نگه داشتن عطسه گلوی مردی میانسال را پاره کرد!

نگه داشتن عطسه باعث پارگی گلوی مردی میانسال شد!

نگه داشتن عطسه اخیرا باعث جراحت و پارگی گلوی مردی میانسال شده و این اتفاق به عنوان یک هشدار برای کسانی که به خفه کردن عطسه خود عادت دارند، خبرساز شده است.

بسیاری از افراد به دلیل خجالت و یا دلایل دیگر، عادت دارند تا عطسه خود را نگه دارند و برای جلوگیری از صدای آن،‌ به نوعی این واکنش طبیعی بدن را خفه کنند. با این حال، پارگی گلوی مردی 34 ساله از انگلستان مجددا به همه یادآوری کرده است که نگه داشتن عطسه چقدر می‌تواند خطرناک باشد.

این مرد برای جلوگیری از عطسه بینی و دهان خود را گرفته بود و همانطور که از گزارش‌ها پیداست،‌ این کار به بستری شدن فرد در بیمارستان و وارد شدن جراحت جدی به گلوی او منجر شد؛ مرد میانسال گفته است که پس از این کار نوعی حس ترکیدگی را در گلویش حس کرد و سپس به دلیل درد شدید و باد کردن گردن به بیمارستان مراجعه کرد.

پزشکان پس از معاینه گردن شخص متوجه نوعی صدای شکستی در گلو و قفسه سینه او شدن که نشانه مشکلی با نام کریپتاسیون (Crepitus) است. کریپتاسیون زمانی اتفاق می‌افتد که حباب‌های هوا در زیر پوست و بافت‌های بدن حبس شوند.

نگه داشتن عطسه گلوی مردی میانسال را پاره کرد!

پس از اجرای سی تی اسکن بر روی بیمار، حباب‌های هوا که در ناحیه گردن و قسمت میانی ریه‌های فرد قرار داشتند، به خوبی قابل‌مشاهده بودند. اینطور که به نظر می‌رسد جلوگیری از عطسه باعث شده تا در قسمت انتهایی گلوی شخص حفره‌ای ایجاد شود و هوا به گردن و قفسه سینه او وارد شود.

کادر درمانی برای مداوای فرد و مقابله با خطر عفونت پارگی گلو به او آنتی‌بیوتیک دادند و برای مدتی کوتاه، تغذیه فرد از راه لوله انجام می‌شد. پس از گذشت 7 روز امکان مصرف غذاهای نرم برای بیمار فراهم شد و با سپری شدن 2 ماه از اتفاق، گزارش ‌شده که سلامتی فرد به شرایط عادی برگشته است.

در گزارش این اتفاق ذکر شده که پارگی قسمت پایینی گلو معمولا در زمان وارد شده ضربه شدید به گردن اتفاق می‌افتد، اما در موارد نادری هم برخی اشخاص با محکم سرفه کردن، استفراغ و در این مورد خاص، به دلیل نگه داشتن عطسه دچار جراحت گلو می‌شوند. همانطور که اشاره شد، متخصصان اعلام کرده‌اند که خفه کردن عطسه با بستن راه دهان و بینی، بسیار خطرناک است و نباید به هیچ وجه انجام شود.

مقاله مربوط به این اتفاق در تاریخ 15 ژانویه، در ژورنال “BMJ Case Reports” به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. به نظزم باید ریکلسش کنی بهتره. چون من یه بار چلوشو گرفتم و تاثیر منفیشو دیدم که سرگیجه بود . انگاری یکی با پوتک زده باشه فرق سرت

  2. من میترسم کلا جر بوخورم اینقدر که با ادا اتفار جلوی اتسمو میگیرم

  3. من شنیدم که حتی باعث سکته قلبی میشه حبس عطسه

  4. ویییییی فکر کردن بهش هم بدن آدم یه جوری مکنه!! گلوت پاره بشه ?????

  5. با هرچی قدرت بیشتر عطسه کنی بهتره و نباید جلوشو بگیری

  6. وای بیچاره مرده اومده بی ادبی نکنه گلوش پاره شده

  7. نمن همیشه اتسمو قورت میدم چون باعث میشه صداش جالب تر بشه در حالی که الان فهمیدم ادمو جر میده پس دیگه نمیکنم