نمایشگاه CES 2018

نگاهی به نمایشگاه CES 2018 و شش مورد از محبوب‌ترین فناوری های رویداد امسال

در این بخش، نگاهی به بهترین های نمایشگاه CES 2018 و مواردی که کمپانی‌های مختلف بیشتر روی آن تمرکز کرده بودند، خواهیم داشت. این فناوری ها می‌توانند آینده را دگرگون کنند.

CES 2018 با تمام نمایش‌های جذاب و محصولات متنوع به پایان رسیده است. این رویداد بزرگ طیف وسیعی از علاقه‌مندان به حوزه فناوری را به خود جذب کرده و کمپانی‌های بزرگی همچون ال جی، سامسونگ و گوگل در آن حاضر می‌شوند. در کنار این شرکت‌های مشهور، سازندگان کوچک‌تر هم این شانس را دارند تا از آخرین دستاوردهای خود رونمایی کنند.

امسال در کنار معرفی محصولات خلاقانه و متفاوت، شاهد رقابت تنگاتنگ گوگل و آمازون در زمینه دستیار هوشمند نیز بودیم. به علاوه، ربات‌های خانگی دوست‌داشتنی بخش مهم دیگری از نمایشگاه لاس وگاس بودند. در ادامه قصد داریم نگاهی به فناوری های برتر و مواردی که سازندگان بیشتر روی آنها تمرکز کرده بودند، داشته باشیم.

1. رقابت سخت دستیارهای هوشمند

نمایشگاه CES 2018

در نمایشگاه امسال، دستیارهای دیجیتالی «اسیستنت» شرکت گوگل و «الکسا» کمپانی آمازون، از هدفون های بی سیم تا شیر آب هوشمند، با گجت های مختلف ادغام شده و در همه جای CES 2018 دیده می‌شدند.

در ابتدای این رویداد بود که گوگل اعلام کرد دستیار Assistant در سری جدیدی از نمایشگرهای هوشمند به کار گرفته می‌شود. این محصولات از گوگل اسیستنت بهره می‌بردند، اما توسط شرکت‌هایی همچون لنوو، جی بی ال، سونی و ال جی ساخته شده بودند.

لنوو اسمارت دیپسپلی یکی از این محصولات با نمایشگر 8 یا 10 اینچی است که در دو حالت افقی و عمودی مورد استفاده قرار گرفته و به کاربران اجازه می‌دهد تا با دستور صوتی، تصاویر را از طریق Google Photos مشاهده کرده و از طریق Google Duo تماس برقرار کنند. مهم‌تر از این موارد، به کمک این محصول هوشمند و تنها با استفاده از فرمان صوتی می‌توان به تماشای ویدیوهای یوتیوب نشست؛ چیزی که رقیب اصلی آن یعنی آمازون اکو شو قادر به انجام آن نیست.

با اینکه آمازون محصولات متنوعی همچون اکو شو، اکو اسپات، اکو لوک، اکو، اکو دات و اکو پلاس را تولید کرده است، ولی احتمالا گوگل پیروز این نبرد ساخت است. گوگل می‌گوید حالا اسیستنت قدرت‌بخش بیشتر از 400 میلیون دستگاه است؛ آماری که احتمالا تلفن های هوشمند نیز شامل آن می‌شود. آمازون آمار و ارقام مربوط به دستیار صوتی خود را فاش نمی‌کند، اما تا ماه اکتبر، مدیر ارشد اجرایی این شرکت یعنی جف بزوس، آن را در حدود 20 میلیون اعلام کرده بود.

2. ربات هایی که می‌توانند در خانه به شما کمک کنند

نمایشگاه CES 2018

ال جی در نمایشگاه CES 2018 از CLOi Hub Robot رونمایی کرد؛ رباتی کوچک و سخنگو که به منظور کمک در کنترل لوازم خانگی شما توسعه پیدا کرده است. این ربات در حالت عادی، ساکن است اما می‌تواند در جای خود تکان خورده، احساسات مختلفی را نشان داده و به گفته وب‌سایت Engadget، حتی در برابر نوع صدای شما نیز واکنشی صحیح داشته باشد.

