجعه حضوری فراهم شده است. در ادامه، نحوه رجیستر کردن گوشی های مسافری را آموزش می‌دهیم.

با راه‌اندازی سامانه ثبت شناسه گوشی های تلفن همراه مسافران در گمرک، امکان رجیستر کردن این گوشی‌ها بدون مراجعه حضوری فراهم شده است. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این سامانه را به نشانی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister با هدف دسترسی آسان مسافران و برای ثبت گوشی‌های خود از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ایجاد کرده است. در واقع این سامانه به مسافرانی که وارد کشور می‌شوند تا چند روز پس از ورود به کشور فرصت می‌دهد تا بدون مراجعه حضوری، گوشی خود را با پرداخت حقوق گمرکی به ثبت برسانند و مشکلی از بابت طرح رجیستری برایشان به وجود نیاید.

رجیستری گوشی های مسافری

در همین راستا، مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، بخشنامه‌ای را به گمرکات مستقر در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور ارسال کرده و مهلت زمانی و نحوه ثبت شناسه IMEI گوشی های موبایل مسافران ورودی در سامانه گمرک را اعلام کرده است. در این بخشنامه آمده که تمامی مسافران مکلفند حداکثر ظرف مدت 10 روز از تاریخ ورود به کشور نسبت به ثبت شناسه IMEI گوشی تلفن همراه خود در سامانه مربوطه به آدرس اینترنتی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister اقدام کنند. همچنین مسافران باید از طریق سامانه مذکور با احتساب 80 دلار معافیت نسبت به پرداخت حقوق، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده مابقی ارزش گمرکی یک دستگاه تلفن همراه برای هر مسافر بر حسب ارزش‌های گمرکی مندرج در سامانه، اقدام نمایند.

بر اساس اعلام مسئولان، در صورت اقدام نشدن برای رجیستری گوشی های مسافری ، این افراد فقط 30 روز پس از ورود به کشور امکان استفاده از گوشی خود را دارند و بعد از آن، گمرک هیچ وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه تلفن همراه شخص مسافر نخواهد داشت.

افرادی که از طریق سامانه رجیستری گوشی های مسافری نسبت به ثبت شناسه موبایل خود اقدام می‌کنند حتما کد پیگیری و شناسه پرداخت را تا اطمینان پیدا کردن از ثبت تلفن همراه، نزد خود نگه دارند. این افراد توجه داشته باشند که برای ورود به این سامانه باید حروف I و R را در نشانی اینترنتی با حروف بزرگ تایپ کنند. در صورتی که نتیجه استعلام مثبت بود، شخص مسافر باید حقوق ورودی گوشی وارد شده را پرداخت کند و پس از درخواست ثبت شناسه در این سامانه، گمرک ایران صحت اطلاعات وارد شده را بررسی کرده و اطلاعات را به سامانه همتا ارسال می‌کند.

رجیستری گوشی های مسافری

در صورت نادرست بودن اطلاعات وارد شده، نه تنها شناسه تلفن همراه ثبت نمی‌شود بلکه وجه پرداختی نیز تحت هیچ شرایطی به فرد بازگردانده نخواهد شد. بنابراین تنها افرادی که تلفن همراه خود را به صورت مسافری وارد کشور کرده‌اند باید از این طریق اقدام کنند. طبق قانون، هر مسافر اگر یک گوشی در سال را با خود وارد کشور کند مشمول معافیت 80 دلاری می‌شود، اما در صورت ورود بیشتر از یک گوشی باید شرایط و ضوابط خاص خود را رعایت کند. در پایان لازم است که برای انجام عملیات رجیستری گوشی های مسافری به نکات زیر توجه داشته باشید:

مراحل رجیستری گوشی های مسافری در سامانه

1. پس از ورود به سامانه باید کد 15 رقمی IMEI را که بر روی جعبه گوشی یا پشت باتری درج شده وارد کنید.

2. در مرحله بعدی باید برند تلفن همراه، مدل و مشخصات فنی گوشی خود را وارد کنید.

3. در وارد کردن شناسه و مشخصات گوشی دقت کنید تا هیچ اشتباهی به وجود نیاید.

4. در مرحله سوم باید شخص مسافر اطلاعات خود را وارد کند. شماره تلفن همراه وارد شده نیز باید به نام خود شخص مسافر باشد. در غیر این صورت عملیات رجیستری گوشی های مسافری موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

5. یک کد امنیتی به شماره تلفن همراه وارد شده ارسال می‌شود که باید این کد را در مرحله بعدی در سامانه وارد کنید.

6. از طریق درگاه پرداخت، مبلغ تعیین شده برای هزینه گمرک را پرداخت کنید.

7. عملیات ثبت گوشی مسافری به پایان می‌رسد و یک کد پیگیری برای شما ارسال می‌شود که لازم است آن را نزد خود نگه دارید.

8. در صورت انجام موفق مراحل بالا، گوشی تلفن همراه مسافری ثبت خواهد شد و پس از چند روز پیامکی برای شخص مسافر ارسال می‌شود که طبق آن، گوشی مورد نظر با موفقیت در شبکه تلفن همراه به ثبت رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. بخدا فقط و فقط مسخره بازیه. من فقط اینو توی ایران خوب فهمیدم که هیچوقت دولت بنفع مردم کاری نکرده والسلام

  2. دیگه گیر بدن به یه چیزی ول کن نیستن ها تا مردمو ……. ول نمیکنن

  3. ولی این جریان اصلا به نفع مردم نیست چون دقیقا همون پولی که برگشته میشه از چرخه حذف قاچاق تو جیب منو شما نمیره میره تو جیب یه مشت دزد میخورن میکشن بالا واسه برادراشون میزارنش وسیقه

  4. اینا قصد دارن همه گوشی ها ریجستری بشن؟؟؟؟؟؟

  5. برای افراد تبعه خارجی که کده ملی ندارند هیچ گزینه وجود نداره !!