خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارند

در حالی که این روزها همه از پاک بودن خودروهای هیبریدی سخن می‌گویند و از افزایش تعرفه واردات این محصولات انتقاد می‌کنند، یک کارشناس گفت بر خلاف صحبت‌های مطرح شده، خودروهای هیبرید تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارند.

با ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی که پیش از بسته شدن سایت ثبت سفارش در همه مدل‌ها 5 درصد بود، در مصوبه جدید تا 65 درصد نیز افزایش پیدا کرده و باید منتظر دو برابر شدن قیمت این محصولات در بازار ایران باشیم. این موضوع با انتقادات زیادی همراه شد. بسیاری از افراد می‌گویند در حالی که آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشورمان موجب تعطیلی مدارس و ادارات شده است، انتظار می‌رفت دولت از واردات خودروهای هیبرید حمایت کند نه این که قیمت آن‌ها را به طور چشم‌گیری افزایش دهد.

انتقادها از افزایش تعرفه واردت خودروهای هیبریدی

بهنام بهجت، مدیر بازاریابی شرکت پاکرو سبز قشم، نماینده محصولات هیبریدی هیوندای در ایران، در این باره عنوان کرد که ما انتظار داشتیم دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را بردارد، اما ناگهان می‌بینیم این تعرفه چند برابر می‌شود. اگر این تعرفه‌ها اعمال شوند، قیمت این خودروهای پاک افزایش می‌یابد و استقبال از آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. حتی برخی از نمایندگان مجلس هم افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی را حیرت‌انگیز و غیر قابل قبول دانستند. به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، برای جلب توجه مردم به این خودروها و کاهش آلاینده‌ها باید به آن‌ها امتیازات ویژه‌ای داده شود. به صورتی که تعرفه وارداتشان صفر شود یا خودروسازان داخلی را برای تولید این محصولات حمایت کنیم، اما در حال حاضر هیچ یک از این کارها انجام نمی‌شود.

خودروهای هیبریدی

اما در حالی که همه از پاک بودن خودروهای هیبریدی و تاثیر آن بر کاهش آلاینده‌ها سخن می‌گویند، یک کارشناس، توضیحات جالبی را ارائه کرده و معتقد است هیبریدی‌ها هیچ تاثیر خاصی بر کاهش آلودگی هوا نمی‌گذارند. امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره می‌گوید:

این روزها به دلیل بالا رفتن تعرفه واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی، بحث تاثیر هیبریدی‌ها بر کاهش آلودگی هوا داغ شده است. ولی برخلاف تبلیغات صورت گرفته، خودروهای هیبریدی تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرهای ایران ندارند.

به گفته کاکایی، خودروهای هیبرید انواع مختلفی از میکرو هیبرید تا فول هیبرید دارند. طبق بررسی‌های انجام شده، بیشتر خودروهای وارداتی هیبریدی که در بازار ایران موجود هستند، عملا تاثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشته‌اند. موتور الکتریکی مورد استفاده در خودروهای میکرو هیبرید در حد سیستم ساده استاپ و استارت خودرو در پشت چراغ قرمز است. ضمن آن که نوع ترافیک‌ها در ایران، ایستا نیست و بیشتر مواقع، در حال حرکت کند و مستمر است. بنابراین این نوع از خودروهای هیبریدی در عمل تاثیری بر کاهش آلودگی نمی‌گذارند.

وی در ادامه افزود خودروهای هیبرید در هر نوعی که باشند باز هم از یک موتور احتراق داخلی بنزین سوز استفاده می‌کنند و دارای آلودگی هستند. بنابراین صحبت‌های مطرح شده در مورد پاک بودن هیبریدی‌ها چندان صحیح نیست و تنها خودروهای تمام برقی هستند که در محدوده شهری پاک بوده و آلودگی ندارند.

واردات هیبریدی‌ها به صرفه نیست

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد که در این شرایط، واردات خودروهای هیبریدی به دلیل گران‌تر بودن آن‌ها، خروج بیشتر ارز از کشور، هزینه‌های نگهداری بالا و نبود شبکه خدمات پس از فروش مناسب به صرفه نیست. بنابراین بهتر است برای حل مشکل آلودگی هوا، فکری به حال سیستم حمل و نقل عمومی کرده و با سرمایه‌گذاری در این ناوگان، شهروندان را نیز به استفاده کمتر از خودروهای شخصی تشویق کنیم.