متاسفانه این ربات، نمایش موفقی در خلال کنفرانس ال جی نداشت و به جای پاسخ دادن به دستورات، تنها به مجری خیره شده بود. دیوید وندروال (David VanderWaal)، رییس بازاریابی ال جی، پس از آن‌که CLOi Hub او را نادیده گرفت، گفت “حتی ربات‌ها هم روزهای بد دارند.”

از آنجایی که ال جی طیف وسیعی از لوازم خانگی را تولید می‌کند، وجود چنین رباتی با توانایی انجام کارهای مختلف و کنترل تمام آنها می‌تواند تا حد زیادی به هوشمندتر و البته آسان‌تر شدن زندگی کمک کند.

نمایشگاه CES 2018

البته “Hub” تنها ربات ال جی در نمایشگاه CES 2018 نبود چرا که سازندگان از چندین دستگاه بزرگ‌تر سری CLOi نیز پرده‌برداری کردند که قادر به انجام کارهای مختلفی همچون حمل مواد غذایی، انتقال چمدان‌ها یا سرو نوشیدنی هستند.

Serving Robot ،Porter Robot و Shopping Cart Robot سه ربات این شرکت هستند که تقریبا با کودکان هفت یا هشت ساله هم‌اندازه بوده و چشمانی درشت، آبی و چشمک‌زن دارند. Serving Robot حتی یک کراوات دیجیتالی نیز دارد که ظاهری جذاب به آن می‌بخشد.

این ربات‌های جدید در دسترس مصرف‌کنندگان و یا افراد شخصی نخواهند بود، اما ال جی می‌گوید در آینده می‌توانیم آنها را در فرودگاه‌ها و هتل‌ها ببینیم.

3. ربات هایی که می‌توانند در کنار شما باشند

نمایشگاه CES 2018

همراه با پیشرفته‌تر شدن هوش مصنوعی، کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری به تولید ربات‌هایی روی آورده‌اند که می‌توانند کارهایی فرارتر از انجام دستورات کاربران و وظایف محوله به آنها را انجام دهند. چندین شرکت در نمایشگاه CES 2018 از “ربات های اجتماعی” که می‌توانند شما را همراهی کنند، رونمایی کردند.

iPal یکی از همین محصولات بود؛ رباتی با قد 3.5 فوت (105 سانتی‌متر) و لحجه شیرین که می‌تواند با گشت و گذار در خانه، کودک شما را آموزش داده، با افراد سالخورده روابط دوستانه داشته و یا وظیفه خوش‌آمدگویی را بر عهده گیرد. شرکت سازنده این ربات یعنی AvatarMind، از یک نمایشگر لمسی نیز به عنوان قلب این ربات استفاده کرده است.

این ربات جدید با قیمتی در حدود هزار و 500 تا 2 هزار دلار به فروش خواهد رسید.

نمایشگاه CES 2018

ربات EliQ شرکت Intuition Robotics نیز یک ربات اجتماعی جدید است که برای افراد سالخورده طراحی شده است. هوش مصنوعی EliQ قادر به یادگیری تمایلات و عادت‌های صاحب خود بوده و بدون آن‌که به او دستور داده شود، می‌تواند با صاحب خود صحبت کند. سازندگان می‌گویند این ربات فیلم‌ها یا آهنگ‌هایی که احتمالا آنها را دوست خواهید داشت را برای شما نمایش داده و پیشنهاد می‌کند که قدم بزنید و یا داروهای خود را بگیرید.

ElliQ ثابت است، اما می‌تواند هنگامی که با شما تعامل دارد، سر خود را تکان داده و چراغ مرکزی تعبیه‌شده در خود را روشن کند. به علاوه، این ربات جدید می‌تواند برقراری تماس ویدیویی را برای افرادی که کمتر با فناوری آشنا هستند، تسهیل سازد. در حال حاضر، این محصول جدید مراحل آزمایشی را می‌گذراند و Intuition Robotics هنوز آن را قیمت‌گذاری نکرده است.

