تکنولوژی های برتر سال 2018

تکنولوژی های برتر سال 2018 ؛ اولین گوشی تاشو، پروژه تربل گوگل و غیره

با گذر از سال 2017 و همه نوآوری هایی که از دیدمان عبور کردند، باید ببینیم که تکنولوژی های برتر سال 2018 چه خواهند بود. آیا باز هم گوشی های هوشمند تغییر خواهند کرد؟ و آیا گجت های جدید زندگی ما را دگرگون می کند؟

اتفاقات زیادی در مورد گوشی‌های هوشمند سال 2017 رخ داد، اما به طور قطع بهترین تغییر، از بین رفتن حاشیه صفحه گوشی‌ها و بزرگ تر شدن صفحه نمایش آن‌ها بود. تکنولوژی‌های برتر سال 2018 نیز به روند قبل ادامه خواهند داد، اما با تغییرات بیشتر و بزرگ تر.

پس مهم‌ترین تکنولوژی و اختراعات در مورد گوشی‌های موبایل در سال 2018 چه چیزی خواهد بود؟ با نگاهی دقیق تر به آن چه که گذشت، 10 مورد از تکنولوژی های برتر سال 2018 را بررسی خواهیم کرد. البته اپل، گوگل، سامسونگ و دیگر شرکت‌ها هر کدام هر ساله دستگاه‌ها و قابلیت‌های جدیدی را عرضه می‌کنند که واقعاً غیرقابل پیش‌بینی است. در هر صورت نباید هنوز هم منتظر ماشین پرنده یا چیزی شبیه به آن در سال 2018 باشیم.

1. سنسور اثر انگشت کارشده در زیر صفحه نمایش

سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش-تکنولوژی های برتر سال 2018

اولین گوشی که مجهز به سنسور اثر انگشت کارشده در زیر صفحه نمایش خواهد بود، در سه ماهه اول سال 2018 رونمایی می‌شود.

متأسفانه اولین شرکت تولیدکننده این دستگاه، اپل و سامسونگ نخواهند بود، در عوض این شرکت چینی ویوو است که گوشی مجهز به سنسور اثر انگشت کارشده در زیر صفحه نمایش را عرضه خواهد کرد. البته پس از ویوو به احتمال قوی شرکت‌های زیادی از تکنولوژی منحصر به فرد نام‌برده رونمایی خواهند کرد.

اولین گوشی مجهز به سنسور اثر انگشت کارشده در زیر صفحه نمایش توسط شرکت سیناپتک مجهز به تراشه Clear ID FS9500 خواهد بود که CMOS کارشده در زیر صفحه نمایش سوپر امولد است. دستگاه محل انگشت را مشخص می‌کند تا بتواند اثر انگشت را به راحتی بخواند و پردازش کند.

2. اولین گوشی با صفحه نمایش تاشو

گوشی با صفحه نمایش تاشو-تکنولوژی های برتر سال 2018

ما در مورد گوشی‌هایی با صفحه نمایش تاشو زیاد شنیده‌ایم و همچنین شرکت‌های زیادی در این زمینه کار کرده‌اند که به عنوان مثال زد تی ای اکسون ام (ZTE Axon M) از این دست محصولات به شمار می رود. اما سرانجام انتظارها در سال 2018 به پایان خواهد رسید و یکی از تکنولوژی های برتر سال 2018 گوشی با صفحه نمایش تاشو خواهد بود.

در تصویری فاش شده سامسونگ، این شرکت نشان داد که گوشی با صفحه نمایش تاشو در اوایل سال 2018 میلادی عرضه خواهد کرد. سامسونگ گلکسی W محصولی است که شرکت کره ای برای بهبود آن تا سال 2019 زمان خواسته. گوشی گلکسی W به صفحه نمایش تاشو سوپر امولد مجهز شده.

3. اولین هدست واقعیت افزوده اپل

هدست واقعیت افزوده اپل-تکنولوژی های برتر سال 2018

اپل در سال 2017 نیز بر روی تکنولوژی واقعیت افزوده در حال کار بود. شایعات نشان می دهد که این شرکت برای ساخت هدست واقعیت افزوده در تلاش است. واقعیت افزوده با واقعیت مجازی تفاوت های بسیاری دارد و به صورتی واقعیت مجازی را به دنیای واقعی می‌افزاید.

هنوز کاملاً مشخص نیست که اپل در چه تاریخی از این هدست رونمایی کند اما انتظار داریم طبق شایعات و اخبار به دست آمده سال 2018 آغاز رونمایی چنین سیستمی در دنیای دیجیتال باشد. هدف اپل ساخت و راه‌اندازی این سیستم برای آیفون‌های سال 2019 خواهد بود.

