تاثیر ماه روی زمین لرزه

میزان تاثیر ماه روی زمین لرزه؛ آیا ماه عامل بروز زلزله در زمین است؟

تاکنون تحقیقات بسیاری پیرامون تاثیر ماه روی زمین لرزه انجام شده و نتایج بسیاری از این تحقیقات، حکایت از ارتباط ماه و زلزله در زمین بوده است. حالا تحقیقی جدید خلاف این موضوع را اثبات کرده است.

در سال‌های اخیر مطالعات بسیاری در زمینه میزان تاثیر ماه روی زمین لرزه انجام شده است. طبق آخرین مطالعات، ماه و زمین لرزه ها هیچ ارتباطی به هم ندارند و به همین صورت بین ماه، فصل‌ها و زمین لرزه نیز هیچ ارتباطی نیست. به گفته سوزان‌ هاف، محقق زمین‌شناسی ایالات‌متحده امریکا، هر الگوی به دست آمده از این ارتباط، تفاوتی با الگوهای کاملاً تصادفی ندارد.

مطالعات گذشته نشان داده که بیش‌ترین زمین لرزه ها در بخش خاصی از سال رخ می‌دهد، همان طور که مطالعات سال 1984 بیان کرد که گسل سن آندریاس در فصل بهار فعال می‌شود و مطالعات سال 1999 ارتباط زمین لرزه ها با فصول بارانی را مشخص کرد.

اخیراً نیز دو تحقیق در سال 2016 صورت گرفت که وقوع زلزله های بزرگ را در طول ماه کامل نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که تحقیقات صورت گرفته در سال 2003 در تایوان ارتباطی بین فازهای ماه و زلزله‌های کوچک را نشان می‌داد. البته در طی پژوهش‌های صورت گرفته یک رابطه کلی بین قرارگیری زمین،ماه و خورشید و تأثیر بر روی زلزله یافت شده بود.

در زمان ماه کامل، هر سه جسم خورشید، زمین، ماه در یک خط قرار می‌گیرند و به این حالت، syzygy گفته می‌شود. به نظر می‌رسد به علت یک خط شدن هر سه جسم، تکان‌های شدید در زمین به وجود می‌آید.

اما بر خلاف تمامی این تحقیقات، هاف و تیم او 204 زمین لرزه با شدت 8 ریشتر و بیشتر را از سال 1600 میلادی مورد مطالعه قراردادند و با فازهای ماه مقایسه کردند.

تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که زمین لرزه های بزرگ برای این پژوهش‌ها بهتر هستند چرا که احتمال وجود اثرات شدید خارجی بر روی آن‌ها بیشتر است.

مطالعات جدید این تیم نشان می‌دهد که یافته‌های قبلی مربوط به ارتباط بین زلزله و فازهای ماه یا زمین لرزه و زمان مشخص سال اشتباه بوده و همه تصادفی هستند.

درحالی‌که تعداد زیادی از زمین لرزه ها در طول زمان‌های خاصی از سال شکل‌گرفته‌اند، هاف توانست نشان دهد که هیچ الگویی در تصادفی کردن تاریخ‌ها وجود ندارد.بیش‌ترین تعداد زمین‌ لرزه ها در طول روزهای سال، 16 عدد بوده و در 7 روز پس از ماه کامل اتفاق افتاده است و اگر بخواهیم فازهای ماه و زمین لرزه را به هم ربط بدهیم، این عدد آن چنان تأثیرگذار نخواهد بود.

هاف گفت :

زمانی که شما داده‌های تصادفی در اختیار دارید می‌توانید تمام علامت‌های شهودی از نمونه را ببینید و احتمال اتفاق هر چیزی هست. مثلاً زمانی که یک سکه را می‌چرخانید احتمال دارد 5 بار پشت سر هم یک روی سکه ظاهر شود.

او خاطرنشان کرد که تأثیرات کششی واردشده بر زمین، بر ایجاد زمین لرزه تأثیرگذار است اما نسبت توزیع آن‌ها برای پیش‌بینی زمین لرزه و تغییرات پوسته‌ای زمین بسیار کم خواهد بود. در سال 2016 نیز دانشمندان بر استفاده از این عامل‌ها در پیش‌بینی زمین لرزه نیز اشاره‌ای نکرده بودند.

در هر صورت تاثیر ماه روی زمین لرزه مسأله ای گسترده است که شاید مجدداً در آینده قوت بگیرد. هاف گفت :

دیر یا زود در زمان ماه کامل یک زمین لرزه شدید صورت خواهد گرفت و داستان دوباره باز می‌گردد. امیدواریم که این تحقیقات بتوانند مرجع بزرگی برای مردم به منظور نشان دادن عدم وجود ارتباط بین زمین لرزه های بزرگ و ماه کامل باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. عامل زلزله های اخیر ما که هارپه D:

  2. این ماه مثل جاسوسه ادم فضایی ها عمل میکنه چشم بر نمیداره از زمین

  3. ماه اگه باشه که هر روز باید زلزله بیاد فک نمیکنم

  4. ن بابا اینا همش چرته یه کاری میکنن همون جریان نور رنگی تو کرمانشاه

    • حالا اینو وللش این سانچی به نظرت مشکوک تر به نظر نمیرسه؟ از دور یه کشتی بیاد دیگه نتونه دور بزنه مستقیم بره بخوره وسط کشتی اونم چی با قسمت جلو کشتی که از همه جاش محکمتره طوری که خود کشتی چینه هیچ مشکلی نداشته باشه و راحت دور بزنه و برگرده D:

      • اصن اینطور فک نمیکنین که این سانچی میتونست سوژه خوبی واسه تموم شدن تظاهرات باشه؟ یا اینکه اصن چرا تلگرام بعد از واقعه سانچی آزاد شد شاید خواستن خبرا زود پخش شه D: