سرعت آیفون های قدیمی

کاهش سرعت آیفون های قدیمی ؛ آیا سرعت آیفون شما هم کاهش پیدا کرده است؟

بعد از تایید کاهش سرعت آیفون های قدیمی سوالی مهم مطرح می‌شود: آیا سرعت آیفون قدیمی من هم کاهش پیدا کرده است؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

پس از انتشار گزارش‌های متعدد از سوی کاربران، اپل سرانجام چیزی که کاربران به آن فکر می‌کردند را تایید کرد: این شرکت با عرضه گوشی های جدیدتر، سرعت پردازنده آیفون های قدیمی را کاهش می‌دهد. بعد از انتشار این اخبار، کاربران از خود می‌پرسیدند که آیا سرعت آیفون های قدیمی آنها هم کاهش پیدا کرده است یا نه؟

همه‌چیز با یک گزارش در شبکه اجتماعی ردیت آغاز شد؛ جایی که یکی از کاربران نشان داد سرعت پردازنده گوشی های آیفون پایین‌تر از چیزی‌ست که اپل اعلام کرده بود. سپس اپلیکیشن GeekBench با جمع‌آوری اطلاعات از چندین مدل آیفون، مهر تاییدی بر این اطلاعات زد و سرانجام مدیران نیز به آن اعتراف کردند.

چرا اپل سرعت آیفون های قدیمی را کاهش می‌دهد؟

منطق اپل برای انجام این کار به باتری دستگاه مربوط می‌شود. آیفون ها از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. این باتری‌ها با گذشت زمان، تضعیف شده، ظرفیت آنها کاهش پیدا می‌کند و به گفته اپل، نمی‌توانند “پاسخگوی اوج تقاضای جاری” باشند. به بیان دیگر، زمانی که پردازنده آیفون به آخرین سرعت برای پردازش اطلاعات نیاز دارد، باتری دستگاه نمی‌تواند نیروی مورد نیاز آن را تامین کند.

سرعت آیفون های قدیمی

با کند کردن پردازنده، باتری می‌تواند تقاضای آن را پاسخ دهد. اما بله، حالا سرعت گوشی شما هم پایین‌تر از زمانی است که آن را خریداری کرده بودید. ایده اصلی این است که به جای خاموش شدن تصادفی و البته مکرر گوشی، موبایل شما روشن مانده و دستورات شما را اجرا کند.

اپل می‌گوید آیفون های قدیمی در اوج مصرف کاربران خاموش می‌شدند چرا که باتری قادر به حفظ ولتاژ لازم آن نبود. اگرچه این موضوع ناراحت‌کننده است، اما گوشی های آیفون واقعا چنین مشکلی دارند. ولی شاید چیزی که غمگین‌کننده نبوده و در عوض می‌تواند خنده‌دار هم باشد، یاد کردن اپل از این مشکل به عنوان “یک ویژگی” در بیانه رسمی است.

کدام‌یک از گوشی های آیفون کند شده‌اند؟

تا به امروز اپل می‌گوید پردازنده این تلفن های هوشمند را کند کرده است:

  • آیفون 7
  • آیفون 6 اس پلاس
  • آیفون 6 اس
  • آیفون 6
  • آیفون اس ای

البته اپل قصد دارد از این “ویژگی” در مدل‌های آینده هم استفاده کند! به همین جهت، بقیه کاربران هم باید نیم‌نگاهی به این موضوع داشته باشند.

چگونه بفهمیم سرعت آیفون قدیمی ما هم کاهش پیدا کرده است؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، کافی‌ست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • نرم افزار Geekbench (با قیمت 0.99 دلار) یا CPU Dasher X (با قیمت 0.99 دلار) را از اپ استور دانلود کرده و نصب کنید.
  • یک بار تست اپلیکیشن را انجام دهید.
  • فرکانس پردازنده را بررسی کرده و آن را با چیزی که پیش‌تر به صورت رسمی اعلام شده است، مطابقت دهید.

یکی از کاربران توییتر همراه با ارسال این تصاویر از توییتر، از کاهش سرعت گوشی خود توسط اپل گفته است:

این موضوع که اپل سرعت آیفون های قدیمی را عمدا کاهش می‌دهد واقعا صحت دارد. برای اثبات، اخیرا آیفون 6 من که آن را حدود سه سال پیش خریده بودم، بسیار کند شده بود. اپلیکیشن CPU DasherX نشان می‌دهد پردازنده با کلاک 600 مگاهرتز در حال فعالیت است. بعد از تعویض باتری آیفون، این میزان به هزار و 400 مگاهرتز افزایش پیدا کرد.

لیست زیر، سرعت اصلی پردازنده‌های گوشی های آیفون را نشان می‌دهد:

  • آیفون 7: 2350 مگاهرتز
  • آیفون 6 اس پلاس: 1848 مگاهرتز
  • آیفون 6 اس: 1848 مگاهرتز
  • آیفون 6: 1400 مگاهرتز
  • آیفون اس ای: 1848 مگاهرتز

اگر بعد از نصب اپلیکیشن های مذکور اختلافی 10 درصدی با اطلاعات موجود در این لیست می‌بینید، می‌توان گفت به احتمال زیاد اپل سرعت گوشی شما را کاهش داده است.

چیزی که اپل نمی‌گوید

اپل با مشتریان خود در رابطه با کاری که انجام می‌دهد، شفاف نبود. بسیاری از مشتریان وقتی با کاهش سرعت گوشی خود مواجه شدند، دستگاهی جدید را خریداری کردند. در واقع حالا اپل به خاطر “تلاش‌های گمراه‌کنده برای حل مشکل”، با 26 دادخواست رو به رو است.

