درمان سرماخوردگی

روش درمان سرماخوردگی در سریع‌ترین زمان ممکن

درمان سرماخوردگی شدید مخصوصا با توجه به مضراتی که می‌تواند بر روی بخش‌های مختلف بدن داشته باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مطلب بهترین روش های درمان بیماری سرماخوردگی را بیان می‌کنیم.

برخلاف تصور عموم، بیماری سرماخوردگی ارتباطی با کاهش دمای هوا ندارد، بلکه در فصل زمستان به خاطر شیوع پیدا کردن ویروس‌های این بیماری که تعداد آن‌ها حدود 200 مورد است، احتمال ابتلا به آن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل اگر رفتارهایی همچون بیرون رفتن با موی خیس را در تابستان انجام دهید، به احتمال خیلی زیاد هیچ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد، اما چنین حرکتی در فصل زمستان منجر به خانه‌نشین شدنتان خواهد شد!

در مطلب قبلی، 14 نکته مهم برای پیش پیشگیری از سرماخوردگی را بیان کردیم. با رعایت آن‌ها می‌توانید مطمئن باشید این بیماری به هیچ عنوان به سراغتان نخواهد آمد. اما اگر به هر دلیلی به آن مبتلا شدید، باید به فکر درمان سرماخوردگی در سریع‌ترین زمان ممکن باشید، چرا که کهنه شدن آن مشکلات بیشتری را در پی خواهد داشت.

اصلی‌ترین قانون در درمان سرماخوردگی

استراحت مطلق، کلید بهبودی سریع سرماخوردگی است. سیستم دفاعی بدن شما به طور پیش‌فرض در کار خود خبره بوده و می‌داند چگونه با ویروس‌های مهاجم مبارزه کند، اما متاسفانه برخی جلوی پای سیستم ایمنی بدن خود سنگ انداخته و روال کار آن را با اختلال مواجه می‌کنند.

با استراحت کردن اجازه می‌دهید انرژی بدن صرف مبارزه با بیماری شود و به این ترتیب نیروی بیشتری در اختیار سیستم ایمنی بدنتان قرار خواهد گرفت. اگر با خوردن دارو، به سیستم ایمنی بدنتان سلاح‌هایی برای مبارزه برسانید، اما انرژی بدنتان را صرف فعالیت‌های دیگر کنید، این بخش با وجود داشتن ابزارهای لازم برای مبارزه با دشمنان، توانی برای انجام این کار نخواهد داشت.

درمان سرماخوردگی

پس برای بهبود سرماخوردگی حتما شب‌ها هشت ساعت خواب مفید داشته و در طول روز نیز چند خواب کوتاه داشته باشید. باید از انجام فعالیت‌های بدنی به شدت اجتناب کنید، چرا که ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. ممکن است کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشید، اما ناچار باید استراحت کنید، به این ترتیب روند درمان سرماخوردگی را تسریع بخشیده و سریعتر می‌توانید زمان از دست رفته را جبران کنید. در غیر این صورت باید هفته‌ها بیماری را به دنبال خود بکشید.

هر زمان که احساس کردید سرما خورده‌اید، سریعا دست از فعالیت کشیده و قانون استراحت مطلق را رعایت کنید. اگر به دلیل موقعیت‌های شغلی و یا درسی این کار برایتان مقدور نیست، فعالیت‌های خود را به کمترین میزان ممکن کاهش دهید.

در صورت امکان همیشه در حالت درازکش و خوابیده باقی بمانید تا کمترین انرژی ممکن صرف فعالیت قسمت‌های دیگر بدن شود. ممکن است این استراحت مطلق تا 5 روز زمان ببرد، اما در صورت رعایت دیگر نکاتی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توانید این زمان را به میزان زیادی کاهش بدهید. حین خوابیدن، یک بالش اضافی زیر سرتان قرار دهید. به این ترتیب احتمال بسته شدن مجاری بینی و پدید آمدن مشکلات بعدی شدیدا کاهش پیدا می‌کند.

بدنتان را گرم نگه دارید

این کار مهمترین نکته در زمان داشتن استراحت مطلق است. لباس کافی پوشیده و در زمان خوابیدن، حتما از یک رو انداز استفاده کنید. کاهش دمای بدن برای ویروس‌های بیماری‌زا شرایط ایده‌آلی ایجاد می‌کند، در حالی که گرم ماندن بدن برایشان کشنده است.

تا می‌توانید آب بنوشید

این نکته، تکمیل‌کننده قانون اساسی بالا برای سرعت بخشیدن به فرآیند درمان سرماخوردگی است. با نوشیدن فراوان آب، فعالیت کلیه‌ها بیشتر شده و سموم سریعتر از بدن خارج خواهند شد. حتی بیش از نیاز نیز آب بنوشید. علاوه بر آن، خوردن میوه‌های آب‌دار و سبزیجات را فراموش نکنید.

درمان سرماخوردگی

متاسفانه برخی در زمان ابتلا به بیماری، به خیال به کمک به درمان سرماخوردگی به طور مداوم قهوه، چای سیاه و غلیظ و سودا مصرف می‌کنند، اما این کار با دریافت آب بدن، تاثیر مخالفی در فرآیند بهبودی خواهند داشت.

