نمایشگاه های CES

نگاهی به ده اتفاق بزرگ که نمایشگاه های CES را در طول تاریخ دگرگون کرد

به بهانه آغاز به کار نمایشگاه CES 2018، امروز نگاهی به بزرگ‌ترین اتفاقات و گجت های نمایشگاه های CES که سبب تحول این رویداد عظیم شدند، خواهیم داشت.

در نمایشگاه های CES شرکت‌های کوچک و بزرگ از سراسر دنیا به گرد یکدیگر آمده و از جدیدترین دستاوردهای خود رونمایی می‌کنند. اگرچه دستگاه‌های نمادینی همچون اپل نیوتن، پخش‌کننده CD، کنسول سونی پلی استیشن و یا هدست آکیولس ریفت جذابیت‌های بسیاری داشتند، ولی لزوما آنها محصولاتی متحول‌کننده در دنیای فناوری نبودند. از طرفی، افراد عادی و متخصصین هم در نمایشگاه های CES معمولا جوایز مختلف را به گجت هایی همچون کریتیو زن ویژن M و هیتاچی G1000 می‌دادند که بسیاری از ما حالا آنها را دور انداخته‌ایم.

نمایشگاه های CES

پیشرفت فناوری و تولید گجت های در دنیای امروزی سبب شد تا ما نگاهی به اتفاقات بزرگ نمایشگاه های CES داشته باشیم.

CES 1970 : دستگاه ضبط VCR به خانه‌ها آمد

نمایشگاه های CES

CES نخستین بار در سال 1967 برگزار شد، اما تا سال 1970 که فیلیپس از دستگاه ضبط ویدیو کاست N1500 رونمایی کرد، رویدادی خواب‌آور بود. تا آن زمان، دستگاه‌های VCR با قیمت 50 هزار دلار و بیشتر، فقط در ایستگاه‌های تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما مدل مخصوص فیلیپس با تیونر داخلی تنها 900 دلار (حدود 5 هزار دلار امروز) قیمت داشت. در واقع، این نخستین دستگاه VCR خانگی بود که مردم اجازه می‌داد با پرداخت 900 دلار برنامه‌های تلویزیونی را برای تماشای مجدد ضبط کنند.

CES 1979 : آتاری و انقلاب بازی های خانگی

برای چندین سال، نمایشگاه های CES به محلی برای نمایش تلویزیون‌ها، رادیوهای قابل حمل، سیستم‌های های فای، دستگاه‌های VCR و موارد دیگر تبدیل شده بودند. اما در سال 1975، آتاری با معرفی کنسول Pong، انقلابی جدید در حوزه بازی های خانگی به راه انداخت و این داستان در پایان این دهه با معرفی کامپیوترهای شخصی 400 و 800 آتاری، به ترتیب با حافظه‌های 4 و 8 کیلوبایت و قیمت‌های 500 و هزار دلار به اوج خود رسید.

نمایشگاه های CES

«400» و «800» اولین کامپیوترهای شخصی نبودند (اپل II، کمودور Pet و TRS-80 اولین‌ها بودند)، اما به واسطه میکرو پردازنده‌های سفارشی، قابلیت‌های صوتی فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار دادند. با وجود عناوین خاطره‌انگیز و نمادینی همچون Star Riders، محصولات آتاری اولین کامپیوترهای گیمینگی بودند که بعدها راه را برای کمودر 64، محصولی انقلابی در سال‌های 1980، هموار کردند.

هرچند، در آن زمان مردم بیشتر علاقه‌مند به استفاده از وسایلی همچون پخش‌کننده‌های LaserDisc و فیلم‌های VCR بودند. گوینده ABC در سال 1979 گفت: “حالا شما می‌توانید فیلم‌هایی که از قبل روی ویدیو کاست‌ها ضبط شده‌اند را خریداری کنید. فیلم محبوبی همچون Sound of Music با قیمت 75 دلار به فروش می‌رسد.” در آن زمان، بیل گیتس نیز برای اولین بار در CES حاضر شد.

