تور مجازی کهکشان راه شیری

تور مجازی کهکشان راه شیری ؛ سفری به دست نیافتنی ها (گجت تی وی)

با استفاده از داده های رصد خانه “پرتو ایکس چاندرا” ناسا سفر به مرکز کهکشان راه شیری امکان پذیر شد. در ادامه با گجت تی وی سفری هیجان انگیز خواهیم داشت به به قلب کهکشان راه شیری.

در تاریخ چهارشنبه 10 ژانویه 2018 مصادف با چهارشنبه 20 دی ماه در دویست و سی یکمین جلسه خبری جامعه ستاره شناسی آمریکا از شبیه ساز جدید کهکشان راه شیری رونمایی شد. شبیه ساز جدید رصد خانه “پرتو ایکس چاندرا” ناسا به شما این امکان را می‌دهد به تماشای بیش از 20 مورد ستارگان ولف-رایه (Wolf–Rayet) بنشینید، این ستارگان از طیف فراغول ها هستند که با فاصله 1.5 سال نوری به دور مرکز کهکشان راه شیری می‌چرخند.

در این شبیه ساز، شما می‌توانید از درون سیاه چاله “کمان اِی” به تماشای محیط اطراف بپردازید، این سیاه چاله عظیم، مرکزیت کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهد.

کریستوفر راسل مدیر تحقیقات دانشگاه مقدس کاتولیک شیلی زمان پخش ویدیو گفت:

“من شما را بجای کمان اِی قرار داده ام، پس شما قرار است 4 میلیارد ستاره شلخته را اطراف خود ببینید.”

ویدیوی زیر به صورت 360 درجه قرار داده شده و شما می‌توانید با تغییر جهت ماوس یا کشیدن تصویر، در فضای اطراف گردش کنید.

تحقیقات از طریق همین شبیه ساز مشخص کرد که ستارگان ولف-رایه گازهایی را از سطوح خود به فضای اطراف پخش می‌کنند، زمانیکه گاز خارج شده از لایه‌های بیرونی با توده گازهای خارج شده از ستاره ای دیگر برخورد می‌کند، انفجارهای صوتی ایجاد می‌شوند. این موج های انفجاری دمای گازها را تا میلیون‌ها درجه افزایش می‌دهند و سبب درخشش آن ها شده و تلسکوپ چاندرا با استفاده از اشعه ایکس تصاویر آن ها را ثبت می‌کند. اساس ساخت این شبیه ساز بر پایه اطلاعات امواج فرو سرخ دریافت شده توسط رصدخانه جنوب اروپا با تلسکوپ بسیار بزرگ بوده و ثبت گازهای بسیار داغ نیز توسط تلسکوپ چاندرا ثبت گردیده است.

در ویدیو سوم خواهیم دید که “کمان اِی” گاز های بسیار داغ پخش شده در فضا را بداخل خود می‌کشد و در درون سیاه چاله انفجار هایی رخ می‌دهد که به سبب آن موادی از داخل سیاه چاله به بیرون پرتاب می‌شود.

کریستوفر راسل در نشست خبری جامعه ستاره شناسی آمریکا در پایان جلسه گفت:

  تا زمانیکه داده های زیاد در زاویه های مختلف داشته باشیم با همین شبیه ساز می‌توان شبیه ساز‌های دیگری را ساخت، شما همچنین می‌توانید از همین تکنولوژی برای شبیه سازی جهان های دیگر نیز استفاده کنید و پروژه بعدی ما شبیه سازی سامانه ستاره ای “دو ستاره ” خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. کی مارو پیدا میکنن ،کی پیداشون میکنیم
    چی میشه یه روز از همین روزا که صفحه گجت نیوز باز میکنیم اعلام کنه موجودات فرازمینی تو راهن مارو پیدا کردن ?

  2. آقا این ویدیو گجت دوبله خود گجت نیوز بود؟؟ فوق العاده س صدا

  3. دمتون گرم، گجت نیوز فوق العاده ای، ویدیو نجومی بیشتر بزارید

  4. دست نیافتنی؟؟؟ کی میخوایم به خود باوری برسیم

  5. ممنون از گجت نیوز برای علاقه مندان به کیهان و نجوم عالیه