خوراکی‌های مفید دریافت کنید

درست است که با استراحت کردن اجازه می‌دهید انرژی بدنتان تماما صرف مبارزه با ویروس‌های بیماری‌زا شود، اما اگر این انرژی را دریافت نکنید، توان انتقال آن به سیستم امینی بدنتان را نیز نخواهید داشت. به همین دلیل رعایت رژیم غذایی در درمان سرماخوردگی اهمیت فو‌ق‌العاده‌ای دارد.

از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده شدیدا خودداری کنید، در عوض تا می‌توانید از میوه‌، سبزیجات و غذاهای شامل پروتئین و ویتامین استفاده کنید. خوردن انواع سوپ همچون سوپ مرغ با رشته فرنگی می‌تواند در درمان سرماخوردگی تاثیر معجزه‌آسایی داشته باشد.

درمان سرماخوردگی

مخلوطی از یک قاشق غذا خوری عسل و آب یک نیمه لیموترش تازه، همانند اکسیری معجزه‌آسا برای درمان سرماخوردگی عمل خواهد کرد. همچنین برای کمک به درمان، مزه و بوی بد سیر را از یاد برده و به دفعات آن را مصرف کنید. اگر نمی‌توانید، حداقل آن را درون غذاهایی که طی بیماری مصرف می‌کنید به کار ببرید. می‌توانید دو حبه سیر را له کرده و در ادامه آن را با آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و میل کنید.

مخاط بینی را تخلیه کنید

بینی خود را به طور مداوم با استفاده از سرم‌های شست و شو تخلیه کنید. در صورت عدم دسترسی به داروخانه برای تهیه آن‌ها می‌توانید از محلول دست‌ساز آب نمک استفاده کنید. ریختن یک قاشق چای‌خوری نمک در یک لیوان آب گرم کافی است. سپس به کمک یک سرنگ فاقد سوزن، محلول را به درون بینی وارد کنید.

وقتی آب نمک را از درون یک سوراخ بینی بالا می‌کشید، حفره بینی دیگر را با فشار آرام دست بسته و اجازه بدهید آب بیرون بریزد. بعد از دو یا سه مرتبه انجام دادن این کار، آن را با بینی دیگر نیز تکرار کنید. به این ترتیب اجازه نمی‌دهید مخاط درون بینی‌تان باقی مانده و به دفع مواد آلوده کمک می‌کنید. تخلیه زیادی بینی، قرمز و حتی زخم شدن پوست اطراف آن را در پی خواهد داشت، به همین دلیل از کرم‌های مخصوص برای التیام آن‌ها استفاده کنید.

درمان سرماخوردگی

بخور دادن بخار آب جوش مخصوصا در زمان استفاده از اکالیپتوس نیز تاثیر معجزه‌آسایی بر روی مجاری خواهد داشت. این کار با باز کردن مجازی تنفسی و انبساط رگ‌های خونی به خاطر افزایش گرما، سرعت جریان خون را افزایش داده و سرعت عکس‌العمل دستگاه ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این کار غرغره کردن را نیز از یاد نبرده با استفاده از همان محلول آب نمک، گلوی خود را صاف کنید. فراموش نکنید میزان نمک محلول نباید از یک حد خاص بیشتر باشد، چرا که با تحریک گلو به آن آسیب زده و نتیجه‌ای بالعکس دریافت خواهید کرد.

سخن نهایی

سرماخوردگی یک بیماری شایع بوده و افراد بالغ در هر سال حدود دو یا سه مرتبه در بهترین حالت به آن دچار می‌شوند. با این حال عدم درمان به موقع آن و طولانی و کهنه شدن بیماری می‌تواند عواقب بدی در پی داشته باشد. اگر نشان‌های بیماری در شما شدیدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کرده و مصرف دارو را نیز در کنار رعایت موارد بالا آغاز کنید.

این بیماری زندگی روزمره شما را با اختلال مواجه می‌کند، اما با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید به فرآیند درمان سرماخوردگی سرعت ببخشید، به طوری که شاید درمان آن تنها چیزی حدود دو الی سه روز زمان ببرد. در غیر این صورت باید دائما آن را به همراه داشته و اعمال روزمره را با بازدهی بسیار پایینی انجام بدهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. پیاز رو خام بخورید , قبل غذا.
    پیاز به خاطر موادی که داره باعث میشه بدنتون هر عفونتی که داره رو دفع کنه _ همیشه روشهای کلاسیک برا درمان سرما خودگی عالین مثل بخور.

  2. لطفا راه های درمان سریع سرطان خوردگی رو هم بزارید

  3. دوستان این روشها هم رو هم من تست کردم جواب میده
    دکتر بروید
    هر کاری که صلاح میدونید انجام هید

  4. مطمئنید این درمان سریعش بود؟؟؟؟من یه مطلبی در مورد استفاده از انار پخته برای درمان سرماخوردگی خوندم و امتحانشم کردم خدایی معجزه کرد

  5. ممنون عالی بود از این پست های پزشکی بیشتر بذارید

  6. لطفا دوستان برای سرما خوردگی قرص نخورید الکی یا آمپول نزنید

    شلغم، آب میوه و سوپ

  7. هر کاری کنیم ده دوزاده روز اگه ویروسه جدید باشه کلا طول میکشه

  8. مخاط بینی را تخلیه کنید اهههههههه
    چرا عاقل کند کاری که باز اید پشیمانی

  9. درمان سریع سرطان خوردگی