CES 1981 : آغاز تقابل دیجیتال و آنالوگ 

نمایشگاه های CES

دیسک فشرده یکی از فناوری های چشمگیر در سال 1981 بود. دیسک‌های مکانیکی تنها با اندازه 5.25 اینچی و ظرفیت تقریبا 5 مگابایت از راه رسیده بودند، اما سی دی ها می‌توانستند 650 مگابایت از اطلاعات را در خود ذخیره کنند. هرچند در روزهای اول، آنها صرفا به عنوان فرمت‌های صوتی در نظر گرفته می‌شدند. پس از آن، پخش‌کننده‌های CD سونی با امکان تعویض بدون وقفه آهنگ‌ها در نمایشگاه CES سر و صدای زیادی به پا کرد.

سونی در بیانه‌ای خبری در سال 1981 گفت: “غیر قابل نفوذ در برابر آب، گرد و غبار، کثیفی، Compact Disk حاوی حداکثر یک ساعت موسیقی در یک طرف آن با قطر 4.7 اینچ است.” سال 1982، سونی اولین پخش‌کننده CD دنیا با نام CDP-101 را وارد بازار ژاپن کرد و سال 1983 نیز آن را در دسترس شهروندان آمریکایی قرار داد. علی‌رغم فیمت هزار دلاری، بیش از 400 هزار دستگاه از این پخش‌کننده بین سال‌های 1983 تا 1984 در آمریکا به فروش رسید. فروش دیسک فشرده (CD) در سال 2007 به 200 میلیارد رسید، اما با ظهور استریم دیجیتال و امکان دانلود، این میزان به مرور کاهش پیدا کرده است.

CES 1985 : سیستم سرگرمی نینتندو صنعت بازی را نجات داد

1984 سالی بود که کمودور آمیگا از راه رسید و پس از آن بازار بازی‌ها اشباع شد. بین سال‌های 1983 و 1985، همه‌چیر تغییر کرد و این بازار 3.2 میلیارد دلاری حالا تنها 100 میلیون دلار ارزش داشت. با در نظر گرفتن آن، سال 1985 سیستم سرگرمی نینتندو (به اختصار NES) که در ژاپن با نام فامیکام شناخته می‌شد، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

نمایشگاه های CES

در این سال‌ها، مصرف‌کنندگان به خاطر نبود بازی‌های کافی و خسته‌کننده شدن کنسول‌های خانگی، اعتماد خود به صنعت بازی‌ها را از دست داده بودند. برای کمک به این موضوع، نینتندو با پیشگام شدن در صدور مجوز برای شرکت‌های شخص ثالث، فشارها را برای ساخت بازی‌های جدید از روی دوش خود برداشت. به علاوه، عرضه عناوین مختلف به همان گونه‌ای که تبلیغ شده بودند، از ناامید شدن مصرف‌کنندگان جلوگیری کرد.

بعد از انجام تست‌های مختلف در بازارهای محدود، نینتندو کنسول جدید خود را با حداقل 17 بازی عرضه کرد که در میان آنها عناوینی همچون Super Mario Bros ،Hogan’s Alley ،Duck Hunt و Wrecking Crew به چشم می‌خورد. در سال 1988، نینتندو موفق به فروش بیش از 7 میلیون دستگاه از کنسول NES شد؛ دستاوردی که رسیدن به آن برای شرکت‌کنندگان نمایشگاه CES 1985 در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

Brain Breaker در NintendoAge می‌گوید در آن زمان، مجلات چاپی کمی در آمریکا به صورت مختصر به غرفه نینتندو اشاره داشته و تصاویر اندکی از آن را منتشر می‌کردند. بازدیدکنندگان نیز از کوچک و بزرگ، بیش از موارد دیگر در دنیای دیسک‌های فشرده، تلویزیون‌ها و پخش‌کننده‌های VHS غرق شده بودند.

CES 1991 : افتضاح نینتندو پلی استیشن با حضور فیلیپس!

