خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارند

در حالی که این روزها همه از پاک بودن خودروهای هیبریدی سخن می‌گویند و از افزایش تعرفه واردات این محصولات انتقاد می‌کنند، یک کارشناس گفت بر خلاف صحبت‌های مطرح شده، خودروهای هیبرید تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارند.

با ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی که پیش از بسته شدن سایت ثبت سفارش در همه مدل‌ها 5 درصد بود، در مصوبه جدید تا 65 درصد نیز افزایش پیدا کرده و باید منتظر دو برابر شدن قیمت این محصولات در بازار ایران باشیم. این موضوع با انتقادات زیادی همراه شد. بسیاری از افراد می‌گویند در حالی که آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشورمان موجب تعطیلی مدارس و ادارات شده است، انتظار می‌رفت دولت از واردات خودروهای هیبرید حمایت کند نه این که قیمت آن‌ها را به طور چشم‌گیری افزایش دهد.

انتقادها از افزایش تعرفه واردت خودروهای هیبریدی

بهنام بهجت، مدیر بازاریابی شرکت پاکرو سبز قشم، نماینده محصولات هیبریدی هیوندای در ایران، در این باره عنوان کرد که ما انتظار داشتیم دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را بردارد، اما ناگهان می‌بینیم این تعرفه چند برابر می‌شود. اگر این تعرفه‌ها اعمال شوند، قیمت این خودروهای پاک افزایش می‌یابد و استقبال از آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. حتی برخی از نمایندگان مجلس هم افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی را حیرت‌انگیز و غیر قابل قبول دانستند. به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، برای جلب توجه مردم به این خودروها و کاهش آلاینده‌ها باید به آن‌ها امتیازات ویژه‌ای داده شود. به صورتی که تعرفه وارداتشان صفر شود یا خودروسازان داخلی را برای تولید این محصولات حمایت کنیم، اما در حال حاضر هیچ یک از این کارها انجام نمی‌شود.

خودروهای هیبریدی

اما در حالی که همه از پاک بودن خودروهای هیبریدی و تاثیر آن بر کاهش آلاینده‌ها سخن می‌گویند، یک کارشناس، توضیحات جالبی را ارائه کرده و معتقد است هیبریدی‌ها هیچ تاثیر خاصی بر کاهش آلودگی هوا نمی‌گذارند. امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره می‌گوید:

این روزها به دلیل بالا رفتن تعرفه واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی، بحث تاثیر هیبریدی‌ها بر کاهش آلودگی هوا داغ شده است. ولی برخلاف تبلیغات صورت گرفته، خودروهای هیبریدی تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرهای ایران ندارند.

به گفته کاکایی، خودروهای هیبرید انواع مختلفی از میکرو هیبرید تا فول هیبرید دارند. طبق بررسی‌های انجام شده، بیشتر خودروهای وارداتی هیبریدی که در بازار ایران موجود هستند، عملا تاثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشته‌اند. موتور الکتریکی مورد استفاده در خودروهای میکرو هیبرید در حد سیستم ساده استاپ و استارت خودرو در پشت چراغ قرمز است. ضمن آن که نوع ترافیک‌ها در ایران، ایستا نیست و بیشتر مواقع، در حال حرکت کند و مستمر است. بنابراین این نوع از خودروهای هیبریدی در عمل تاثیری بر کاهش آلودگی نمی‌گذارند.

وی در ادامه افزود خودروهای هیبرید در هر نوعی که باشند باز هم از یک موتور احتراق داخلی بنزین سوز استفاده می‌کنند و دارای آلودگی هستند. بنابراین صحبت‌های مطرح شده در مورد پاک بودن هیبریدی‌ها چندان صحیح نیست و تنها خودروهای تمام برقی هستند که در محدوده شهری پاک بوده و آلودگی ندارند.

