آخرین مطالب
0
امروز
گرم کردن خودرو

دلیل نیاز به گرم کردن خودرو در زمان سرد بودن هوا چیست؟

طبق عادتی قدیمی، اغلب ما در زمان سرد بودن هوا پیش از حرکت به گرم کردن خودرو پرداخته و به طور ناگهانی پا را روی پدال گاز نمی‌گذاریم! اما واقعا دلیل گرم کردن خودرو در زمستان چیست؟ آیا عدم گرم کردن ماشین در زمستان به آن آسیب خواهد زد؟

گرم کردن اتومبیل بعد از روشن کردن آن و پیش از راه افتادن، تبدیل به عادتی شده است که اغلب به طور ناخودآگاه انجام داده و در صورت فراموش کردن آن، خود را سرزنش می‌کنیم. واقعیت این است که در خودروهای مدرن، دلیلی که به خاطر آن اصرار به گرم کردن خودرو پیش از حرکت کردن وجود داشت از بین رفته است.

اتومبیل‌های مدرن که تزریق بنزین در آن‌ها به صورت مستقیم صورت گرفته و دارای سیستم‌های مدیریت موتور پیچیده هستند، می‌توانند تقریبا در هر شرایطی حتی در زمان پایین بودن بسیار زیاد دمای هوا خیلی سریع برای حرکت کردن آماده شوند.

اما اگر ماشین شما مدرن نبوده و هنوز هم از یک خودروی کاربراتوری استفاده می‌کنید، گرم کردن خودرو پیش از حرکت برای شما امری فوق‌العاده ضروری است. به این منظور باید بعد از روشن کردن اتومبیل، برای نزدیک به پنج دقیقه به آن اجازه بدهید به همان صورت کار کند. باید به خوبی زمان‌بندی کرده و به خاطر عجله و دیر بیرون زدن از منزل و یا اداره، قانون حداقل پنج دقیقه گرم کردن خودرو را زیر پا نگذارید.

گرم کردن خودرو

برای زمانبر بودن فرآیند گرم شدن اتومبیل‌های کاربراتوری چند علت وجود دارد. نخستین دلیل این است که به خاطر قدیمی بودن این خودروها، رساندن روغن دارای چربی کمتر به موتور اهمیت بیشتری برای آن‌ها دارد. تمامی قسمت‌های ماشین برای انجام صحیح کارهای خود اعم از جابه‌جایی روغن نیاز به گرم شدن دارند و در زمان سرد بودن کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

یکی دیگر از دلایل مهم گرم کردن خودرو این است که در هوای سرد، بنزین به طور صحیح تبخیر نمی‌شود، به همین دلیل به صورت مایع و به شکل قطره‌های کوچک به درون سیلندرها رفته و به دیواره‌های آن می‌چسبد. این اتفاق برای سلامتی اتومبیل به هیچ عنوان خوب نیست!

گرم کردن خودرو

وقتی موتور خودرو سرد است، اشتعال ناپایدار بوده و به صورت ضعیف انجام می‌شود. در این زمان کاربراتور جلوی هوا را گرفته و از خروج آن جلوگیری می‌کند تا بلکه کمی از مشکل برطرف شود. اگرچه انسداد راه هوا کمی مشکل را حل می‌کند، اما این کار به هیچ عنوان شیوه‌ای کارآمد محسوب نمی‌شود. بعد از گرم کردن خودرو، همه چیز رفتار صحیح خود را داشته و در کنار عملکرد درست قطعات، سوخت نیز به خوبی تبخیر می‌شود.

به این ترتیب اتومبیل می‌تواند بدون مشکل و خیلی روان حرکت کند. روی غلتک افتادن فرآیندهای درونی اتومبیل به منظور داشتن یک رانندگی بی‌دردسر و افزایش عمر وسیله، نیازمند انجام کار خاصی نیست، فقط کافی است بعد از روشن کردن ماشین، اجازه بدهید چند دقیقه‌ای برای خود کار کند.