شاید چیزهای دوست‌داشتنی زیادی در نمایشگاه CES 1991 وجود داشت، ولی همواره این رویداد با اعلام همکاری سونی و نینتندو به خاطر سپرده می‌شود. این دو کمپانی بزرگ در تعامل با یکدیگر روی کنسولی با نام PlayStation کار می‌کردند که به کاربران اجازه می‌داد بازی‌های نینتندو را از طریق کارتریج و محتوای Sony interactive را روی فناوری دیسک فشرده جدید سونی (Super Disc) انجام دهند.

نمایشگاه های CES

سونی در نمایشگاه CES از این همکاری پرده برداشت، اما نینتندو روز بعد اعلام کرد که در واقع با یکی از رقبای سونی یعنی فیلیپس، در حال همکاری است. نینتندو به خاطر حق امتیاز نامطلوب برای سی‌دی‌ها و پتنت‌های مخصوص یک چیپ کلیدی، مسیر خود را تغییر داده بود.

در پایان، سونی با توسعه و عرضه کنسول 32 بیتی خود با نام «پلی‌استیشن»، انتقام خود را گرفت. در نمایشگاه E3 1995، استیو ریس با دعوت مدیر ارشد اجرایی Sony Interactive Entertainment یعنی اولاف اولافسون پشت میکروفون قرار گرفت و فقط گفت :”299″ (قیمت این کنسول به دلار).

CES 1993 : خبرساز شدن اپل

هرگز اپل حضور پررنگی در نمایشگاه های CES نداشت. اما سال‌های 1992 و 1993 بود که این کمپانی بزرگ با معرفی اپل نیوتن (Apple Newton) توجه همگان را به خود جلب کرد. تولیدکنندگان دستیارهای دیجیتال شخصی (PDA) همچون Tandy و سایرین از این اقدام خشمگین شده بودند. با این حال، Newton MessagePad با توانایی تشخیص دست‌خط کاربران، یک سر و گردن بالاتر از محصولات مشابه قرار می‌گرفت.

نمایشگاه های CES

جان اسکالی (به سختی) نسخه آلفا از دستگاه Newton را طی نطق خود در CES 1993 نمایش داد و همان سال، به آخرین نمایش رسمی آن در نمایشگاه های CES منتهی شد. عملکرد سیستم تشخیص دست‌خط این گجت، فوق‌العاده بد بود و در نهایت فروش پایین نیوتن با پایان کار اسکالی همراه شد. به علاوه، خود این دستگاه نیز در سال 1997 به وسیله استیو جایز به صورت کامل کنار گذاشته شد. نیوتن هم‌چنان وسیله‌ای نمادین است چرا که علاوه بر ساخته شدن توسط اپل، راه را برای طراحی و عرضه محصولات دیگری همچون PalmPilot و حتی تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی امروزی با پشتیبانی از قلم هوشمند هموار کرد.

علاوه بر این موارد، سال 1993 به نقطه عطفی برای ایجاد تحول در نمایشگاه های CES تبدیل شد. برای نخستین بار، بیشتر برنامه‌ها به جای تلویزیون‌ها و سیستم‌های استریو، حول کامپیوترهای شخصی، بازی‌ها و فناوری اطلاعات می‌‌چرخید. به عنوان مثال، شرکت آی بی ام از یک مانیتور 16 اینچی رنگی LCD رونمایی کرد که بزرگ‌ترین در زمان خود بود. حتی یکی از مدیران IBM از آینده نزدیک و استفاده گسترده از تلویزیون‌های دیواری سخن گفت.

در آن سال، ما شاهد رونمایی سیستم 3DO توسط Trip Hawkins نیز بودیم؛ یک طرح ناکام که آن را جزو اولین کنسول‌های بازی با گرافیک سه‌بعدی واقعی قرار می‌داد. مثل همیشه، شرکت‌های متفرقه نیز با ایده‌های عجیب خود حاضر بودند که از جمله آنها می‌توان مانیتوری را مثال زد که در یک میز قرار گرفته و از طریق پنجره‌ای بدون درخشش برای مشاهده تصاویر آن، “به شما اجازه می‌داد از تمام دسکتاپ خود استفاده کنید.” در این رویداد کوچک‌ترین ماشین فکس دنیا نیز نمایش داده شد.

