ابتلا به آنفولانزا

درمان بیماری آنفولانزا ؛ مراجعه به پزشک یا خوددرمانی؟

بیماری آنفولانزا یا سرماخوردگی از رایجترین بیماری هایی است که معمولا در فصول سرد سال به سراغ ما می‌آید. اما آیا برای درمان بیماری آنفولانزا باید حتما به پزشک مراجعه کنیم؟

زمان ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی ، دو راه پیش رو است؛ اول این که به مراکز پزشکی یا بیمارستان رفته و مورد درمان قرار گیرید و دوم، در خانه بمانید، مایعات بنوشید و خود را زیر پتوی گرم نگه دارید.

دکتر آمش آدالیا، متخصص بیماری‌های عفونی و محقق ارشد در مرکز بهداشت جانز هاپکینز، در این مورد گفت:

افراد مبتلا به آنفولانزا نباید به هیچ‌وجه ریسک کنند و از مراجعه به مراکز درمانی و پزشک متخصص خودداری نمایند. آنتی‌بیوتیک‌ها زمانی که به طور صحیح و به موقع تجویز شوند می‌توانند به سرعت جلوی نفوذ آنفولانزا را بگیرند.

وی بیان کرد، از علائمی که در تصمیم‌گیری برای رفتن به پزشک متخصص و یا مراکز درمانی تأثیرگذار است می‌توان به تنگی نفس اشاره کرد.

دکتر آدالیا در ادامه گفت:

زمانی که بیمار قادر به تنفس صحیح نیست، آنفولانزا در مرحله پنومونی یا سینه پهلو قرار دارد و بیمار می‌بایست به سرعت تحت درمان قرار گیرد. تنفس سخت به معنی رشد عفونت به سمت دستگاه تنفسی است. به طور عمده آنفولانزا قسمت فوقانی دستگاه تنفسی، مثلاً نای را هدف قرار می‌دهد. با رشد عفونت و حرکت به سمت ریه‌ها و ایجاد پنومونی، بیمار حتماً باید به پزشک مراجعه کند.

یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا و رشد این بیماری، تب شدید است. اگر بیمار تب 38.3 درجه یا بیشتر داشته باشد و بعد از مصرف استامینوفن و دیگر داروها، تب پایین نیامده باشد، باید بیمار را سریعاً به مراکز درمانی برد.

تب باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و به بدن آسیب می‌رساند، همچنین موجب احساس ضعف بسیار شدید خواهد شد. بنابراین در صورت به وجود آمدن این احساس، بیمار حتماً باید تحت درمان قرار گیرد.

دلیل بعدی برای این که بفهمیم بیمار مبتلا به آنفولانزا چه زمانی نیاز به دکتر پیدا خواهد کرد، احساس خستگی و ضعف شدید است. این حس باعث می‌شود تا بیمار به طور کامل در بستر باشد و نتواند به راحتی حرکت کند.

بعضی از افراد نیز بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا هستند. به عنوان مثل خانم‌های باردار، افرادی که پیوند اعضا داشته‌اند و افرادی که به علت ابتلا به سرطان تحت شیمی‌درمانی هستند، باید به شدت تحت مراقبت قرار گیرند. همچنین پرستاران کودکان و افراد سالمند نیز می‌بایست در زمان مشکوک بودن از مبتلا شدن آن‌ها به آنفولانزا، سریعاً برای درمان به پزشک مراجعه کنند. آدالیا گفت: نوزادان زیر 6 ماه، افراد مسن و افرادی که دارای شرایط تنفسی خاص مثل آسم شدید بوده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا هستند.

پزشکان در مورد پنومونی دیده‌شده در بیماران مبتلا به آنفولانزا بسیار نگرانند، چرا که این امر می‌تواند به راحتی ریه‌ها را از کار بیندازد و بدن را با آسیب‌های شدید مواجه کند. زمانی که آنفولانزا در بدن رشد کند و درمان آن نیز به تأخیر بیفتد، بیمار دچار مشکل شدید تنفسی شده و نیاز شدید به دستگاه اکسیژن پیدا خواهد کرد.

بیمارانی که به پزشک مراجعه نمی‌کنند و نشانه‌های آنفولانزا را دارند باید علائم بیماری خود را دنبال کنند. اگر بیمار بهتر نشد و از نظر تنفسی مشکل پیدا کرد و یا حتی اگر تب شدیدتر شد و فعالیت بدنی پایین آمد، ماندن در خانه به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و حتماً باید بیمار تحت درمان قرار گیرد.

حتی اگر سرماخوردگی معمولی نیز شما را آزار می‌دهد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک بهتر از هر فرد دیگر می‌تواند علائم بیماری را بشناسد و داروهای صحیح تجویز کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. ابه هندونه مفیده

  2. من هی نمیرم دکتر مگه دیگه خیلی بد بیفتم خوب هم شدم مشکلی هم پیش نیومده

  3. اخه بعضی پزشک هامون پزشک نیستن هیچی حالیشون نیس

  4. مراجعه به یه پزشک توی اورژانس در صورت بروز آنفولانزا (نه سرما خوردگی ساده) می تونه مفید باشه، قطعا

  5. جنگی باس بپری چارتا پنی سلین بزنی تا خوب بشی

    دکتر و استراحت و… همه ش سوسول بازیه ?????????

  6. فقط شلغم و سوپ با استراحت

  7. تب باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و به بدن آسیب می‌رساند، همچنین موجب احساس ضعف بسیار شدید خواهد شد. بنابراین در صورت به وجود آمدن این احساس، بیمار حتماً باید تحت درمان قرار گیرد.
    دقیقا موتوره ماشین هم وقتی باهاش تخت گاز بری همین بلا سرش میاد قابل توجه دوست دارانه جرمی کلارکسون