در ماشین‌های مدرن چه کنیم؟

عدم نیاز به گرم کردن خودرو در نمونه‌های مدرن و جدیدتر به معنی توانایی برای راه افتادن سریع و بی‌درنگ با آن‌ها بلافاصله بعد از روشن کردن وسیله نیست، چرا که حتی در زمان استفاده از آن‌ها نیز باید چیزی حدود 30 ثانیه صبر کرد تا روغن که به خاطر هوای سرد به شکلی چسبنده درآمده، بتواند به طور صحیح جاری شود.

اما در ادامه می‌توان اتومبیل را به حرکت درآورد، چرا که به لطف سیستم‌های مدرن به کار رفته در خودرو، وسیله حین حرکت کردن رفته رفته گرم شده و مشکلی رخ نخواهد داد. با این حال بسیاری عقیده دارند بهتر است حتی مدرن‌ترین خودروها را نیز در هوای سرد پیش از حرکت برای چند دقیقه روشن نگه داشت تا به خوبی گرم شوند. اما دلیل اصرار به گرم کردن خودرو وقتی که از نظر تکنیکی قادر به حرکت بلافاصله بعد از روشن شدن است، چیست؟

گرم کردن خودرو

بین انجام یک کار و انجام صحیح و بدون نقص یک کار زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد. اتومبیل‌های کاربراتوری بدون گرم شدن در زمان سرد بودن هوا با مشکل مواجه می‌شوند و انجام این کار در آن‌ها یک الزام است، اما در مدل‌های مدرن، اگرچه گرم کردن یک الزام نیست و همچنان می‌توانند بلافاصله بعد از روشن شدن حرکت کنند، اما با گرم شدن، حرکت روان و بی‌نقص‌تری خواهند داشت.

البته برخی افراد که در رانندگی مهارت بالایی دارند، به خوبی می‌دانند چگونه با حرکت ملایم، دما را درون موتور و دیگر قسمت‌های آن تنظیم کنند، اما تعداد این رانندگان زیاد نیست و اغلب اطلاعات زیادی از مکانیک ماشین ندارند.

کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند!

دلیل اصرار به گرم کردن خودرو را می‌توان حتی در خارج از کاپوت و درون اتاقک ماشین پیدا کرد. در زمان کاهش شدید دما، درون خودرو نیز بی‌نصیب نمانده و تمامی اعضا و جوارح درونی اعم از فرمان شدیدا سرد می‌شود. کنترل فرمان در این زمان سخت بوده و رانندگی همراه با تمرکز تقریبا غیر ممکن خواهد شد. برای برخی افراد، گرم کردن خودرو به معنی روشن نگه داشتن آن برای حدود 20 دقیقه است. بدون در نظر گرفتن تاثیرات محیطی (آلودگی هوا و یا سر و صداهای احتمالی)، این کار مشکلی ایجاد نمی‌کند. تنها قانونی که باید رعایت شود این است که پیش از حرکت، هم راننده و هم اتومبیل باید کاملا آماده باشند.

گرم کردن خودرو

خود را به جای خودرو تصور کنید. در اینجا یک خودروی مدرن را به یک فرد جوان، ورزشکار و دارای آمادگی جسمانی بسیار بالا تشبیه می‌کنیم. آیا چنین فردی که در اوج آمادگی بدنی قرار دارد می‌تواند بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، بی‌درنگ شروع به دویدن کند؟ آیا حتی در صورت داشتن توانایی برای انجام آن، این عمل برای سلامتی مضر نیست؟ یک اتومبیل حتی مدرن و به‌روز نیز دقیقا چنین وضعیتی دارد، پس گرم کردن خودرو را هرگز از یاد نبرید. در مطلب زیر نحوه انجام اصولی این کار تشریح شده است.