CES 1999 : محبوبیت بسیار بالای ReplayTV

نمایشگاه های CES

همواره نمایشگاه های CES میزبان رقبایی دیرینه همچون بلو-ری، بتامکس، HD DVD و VHS بوده‌اند. در سال 1999، شرکت‌کنندگان شیفته یک فرمت ضبط برنامه‌های تلویزیونی با نام ReplayTV شدند و CES عنوان بهترین نمایش را برای آن در نظر گرفت. هرچند در همان رویداد، کمپانی TiVo نیز در جای دیگر خودی نشان داد.

یکی از مواردی که سبب شد مردم عاشق ReplayTV شوند، توانایی آن در رد کردن پیام‌های بازرگانی در بخش‌های 30 ثانیه‌ای بود. از طرفی، TiVo به شما اجازه می‌داد با سرعت بالاتری آنها را جلو ببرید. در نتیجه همین موضوع، گوینده‌ها و تبلیغ‌کنندگان، پیشنهادهای دوستانه‌تری برای TiVo داشتند؛ موضوعی که به پیشرفت آن کمک زیادی کرد.

بعدها TiVo توسط Rovi تصاحب شد، اما هنوز هم در بسیاری از خانه‌ها وجود دارد. علی‌رغم محبوبیت بسیار زیاد در سال 1999، ReplayTV بعد از کشمکش‌ها و مشاجرات قانونی بسیار، در سال 2015 ورشکست شد.

CES 2004 : درخشش دوباره سونی با بلو-ری

نمایشگاه های CES

اگرچه ReplayTV دوران سختی را سپری می‌کرد، اما راه برای درخشش دوباره سونی با فرمت جدید بلو-ری و شکست توشیبا با HD DVD هموار شد. با استفاده از طول موج کمتر لیزر، نسخه‌های دولایه از دیسک‌ها می‌توانستند اطلاعات را تا حجم 50 گیگابایت نگهداری کنند که در مقایسه با ظرفیت 30 گیگابایتی HD DVD بسیار بیشتر بود.

در نمایشگاه CES 2004، انجمن دیسک بلو-ری که اعضای آن شامل سونی، پایونیر، فیلیپس و سامسونگ می‌شدند، اولین کنفرانس خود در آمریکا را به منظور معرفی این فرمت برگزار کردند. بیل هانت از Digital Bits در این‌باره گفت: “به شما خواهم گفت که من این تعداد لباس را در یک مکان، در زندگی خود ندیده‌ایم. همراه با ورود رسانه به اتاق، در تمام دیوار پشتی اتاق کنفرانس، مدیران و مهندسان نگران ژاپنی به خط شده بودند.”

البته آنها نیازی به نگرانی نداشتند چرا که در نمایشگاه CES 2008 و زمانی که Warner Bros اعلام کرد دیسک‌ها را فقط برای فرمت سونی تولید می‌کند، بلو-ری کاملا HD DVD را شکست داده بود. جدای از ظرفیت بالاتر و فناوری پیشرفته‌تر، مدیر ارشد اجرایی فیلیپس، Frans van Houten، یکی دیگر از دلایل پیروزی این فرمت را اعلام کرد و گفت دیسک‌های بلو-ری، بهترین ایمنی را در برابر دزدی هنری ایجاد کردند.

CES 2013 : معرفی وسیله‌ای عجیب و جذاب با نام ریزر اج

همانند نینتندو در سال 1993، نمایشگاه سال 2013 توسط دو دستگاه اصلی تصاحب شده بود. ریزر اج (Razer Edge) یک دستگاه مخصوص بازی عجیب اما جذاب بود که با قیمت 999 دلار سر و صدای زیادی به پا کرد.

نمایشگاه های CES

این وسیله 10 اینچی روی یک کنترلر مخصوص سوار می‌شد تا توانایی‌های شما در انجام بازی‌ها به چالش کشیده شود. به علاوه، کاربران می‌توانستند آن را به کمک یک سیم به داک کنسول وصل کرده و به انجام بازی بپردازند. ریزر اج حتی یک حالت مخصوص PC داشت که به کاربران اجازه اتصال کیبورد به آن را می‌داد.