تا به حال تنها اطلاعاتی که در این زمینه داریم، به‌کارگیری گروهی متخصص در زمینه واقعیت مجازی توسط اپل بوده تا بتوانند تکنولوژی جدید را به بهترین نحو ممکن به بازار عرضه کنند. از طرفی اپل سفارشات طراحی و ساخت شیشه و صفحه نمایش‌های این دستگاه را به چین ارسال کرده.

4. اولین دستیار صوتی که کاملاً شبیه به انسان صحبت می کند

دستیار صوتی گوگل-تکنولوژی های برتر سال 2018

دستیار صوتی‌ها امروزه به عنوان بخش اصلی هر گوشی هوشمند به شمار می روند و گوگل نیز در این زمینه پیشگام است.

جدیدترین تکنولوژی گوگل در مورد سیستم دستیار صوتی، توانایی نوع و لحن گفتار انسان گونه بوده تا نتوان تفاوت بین انسان و دستیار صوتی را تشخیص داد. این تکنولوژی به صورت رسمی توسط گوگل رونمایی شد و به عنوان پیشرفته‌ترین اثر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در دستگاه‌های گوگل به شمار می رود.

5. اسپیکرهای هوشمند باکیفیت صدای عالی

اسپیکر هوشمند-تکنولوژی های برتر سال 2018

شرکت آمازون در زمینه اسپیکرهای هوشمند، با ارائه خط تولید اسپیکرهای مجهز به دستیار صوتی الکسا، پیشگام است. اما همه این اسپیکرها با تمام کارایی، کیفیت صدای خیلی خوبی ندارند و ضعف آن‌ها در ارائه صدای عالی زیاد خواهد بود.

ما انتظار داریم که در سال 2018 با ورود اپل و اسپیکر هوشمند هوم پاد، تغییرات عظیمی در این زمینه رخ دهد و تکنولوژی‌های بیشتری همچون گوگل هوم مکس به بازار عرضه شود.

6. پروژه تربل برای رفع مشکلات آپدیت نرم‌افزاری اندروید

آپدیت نرم افزاری اندروید-تکنولوژی های برتر سال 2018

اگر گوشی قدیمی اندرویدی داشته باشید مطمئناً می‌دانید که آپدیت نرم‌افزاری آن تا چه حد سخت خواهد بود و یا این که زمانی زیادی برای رسیدن آپدیت جدید به دستگاه شما طول خواهد کشید. البته شاید هم این آپدیت اصلاً به دست شما نرسد و با باگ های گوشی همچنان دست و پنجه نرم کنید. تنها گوشی سری پیکسل گوگل هستند که از این قاعده مستثنا بوده و دچار چنین مشکلاتی نمی‌شوند.

گوگل سال‌ها به دنبال رفع چنین مشکلی بود، و به نظر می‌رسد که سرانجام مسأله در سال 2018 با پروژه تربل حل شود. این پروژه به گوشی‌های اندروید کمک می‌کند تا بتوانند با سرعت بیشتری آپدیت نرم‌افزاری دریافت کنند و به عنوان بخشی از اندروید اوریو خواهد بود اما بسیاری از گوشی‌هایی که تا به حال این اندروید را دریافت کرده‌اند از پروژه تربل بی بهره هستند. باید ببینیم که ورود گوشی‌های جدید سال 2018 با اندروید اوریو امید ها را برای رفع مشکل آپدیت نرم‌افزاری اندروید زنده خواهد کرد یا خیر.

7. ورود گوشی‌های قوی‌تر چینی به بازار جهانی

گوشی های قوی چینی-تکنولوژی های برتر سال 2018

کشور چین با تولید گوشی‌هایی همچون هواوی، اوپو، شیائومی و دیگر برندها توانست در دو سال اخیر بخش عمده‌ای از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در دست بگیرد. اما هنوز هم به طور رسمی هیچ‌کدام از این گوشی‌ها در امریکا به فروش نمی‌رسند.

این مسأله در سال 2018 کمی متفاوت تر خواهد بود. هواوی، سومین برند بزرگ تولید گوشی هوشمند در جهان، تأیید کرده که میت 10 پرو اولین گوشی خواهد بود که در امریکا به صورت رسمی به فروش خواهد رسید و همچنین شرکت AT&T نیز اولین زیرساخت‌ها را برای عرضه این محصول در امریکا فراهم خواهد کرد.

از طرف دیگر، شیائومی در سال 2017 از طریق اسپانیا وارد بازار اروپا شد. این شرکت اعلام کرده که برای رسیدن به بازار امریکا نیز نقشه‌هایی دارد اما قصد دارد تا به صورت ناگهانی این کار را انجام دهد.

به نظر می‌رسد که سال 2018، سال خوبی برای شرکت‌های تولید گوشی‌های هوشمند چینی باشد.

