رفع فیلتر اینستاگرام

رفع فیلتر اینستاگرام غیرقانونی بود؛ دادستانی کل کشور به وزارت ارتباطات اخطار داد

عبدالصمد خرم آبادی، معاون دادستان کل کشور اظهار کرد که رفع فیلتر اینستاگرام خلاف موازین قانونی بوده و به همین دلیل به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخطار داده شده است.

خرم آبادی، معاون دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد که رفع فیلتر اینستاگرام خلاف قانون و دستورات قضایی بوده و بر همین اساس، دادستانی کل کشور به مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخطار داده است و آن‌ها باید در این مورد پاسخگو باشند.

رفع فیلتر اینستاگرام

عبدالصمد خرم آبادی

چندی پیش به دلیل مسائل امنیتی، شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام در ایران مسدود شدند، اما پس از چند روز اینستاگرام رفع فیلتر شد و اکنون تمام کاربران می‌توانند بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنند. این در حالی است که تلگرام همچنان در ایران فیلتر است و اظهارنظرهای ضد و نقیضی در مورد احتمال باز شدن و یا بسته ماندن آن به گوش می‌رسید. در این شرایط، این سوال پیش می‌آید که چرا اینستاگرام با وجود داشتن محتواهای غیر اخلاقی و مجرمانه علیه امنیت کشور و مقدسات، رفع فیلتر شده است؟

عبدالصمد خرم آبادی در این رابطه مطلبی را در کانال شخصی خود در یک پیام رسان داخلی منتشر کرد:

شبکه اجتماعی اینستاگرام در ظاهر امر یک شبکه اطلاع‌رسانی است، اما در واقع یک شبکه جاسوسی غیر قابل کنترل است که میلیون‌ها محتوای مجرمانه علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و محتوای غیر اخلاقی و علیه مقدسات اسلامی را منتشر می‌کند. اطلاعات میلیون‌ها شهروند ایرانی در سرورهای اینستاگرام در آمریکا ذخیره، نگهداری و تحلیل شده و مورد سوءاستفاده سرویس‌های جاسوسی قرار می‌گیرد. فرمان هدایت و مدیریت اینستاگرام در دست سرویس‌های جاسوسی دشمنان است و به همین جهت، اینستاگرام هیچ‌گونه همکاری در رابطه با جلوگیری از ارتکاب جرم و شناسایی مجرمان با ایران ندارد.

معاون دادستان کل کشور در ادامه بیان کرد که هزاران پرونده کلاهبرداری، جعل عنوان، نقض حریم خصوصی و غیره در خصوص شکایات مردم از کاربران صفحات اینستاگرام در دستگاه قضایی تشکیل شده اما با توجه به این که سرورهای این شبکه در خارج از کشور است و هیچ‌گونه همکاری با مراجع قانونی ایران ندارند، این پرونده‌ها بدون نتیجه باقی مانده و مردم به حق و حقوق خود دست نیافته‌اند. ربات‌های هوشمند وزارت ارتباطات، بیش از 250 میلیون محتوای مجرمانه و غیر اخلاقی در بخشی از اینستاگرام که مورد بازدید کاربران ایرانی قرار گرفته شناسایی کرده‌اند و حدود 500 هزار محتوای نامناسب نیز توسط گروه‌های رصد مردمی و نهادهای امنیتی و قضایی شناسایی شده است.

رفع فیلتر اینستاگرام

وزارت ارتباطات بدون توجه به دستورات قضایی اقدام به رفع فیلتر اینستاگرام کرده است

به گفته خرم آبادی، دستور مسدود شدن محتوای مجرمانه اینستاگرام از مدت‌ها پیش توسط مراجع مختلف قضایی صادر و به وزارت ارتباطات ابلاغ شده بود، اما این دستور بنا به دلایلی که وزارت ارتباطات باید پاسخگوی آن باشد، اجرایی نشد. به تازگی نیز به خاطر نقش آشکار اینستاگرام در اتفاقات اخیر، دستور فیلتر آن توسط شورای امنیت کشور صادر شد ولی  باز هم وزارت ارتباطات بدون توجه به مسائل امنیتی و دستورات قضایی صادر شده، اقدام به رفع فیلتر اینستاگرام کرده است. با رفع فیلتر اینستاگرام ، نوجوانان و جوانان ایرانی مجددا با بهمنی از محتواهای مجرمانه در فضای مجازی کشور مواجه شده‌اند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه همچنین از اخطار به وزارت ارتباطات خبر داد و گفت:

از سوی دادستانی کل کشور به مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخطار داده شده که رفع فیلتر اینستاگرام بر خلاف موازین قانونی و قضایی انجام شده و مسئولان امر باید در این رابطه پاسخگو باشند. شبکه های اجتماعی بومی مشابه اینستاگرام، مانند سلام، ویسگون و لنزور در زمان فیلتر اینستاگرام مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته و خودی نشان داده بودند، اما رفع فیلتر اینستاگرام امیدشان را ناامید کرد.

وی افزود حمایت دولت از فعالیت بدون ضابطه پیام رسان های خارجی و اختصاص بخش عمده‌ای از پهنای باند کشور به آن‌ها، علت اصلی تضعیف شبکه های اجتماعی و پیام رسان های بومی بوده است. همچنین این حمایت از شبکه های اجتماعی خارجی، موجب ترویج جرم و جنایت و قانون‌گریزی و تضعیف حاکمیت ملی در فضای مجازی شده و مانع از ایجاد شبکه ملی اطلاعات شده است. لازمه تحقق شبکه ملی اطلاعات، دل کندن از شبکه های اجتماعی غیر قابل کنترل خارجی و رونق گرفتن شبکه های اجتماعی بومی است.

خرم آبادی در پایان تاکید کرد که هیچ یک از مسئولان مخالف گردش آزاد اطلاعات در کشور نیستند، اما قانون‌گرایی با گردش آزاد مجرمان، تروریست‌ها، جاسوسان و مهاجمان فرهنگی در فضای مجازی کشور مخالفت دارد. بستن شبکه های اجتماعی غیر قابل کنترل خارجی نه تنها به کمیت و کیفیت گردش آزاد اطلاعات در کشور لطمه نمی‌زند، بلکه موجب رونق گردش آزاد اطلاعات و توقف گردش آزاد جرم و جنایت در فضای مجازی کشور خواهد شد.