۱۹ دیدگاه

  1. من وقتی گواهینامه میگرفتم استاد فنی مون در کلاس گفت بیشترین ضرر به موتور وقتی وارد میشه که ماشین درجا کار کنه.گفت برای گرم کردن ماشین باید بعد از روشن کردن با دنده سنگین حرکت کرد.
    گفت وقت هاییم که هوا خیلی سرده و زیره صفره ماشین یک دقیقه درجا کار کنه و بعد به مدت 10 دقیقه باید با دنده سنگین(دقت کنید فقط با دنده سنگین)حرکت کرد تا ماشین گرم بشه.
    گجت لطفا موضوع رو روشن کن و بگو این مطلبو از کجا کپی کردی.

    (-2)
    • دوست عزیز ، اولا که مطلب کپی نیست و ترجمه شده. دوما که منبع مطلب یکی از سایت های معتبر جهان هستش، حالا دانش استاد تعلیم رانندگی شما در چه حدی بوده بنده بی اطلاع هستم اما به هر صورت این اطلاعات رو ما از خودمون در نیاوردیم و یک مطلب علمی رو برای آگاهی بیشتر شما عزیزان آماده کردیم

      (1)
    • داشششه گلم اون زمانیه که شما بزنی کنار نیم ساعت با تیلیفون حرف بزنی ماشینتو روشن بزاری

      (0)
    • استاد فنی خیلی ها هم خیلی چیزا میگه لااقل یه سند محکمتر می آوردی

      (0)
      • مگه دارم روایت امامان رو میگم که سند بیارم
        استاد فنی مون اینجور گفته بود و برای من مسئله بود منم مطرح کردم

        (0)
    • داداش چه خودت چه مربی عزیزت اشتباه میزنید
      سوادتو تو زمینه های مختلف بیشتر کن 🙂

      (0)
      • من اینجور شنیده بودم از خیلیا و مطرحش کردم
        خود تو ک ادعای سوادت میشه شک ندارم تا قبل از این مطلب همون ک روشن میکردی تخته گاز میرفتی مستر با سواد 🙂

        (0)
  2. سلام.من حداکثر 15ثانیه بعداز روشن کردن راه میوفتم.خودمم ب همه میگم ماشین سردو نباید حرکت بدی،ولی 200سیصدمتر دنده 1 سرگاز میرم و 500متر2.توی این فاصله امپر میاد بالا و ماشین از گیر بودن درمیاد

    (1)
  3. مطلب خیلی خوبی بود ،ممنون

    (2)
  4. واقعا وقتی میبینم با این پول میتونستم تو همین کشور های دور و بر یه تویوتا کمری 2014داشته باشم واقعا حرص میخورم از تتتتتتهههههههههه دلللللل

    (9)
  5. یه موضوع جالب دیگه در مورد خودرو های ملی هم اینه که تو زمستون لوازم ماشین صدای خیلی بیشتری نسبت به تابستون و فصل گرم دارن

    (7)
  6. یکی به من گفت موتور و گریبوکس با هم باید گرم بشن یعنی با ماشین باید اروم حرکت کنی

    (5)
  7. گجت نیوز یه مطلب هم در مورد کارهایی که ازمه توی زمستان به هنگامم سفر انجام بشه بنویس

    مثل زنجیر چرخ، چک کردن باد لاستیکا و خلاصه هر کاری که لازمه انجام بدیم

    (3)
    • زد یخ و محلوله رادیاتور خیلی مهمه شیشه شورتونم مخصوص بگیرین که زبونم لال دما رفت رو -۵ این حدود ها ابش یخ نزنه البته بعیده تو ایران دیگه از این نعمت ها سراغمون بیاد

      (3)
  8. تشکر، پست جالبی بود، ولی زمستان امسال بیشتر شبیه بهاره D:

    (12)
  9. ن استاد ما خوردو هامون تو پرایدو سمند خلاصه میشه
    تازه با پنج دیقه هم گرم نمیشه باید یه ساعت گرمش کنی

    (17)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*