8. عرضه اولین گوشی‌های فوق هوشمند گوگل

هوشمند سازی گوگل-تکنولوژی های برتر سال 2018

گوشی گوگل پیکسل دو قابلیت استثنایی در خود به همراه داشت، یکی آپدیت های سریع اندروید بود و دومی استفاده از هوش مصنوعی گوگل.

هوش مصنوعی بحث بزرگ در زمینه تکنولوژی است اما گوگل از آن به صورت اختصاصی تری استفاده می‌کند. دوربین گوشی‌های پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال با وجود داینامیک بی‌رقیب و قدرت عملکرد استثنایی در شب، بهترین دوربین های موجود در بازار گوشی‌های هوشمند هستند. تمامی این قابلیت‌ها به عکس‌برداری مبتنی بر هوش مصنوعی بر می‌گردد.

سرویس گوگل فوتوز نیز به واسطه وجود سیستم هوشمند، از جست و جو های هوشمندانه‌تری بهره می‌برد. در سال 2018 باید منتظر پیکسل 3 و هوشمندانه‌تر شدن این گوشی باشیم.

9. آیپد جدید با حاشیه اندک و فیس آیدی (Face ID)

آیپد با کمترین حاشیه صفحه-تکنولوژی های برتر سال 2018

در دو سال گذشته، اپل سعی کرده با تغییراتی که در آی پدهای خود به وجود آورده، آن را به چیزی فراتر از یک تبلت معمولی تبدیل کند و این روند در سال 2018 نیز ادامه خواهد داشت. در حالی که فروش آیپد روند کاهنده‌ای را طی می‌کند، قیمت آن نیز روزانه رو به افزایش است و خرید محصول سخت تر خواهد شد.

در سال 2018 انتظار داریم که به واسطه تغییرات تکنولوژی، آیپد اپل را با حاشیه صفحه کمتر و سیستم تشخیص چهره فیس آیدی ببینیم. درعین‌حال انتظار داریم که این تبلت بتواند از سیستم واقعیت افزوده جدید اپل نیز بهره ببرد.

آیپدهای اپل در حال گرفتن جای لپ تاپ‌های امروزی هستند، چرا که با کیبوردهای حرفه‌ای و پردازنده های استثنایی به فروش می‌رسند تا کاربران بتوانند به عنوان یک سیستم قوی از آن استفاده کنند.

10. عمر باتری بهتر برای دستگاه‌های هوشمند

مصرف باتری بهتر-تکنولوژی های برتر سال 2018

2017 سالی بود که شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند ، باتری‌های فوق‌العاده قوی ارائه کردند و این صنعت رشد کرد. باتری‌های عرضه شده بر روی گوشی‌های پرچم‌دار سال 2017 نسبت به سال گذشته 25 درصد بهبود یافتند.

البته یکی از بزرگ‌ترین دلایل این پیشرفت را می‌توان ساخت تراشه‌های کم مصرف دانست. پردازنده اسنپدراگون 835 که در اکثر گوشی‌های پرچم‌دار سال به ‌کار برده شده بود با فرایند 10 نانومتری ساخته شد که فرایندی بسیار کم مصرف به شمار می رود. پردازنده اسنپدراگون 845 نیز از زیرساخت مشترک استفاده می‌کند، اما به نظر می‌رسد که حتی کم مصرف تر از نسخه قبلی اسنپدراگون نیز باشد.

بعد از فاجعه گلکسی نوت 7 سامسونگ در سال 2016، و مشکلات باتری اپل در پایان سال 2017، سازندگان گوشی‌های هوشمند بیشتر به دنبال حفظ و تقویت قدرت باتری‌های ساخته شده خواهند بود.

تکنولوژی های برتر سال 2018 را بررسی کردیم. این 10 تکنولوژی می‌توانند سکوی پرتابی برای رسیدن به اهداف بزرگ تر در زمینه دیجیتال در این قرن باشند. پس از گذشت 18 سال از شروع قرن جدید با چنین پیشرفت‌هایی روبرو بودیم و معلوم نیست که تا پایان قرن 21 میلادی چه اتفاقات دیگری در زمینه تکنولوژی و دیجیتال به وقوع خواهد پیوست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. گوشی تاشو خیلی عالیه!! شدیدا منتظرشم که ببینم کیفیت صفحه نمایش ها توی اون حالت چطور میشه

  2. با سنسور اثر انگشت توی صفحه مخالفم!! پشت گوشی بهتره

    گوشی تاشو هم اصلا جذابیتی برام نداره

    عمر بیشتر باطری و کیفیت گوشی های چینی بهترین موردهاش بود

  3. این حسگر اثر انگشت بیاد رو صفحه رو مخ منه اخه چرا چ فرقی دارههههههههههه

  4. عمر بهتر باتری گوشی یه تحویلی عظیم بود با گوشی تاشو