واردات هیبریدی‌ها به صرفه نیست

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد که در این شرایط، واردات خودروهای هیبریدی به دلیل گران‌تر بودن آن‌ها، خروج بیشتر ارز از کشور، هزینه‌های نگهداری بالا و نبود شبکه خدمات پس از فروش مناسب به صرفه نیست. بنابراین بهتر است برای حل مشکل آلودگی هوا، فکری به حال سیستم حمل و نقل عمومی کرده و با سرمایه‌گذاری در این ناوگان، شهروندان را نیز به استفاده کمتر از خودروهای شخصی تشویق کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. آقا حرف هاشون آبرو ریزی شده

    http://www.tabnak.ir/fa/news/768224/

  2. مصرف خودرو مثلا 206 ک خودم دارم ک نسبتا کم مصرف هم حساب میشه چیزی حدود 8ونیم هست….خودروی هیبریدی پریوس ک تویوتا ساختتش در بدترین حالت توی شهر 4.9 گزارش شده ینی 3.6 لیتر کمتر!!!خب ایا در مقیاس یک شهر 3.6لیتر کمه؟‍! بحث دیگه ای ک دوستان گفتن خودروهای تمام برقی الودگیشون از نیروگاه ها جبران میشه …..بحث بازده پیش میاد یک نیروگاه برق سیکل ترکیبی بازدهی 60درصدی داره اما موتور خودروی شما در بهترین حالت بازده 30 درصدی داره تازه از پیکان ها و ماشین های داغون ایرانی چشم پوشی میکنیم ک بازده10درصدی هم ندارند…. هرچقدر هم ک از نیروگاه تا رسیدن ب خودرو انرژی تلف بشه بازهم اون 30 درصد رو جبران نمیکنه پس این تکنولوژی ب مراتب بهتر هست در ضمن نیروگاه رو میتونن جایی بسازن ک الودگیش دامن شهر رو نگیره.

  3. بعله !!
    لامپ کم مصرف هم تاثیری در مصرف برق ندارد
    آبیاری قطره ای هم تاثیری در مصرف آب ندارد
    لاک پشت ها هم پرواز میکنن

  4. منطق داشته باشین داره درست میگه

  5. یک کارشناس، توضیحات جالبی را ارائه کرده

    بدترین نوع خبر رسانی .

    یک وقتی یک جای یک چیزی شد!!!

  6. مثلا این رو گفتن که چندین برابر کردن تعرفع واردات رو توجیه کنن؟ نه آقا جون توجیه پذیر نیست.
    فقط برای اینکه پول بیشتری به جیب بزنن تعرفه رو بردن بالا.

  7. احتمالا اطلاعات دوستان تازه به دوران رسیده مال 50 سال پیش هست که یه سری کشف کردن که خودروی برقی آلودگی کمتری داره. همین الان تو امریکا به این نتیجه رسیدن که خودروی تمام برقی هم بخاطر آلودگی نیروگاه برق عملا تاثیری بر کاهش آلودگی نداره.
    باز هم بی سوادی و عقب موندگی ایرانی های جهان سومی که اکثرا عندرویدی هم هستن.

  8. تنها خودروهای تمام برقی هستند که در محدوده شهری پاک بوده و آلودگی ندارند.

    کاملا درسته چون اولا تو ایران لوکسه چون کسی با برق که خیلی گرون تره ماشینشو راه نمیبره دیوما بازم برای تولید برق نیروگاه ها سوخت میسوزونن
    تو امریکا و اروپا بصرفس برق چون بنزین گرونه

  9. وا این علمیه یا از خودشون دراوردن .تا اونجایی که عقل نلاقص ما میدونه کل جهان میگن برای هوای بهتر خودرو ها برقی بشن .

  10. جوووک سال بود این نظر کارشناسی!!!

    بابا به عنوان مسئولین مملکت آبروریزی نکنید ناموسا!

  11. نمیدونم اینی که یه کارشناس ایرانی اینو کصف کرده اونم بعد از این واکنش های مردم چیز موضوع خیلی عجیبیه
    اینا که بنزین نمیخورن میگه حتما بنزینم میخورن

  12. خودروهای هیبریدی تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارند!!!! چطور همچین چیزی ممکنه؟؟

    کل دنیا خلاف این میگن و حتمی آقایووون به این نتیجه رسیدن

  13. من نمی دونم گدجت نیوز چرا این دیدگاه های غیر کارشناسی و تحلیل های غیر منطقی رو پخش می کنه

    کارشناس عملا می فرماید، مصرف سوخت خودرو هیبریدی با سایر خودروها تفاوتی نداره

    آقای کارشناس! عزیز جان یک نگاهی به کاتالوگ خودروهای هیبریدی ببین مصرف سوخت درون شهرشون چه قدره و بعدا بیا نظر بده

    اینها رو چه کسی کارشناس کرده من نمی دونم