تحقق روياي ساخت پايگاه دائمي بشر روي کره ماه به لطف پرينتر هاي 3 بعدي

به جرات مي توان گفت که فناوري پرينتر هاي 3 بعدي يکي از دستاوردهاي مهم دنياي تکنولوژي امروزي است و تا کنون کاربرد هاي بسياري داشته است.اکنون نوبت به استفاده از این تکنولوژی برای ساخت اولین پایگاه دائمی بشریت بر روی ماه رسیده است. گفته می شود هزینه و مواد این کار بسته به اندازه بلوک های مورد استفاده متغییر خواهد بود. پرینترهای مورد استفاده هم توسط کمپانی لندنی فاستر و شرکا تهیه خواهند شد.

تقریبا تمام سطح ماه از ماده ای به نام regolith پوشانده شده است. و جالب تر اینکه رگولیت به عنوان یک ماده ساختمانی هم به خوبی قابل استفاده است. این ماده به صورت طبیعی محافظ خوبی در برابر سنگ های آسمانی، تشعشعات گاما و نوسانات دمایی ماه خواهد بود.

علاوه بر این، رگولیت به میزان زیاد در زمین هم یافت می شود. لذا این امکان را به تیم فاستر و شرکا می دهد که قبل از شلیک پرینترهای سه بعدی به سمت ماه، آنها را روی زمین تست کنند. قبل از این یک مدل 1.5 تنی از پایگاه طراحی شده در اندازه کوچک چاپ و اماده شده است.

شیوه کار هم به این صورت است: یک کپسول لوله ای شکل که حاوی پرینتر است بر روی ماه فرود می آید. سپس از یک انتهای کپسول یک گنبد قابل اتساع باز می شود و شکل اولیه پایگاه را ایجاد می کند. آنگاه یک ربات بیدار می شود! و شروع به کار با پرینتر سه بعدی می نماید. پرینتر ریگولیت را به ماده فوم مانندی تبدیل کرده و با آن مواد لازم برای ساخت گنبد را پرینت می کند. به گونه ای که یک لایه محافظ مستحکم روی گنبد ایجاد می شود. نتیجه کار هم یک پایگاه روی ماه است که آمادگی سکونت انسان ها را دارد.

در ادامه مطلب می توانید برخی عکس های مراحل مختلف شبیه سازی این عملیات را ببینید. به نظر می رسد که با چاپگرهای سه بعدی، روز به روز رویاهای بیشتری به واقعیت می پیوندند.

{photo}91/11/15/3D-printed-moon-base{/photo}


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*