نمایشگاه CES 2018

Kuri یکی دیگر از بهترین های نمایشگاه CES 2018 بود؛ رباتی مقرون به صرفه که در خانه به گشت و گذار پرداخته و کارهای مختلفی همچون پخش مستقیم ویدیو، ثبت عکس، لبخند، حرکت، چشمک‌ زدن، پخش موسیقی، واکنش به صدای شما و تایید صحبت‌ها با صدایی خاص را انجام می‌دهد.

Kuri حتی یک چراغ آبی درخشان هم دارد که به عنوان قلب آن در نظر گرفته می‌شود. هم‌اکنون کاربران می‌توانند با پرداخت صد دلار به صورت علی‌الحساب برای پرداخت این ربات اقدام کنند، اما قیمت آن 899 دلار است.

4. فناوری تناسب اندام که می‌تواند جایگزین باشگاه باشد

نمایشگاه CES 2018

در نمایشگاه CES 2018، استارتاپ Peloton از تردمیلی جدید و رده بالا با نام Peloton Tread و کلاس‌های تناسب اندام داخلی رونمایی کرد. این تمرینات روی فعالیت‌های ورزشی شدید بدنی که شامل انجام دو سرعت کوتاه و انجام حرکات مختلف روی زیرانداز می‌شود، متمرکز است.

یکی از قابلیت‌های بسیار خوب این وسیله، امکان استفاده از کلاس‌های اختصاصی است که به صورت زنده یا به درخواست شما در دسترس افراد است. سازندگان در قسمت بالایی این تردمیل از نمایشگری 32 اینچی و یک ساندبار 20 واتی بهره برده‌اند تا کاربران زمانی که روی تردمیل نیستند هم بتوانند صدای مربی را شنیده و یا تصویر او را ببینند.

اما چیزی که تردمیل Peloton Tread را به محصولی منحصر به فرد تبدیل می‌کند، تاکید سازندگان بر ارائه سرویس کامل یک باشگاه در خانه شما است.

اگرچه قیمت خود این تردمیل بالاست، اما Peloton امیدوار است هزینه ماهانه خود دستگاه و پولی که کاربران به عنوان حق اشتراک به صورت ماهانه پرداخت می‌کنند، از حضور در کلاس‌های ورزشی گران‌قیمت و یا باشگاه‌ها پایین‌تر باشد. به علاوه، تمرینات ورزشی رده‌بالا و متعدد از طریق این سیستم در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

نمایشگاه CES 2018

Black Box استارتاپ دیگری‌ست که با رویکردی متفاوت می‌خواهد شما از طریق واقعیت مجازی به ورزش بپردازید. این کمپانی، تجهیزات تناسب اندام VR را در نمایشگاه CES 2018 رونمایی کرد که نسخه‌ای متفاوت از تمرینات نیرو و مقاومت در برابر از وزن تمرکز دارند.

زمانی که شما هدست واقعیت مجازی را روی سر خود قرار داده و “در یک پورتال مجازی گام برمی‌دارید”، داخل محیطی پر از افرادی که طرفدار شما بوده و مشغول تشویق‌تان هستند، می‌افتید. در این زمان باید کارهای مختلفی همچون پرس سینه را انجام دهید تا دشمنان مجازی شما مغلوب شوند.

اگرچه فعلا Black Box این تمرینات را تنها در باشگاه‌های مخصوص خود در سانفرانسیسکو ارائه می‌دهد، ولی سازندگان امیدوارند روزی تناسب اندام مبتنی بر واقعیت مجازی را به خانه‌ها نیز بیاورند.

5. تلویزیون‌های غول‌پیکر با ویژگی‌های نوآورانه

نمایشگاه CES 2018

در نمایشگاه CES 2018 امسال، ال جی از یک تلویزیون 65 اینچی اولد با وضوح 4K رونمایی کرد که می‌توان آن را همانند یک پوستر، لوله کرده و داخل جعبه قرار داد. علاوه بر این، رول کردن تلویزیون در اندازه‌های مختلف هم امکان‌پذیر است: کاربران می‌توانند این محصول جدید را به یک نمایشگر فوق عریض که برای بازی‌های رایانه‌ای از آن استفاده می‌شود، تبدیل کرده و یا به عنوان یک پنل اعلان بسیار باریک که تنها قادر به نمایش اطلاعات مختلفی همچون وضعیت آب و هوا باشد، از آن استفاده کنند.