این وسیله گیمینگ با استقبال بسیار خوب کاربران همراه شد و (به خاطر دلایل عجیب) حتی جایزه Best of CES را نیز از آن خود کرد. هرچند، زمانی که بعدها این گجت توسط وب‌سایت Engadget مورد آزمایش قرار گرفت، کارشناسان نسبت به تجربه بازی، قیمت و طول عمر پایین باتری، آن‌گونه که باید هیجان‌زده نشدند. از دیگر دستگاه‌های قابل توجهی که آن زمان رونمایی شدند باید به ساعت هوشمند Pebble، تبلت 20 اینچی و بسیار بزرگ پاناسونیک و همچنین گوشی هوشمند سونی اکسپریا Z اشاره کنیم.

در این میان، وب‌سایت CNET، عنوان بهترین نمایش در CES را به Dish Hopper داد؛ انتخابی که توسط کمپانی مادر آن یعنی CBS رد شد چرا که این شرکت با Dish در کشمکش قانونی به سر می‌برد. این تصمیم با انتقادهای فراوان و استعفای خبرنگاران همراه شد که در نتیجه آن، مدیران به ناچار عنوان بهترین نمایش CES را به Dish بازگرداندند.

CES 2016 : انقلاب شورلت بولت در فناوری خودرو

نمایشگاه های CES

نمایشگاه‌های خودرو معمولا با هدف نمایش و به رخ کشیدن آخرین دستاوردهای اتومبیل‌ها برگزار می‌شوند. اما سال 2016 این ماشین‌ها به اندازه‌ای با تمرکز بر فناوری های روز توسعه پیدا کردند که CES نیز روی خوش به آنها نشان داد. دو سال پیش، بسیاری از افراد از دیدن خودروی الکتریکی شورلت بولت هیجان‌زده شدند؛ خودرویی که جایزه بهترین نمایش CES را نیز دریافت کرد. با قیمتی کمتر از 30 هزار دلار، وب‌سایت انگجت گفت این خودرو “یک تسلا برای بقیه ما است” چرا که علاوه بر ظاهری اسپورت، می‌تواند مسافتی 238 مایلی (383 کیلومتری) را با هر بار شارژ بپیماید.

Zero 1، یکی دیگر از خودروهای الکتریکی جذابی بود که در این رویداد توسط فارادی فیوچر معرفی شد. هرچند، در حال حاضر این پروژه و سرمایه‌گذار آن، Jia Yueting، به خاطر مشکلات مالی و قانونی وضعیت خوبی ندارد. در همین حال و رسوایی فولکس واگن، این کمپانی آلمانی نیز از کانسپت الکتریکی BUDD-e با قابلیت شارژ سریع پرده برداشت؛ اتومبیلی که در پایان همان سال و نمایشگاه خودرو پاریس، به سری خودروهای الکرتیکی .I.D تغییر کرد.

نمایشگاه های CES

اگرچه خودروها بازیگر تازه‌وارد نمایشگاه های CES سال‌های اخیر هستند، ولی ما حضور قدرتمندتر آنها در CES 2018 را پیش‌بینی می‌کنیم. امسال کیا و هیوندای قصد دارند دستیارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و مستقل خود در خودروها را نشان دهند. شرکت ال جی نیز در تعامل با Here، مشغول توسعه سیستم خودران اختصاصی خود است. انتظار می‌رود سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای ایمنی رانندگان، سنسورهای ارزان‌تر LIDAR و دستگاه‌های شارژ هوشمند هم پیش روی علاقه‌مندان قرار گیرند.

در این مقاله ما نگاهی به گجت ها و اتفاقات متحول‌کننده نمایشگاه های CES داشتیم؛ اما با تاریخچه آن تا چه اندازه آشنا هستید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. CES 1970 : دستگاه ضبط VCR به خانه‌ها آمد
    هر کوفتی که هست 900 دلاررررررر
    برای ظبط برنامه ها ؟؟
    یوتیوب و اپارت همشو میزاره راحت

  2. : خبرساز شدن اپل: مگه میشه منو دوسم نداشت الاهی قربونه حرف زدنام