در یکی از دعاوی، فرد شاکی مدعی شده این حالت که اپل آن را “یک ویژگی” می‌داند، در واقع تلاشی برای مخفی کردن یک عیب و کاستی است؛ حصوصا در رابطه با ناتوانی باتری.

سرعت آیفون های قدیمی

بزرگ‌ترین چیزی که اپل آن را مخفی کرد، امکان تعویض باتری به منظور حل مشکل به جای خرید دستگاهی جدید بود. بله، واقعا کاربران با پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توانستند این مشکل را برطرف کنند.

John Poole از GeekBench می‌گوید کاربران با نمایش یک اعلان در گوشی خود، عملکرد کامل یا سرعت پایین‌تر پردازنده در حالت Low Power را انتظار داشتند. اما آپدیت جدید اپل باعث شد تا موضوع دیگری در ذهن آنها تداعی شود. این موضوع باعث شد تا کاربران فکر کنند “سرعت آیفون من کاهش پیدا کرده است، پس باید آن را تعویض کنم”، نه‌اینکه “سرعت آیفون من کاهش پیدا کرده است، پس باید باتری را تعویض کنم.”

سرعت آیفون های قدیمی

چگونه مشکل کاهش سرعت آیفون های قدیمی را حل کنیم؟

طرح شکایت علیه اپل و دنبال کردن آن، بسیار طول می‌کشد. پس حالا اگر شما هم از افرادی هستید که سرعت گوشی آنها کمتر از قبل شده است، گزینه‌های زیر بهترین راه‌ها برای حل مشکل هستند:

  • اگر هنوز گارانتی گوشی شما تمام نشده است، باتری آن را به صورت رایگان تعویض کنید.
  • اگر گارانتی گوشی شما تمام شده است، با مراجعه به یکی از مراکز تعمیر اپل می‌توانید با هزینه تقریبا 80 دلار، باتری دستگاه را تعویض کنید.
  • در صورت امکان، خود نیز می‌توانید با پرداخت تنها 25 دلار، باتری دستگاه را تعویض کنید.

آموزش زیر می‌تواند راهنمای خود برای تعویض باتری آیفون باشد:

لازم به ذکر است اگر دانش و تخصص کافی برای انجام این کار را ندارید، هرگز به آن فکر نکنید چرا که خطا در تعویض باتری هزینه‌ای بسیار بالاتر برای شما خواهد داشت.

از طرفی، ممکن است این کاهش سرعت به دلیل مداخله اپل نباشد. برای اطلاع از این موضوع، یکی از اپلیکیشن هایی که بالاتر به آنها اشاره کردیم را نصب کرده و با انجام تست مربوطه، از تغییر کلاک پردازنده مطمئن شوید. اگر همه‌چیز مثل روز اول بود، پس مشکل از جای دیگری‌ست. در این حالت، روش قدیمی بکاپ گرفتن از اطلاعات و بازگرداندن آنها احتمالا بهترین کار خواهد بود.

سرعت آیفون های قدیمی

آیا اپل این کار را برای اجبار به خرید آیفون جدید انجام داده است؟

این موضوع ما را سوی یک خیانت بزرگ هدایت می‌کند. مدت زمان زیادی است که نظریه‌پردازان توطئه می‌گویند زمانی که یک آیفون جدید عرضه می‌شود، اپل سرعت گوشی های قدیمی‌تر را کاهش می‌دهد. از آنجایی که احساس می‌شود آیفون های قدیمی کند هستند، شما فکر می‌کنید خرید یک گوشی جدید تمام مشکلات شما را برطرف خواهد کرد.

لازم به ذکر است که تا به امروز اپل یا هیچ‌کدام از متخصصین، چنین چیزی را نگفته‌اند. اپل به خاطر شفاف نبودن با کاربران مقصر است. ولی کمی غیر منصفانه است که بگوییم مدیران با چنین روشی قصد فریب کاربران برای خرید آیفون جدید را داشته‌اند.

آیا اپل کار درستی انجام داده است؟

جدای از تمام مواردی که بیان کردیم، فضای مجازی به دسته کلی موافقان و مخالفان این کار تقسیم شده است. برخی می‌گویند اپل راه دیگری برای حل مشکل نداشته است، در حالی که سایرین از این موضوع بسیار عصبانی هستند.

شما با کدام دسته موافق هستید؟ آیا کاهش سرعت آیفون های قدیمی بدون آگاه کردن کاربران بهترین راه است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. من چهار سال قبل ایپاد تاچ گرفتم . اولش ای او اس 7 داشت که خیلی روان و راحت بود . یکم بعد 8 اومد براش و منم اپدیت کردم . اما سرعت اش یکم کم شد . بعد تر اش 9 اومد که اینبارم اپدیت کردم اما خیلی پشیمون شدم . شده یه تیکه فلز بدون کاربرد که باید بندازیش توی سطل اشغال . حالا واقعا خود سازنده یعنی اپل نمیدونسته اپدیت جدید برای بعضی دیوایس ها افتضاحه ؟؟؟ پس چرا باز منتشر میکنه ؟؟؟؟؟

  2. من متوجه نشدم اگه آپدیت برای ارتقا گوشیه پس چرا عملکرد، کاهش پیدا کرده.
    خوب طرف همون طور نگه داره و آپدیت نکنه که بهتره.

  3. آیفون باید بگم که …یییییییییدییییییییییی

  4. ینی همه چی دست به دست هم داده تا رقبای هواوی بکشن کنار خودش بشینه صدر

  5. لووووول

    اون طرفدارای بی مغز آیفون کجان؟؟؟

  6. بچه ها من رسما از پروژه حمایت از اپل کنار میرم و دیگه دفاع نمیکنم از این برند ولی در عین حال هیچ گوشی رو جایگزینش نمیکنم