عملکرد این تلویزیون نیز به اندازه یک پنل اولد معمولی، خوب است.

نمایشگاه CES 2018

در کنار این محصول، ال جی از سری جدیدی با نام “Crystal Sound” هم رونمایی کرد. چیزی که این تلویزیون‌ها را متمایز می‌کند، نبود اسپیکرهای سنتی است.

تلویزیون‌های Crystal Sound ال جی از نمایشگر برای تولید صدا استفاده می‌کنند. این محصولات دارای “محرک‌هایی” هستند که پشت پنل‌های اولد قرار گرفته و با لرزاندن صفحه نمایش، قادر به تولید صدا هستند. در این صورت، تلویزیون می‌تواند صدای مورد نظر را بدون وجود جعبه اسپیکرهای زشت پخش کند.

نمایشگاه CES 2018

همراه با ال جی، رقیب دیرینه این شرکت یعنی سامسونگ نیز از تلویزیون جدید HDR و 4K خود با نام “The Wall” در نمایشگاه CES 2018 پرده برداشت. با قطر 146 اینچ، ما با نمایشگری واقعا بزرگ رو به رو هستیم؛ اما The Wall نخستین تلویزیون ماژولار است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با تغییر دادن ابعاد، آن را با اندازه مناسب دیوار اتاق نشیمن استفاده کنند.

اطلاعات چندانی در رابطه با این تلویزیون (مثل زمان عرضه یا قیمت) در دست نیست، اما سامسونگ می‌گوید در ماه مارس جزئیاتی بیشتری از The Wall را فاش خواهد کرد.

6. هدفون های بی سیم همه جا بودند

نمایشگاه CES 2018

از آنجایی که بسیاری از تولیدکنندگان تلفن های هوشمند، جک 3.5 میلی‌متری صدا را حذف می‌کنند، موقعیت خوبی خواهد بود تا کمپانی‌های فعال در این حوزه برنامه‌های خود را روی توسعه هدفون های بی سیم متمرکز کنند.

در نمایشگاه امسال، بسیاری از شرکت‌ها همچون جی بی ال، آدیو تکنیکا، سونی، سنهایزر و جی وی سی با نمایش جدیدترین محصولات خود، بیتس و اپل ایرپادز را هدف قرار داده و طیف متنوعی از هدفون های بی سیم را پیش روی علاقه‌مندان قرار دادند.

تصور می‌کنید کدام‌یک از ابعاد دیگر رویداد امسال، بیش از همه با استقبال بازدیدکنندگان رو به رو شد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. این رباط کوچولو ها چ نازو خوشگلننن

  2. این مورد عالیه
    4. فناوری تناسب اندام که می‌تواند جایگزین باشگاه باشد

    این ربات ها آدم یاد فیلم های قدیمی میندازه که تو همش یک رباط بی دست و پا که از خودش فقط صدا در میاره میندازه
    بدرد نخورن به نظرمن هنوز

  3. اگر صادق باشیم بجز تلویزیون ها، بقیه شون 2 پول سیاه نمی ارزن 😐

  4. سپاس

    پوشش گجت هم از CES محشر بود

  5. بیشتر تناسب اندام ترمیله و تلویزینوه جالب بودن ولی متسفانه فقط جالب بودن و تواناایی خریدشونو نداریم

  6. فقط مورد پنجم ینی همون تلویزیون های غول پیکر محبوب و جالبه بقیش همش هوش منصوعی مزخرف

  7. اقای چنگیز قیاسی منو تو اینستا acc کرد اما هیچ کدوم از دیگر بچای گجتو نتونستم پیدا کنم بدین اینستاتونو