مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

مجموعه ای از مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی در سال 2017

عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017 لیستی از بیماری ‌های نادر و مشکلات سلامتی مرموزی هستند که در ماه‌های گذشته، بیشترین توجه را به خود جلب کردند.

از زنی که به جای آب،‌ خون عرق می‌کند تا پیدا شدن سنگ مثانه‌ای نسبتا غول‌آسا در بدن یک مرد، فهرست عجیب ترین پرونده های پزشکی سال 2017 شامل موارد شوکه کننده‌ای است که در سال جاری میلادی، سرخط خبرها شدند.

در ادامه 10 مورد از این کیس‌‌های عجیب را با یکدیگر مرور خواهیم کرد و همانطور که از این دست مطالب انتظار می‌رود، تصاویر و اطلاعات آماده‌شده ممکن است برای همه مناسب نباشند.

عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

1. خوردن فلز

مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

مرد 52 ساله‌ای در فرانسه تا به حال چهار بار تحت عمل جراحی تخلیه معده قرار گرفته و در چند ماه گذشته، تنها در یک عمل، چیزی در حدود 100 تکه فلز شامل سکه،‌ چاقو و تیغ از شکمش بیرون آورده شده است؛ این فرد که در 5 سال گذشته بارهای به خاطر علائمی مانند استفراغ خون،‌ سردرد،‌ غش و سرگیجه به پزشکان مراجعه کرده، گرفتار نوعی روانپریشی خاص بوده و گاهی اوقات دچار علاقه خاصی به خوردن اشیا غیرخوراکی مانند پیچ و سکه می‌شود. این بیمار در حال حاضر تحت درمان‌های روانشناسی قرار گرفته است.

2. زنی که خون عرق می‌کند

مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

مدتی پیش یک دختر 21 ساله ایتالیایی با مشکل سلامتی مرموز و ترسناکی به پزشکان مراجعه کرد؛ این مورد از بیماری های عجیب سال 2017 به جوانی مربوط است که در ساعات مختلف روز از پیشانی و کف دست‌هایش به جای عرق،‌ خون بیرون می‌آید. متخصصان رسما تایید کرده‌اند که این بیمار دچار مشکلی نادر به نام هماتوهیدروسیس (hematohidrosis) بوده که از سال 1880 تاکنون،‌ تنها 42 مورد از آن گزارش شده است.

هنوز اطلاعات دقیق از علت این بیماری نادر در دست نیست، اما محققان گمان می‌کنند که با افزایش فشارخون در برخی افراد، سلول‌های خونی از رگ‌ها بیرون می‌آیند و وارد غده‌های عرق می‌شوند.

گزارش مشکل پزشکی این بیمار در تاریخ 23 اکتبر، در ژورنال “Canadian Medical Association” به چاپ رسید.

3. خالکوبی تخم چشم

مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

مدل 24 ساله‌ای به نام کت گالینگر (Catt Gallinger) در ماه‌های اخیر قسمت سفید رنگ مردمک چشم خود را خالکوبی کرده بود و از آنجایی که چنین نوع از تزریق جوهر در داخل بدن، همچنان توسط پزشکان غیر ایمن و خطرناک معرفی‌شده است، گالینگر هم پس از اعمال خالکوبی دچار مشکلات حادی شد؛ مشکلاتی مانند تاری دید، درد مردمک چشم، باد کردن پلک‌ها و خارج شدن جوهر بنفش رنگی که برای خالکوبی، در چشم تزریق شده بود.

برای درمان این مورد از عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017 پزشکان به گالینگر داروهای آرامبخش دادند و بعد از عمل جراحی خارج کردن جوهر،‌ این مدل جوان اعلام کرد که درد چشمش به تدریج کمتر شده است.

انجمن چشم‌پزشکی آمریکا اعلام کرده است که خالکوبی مردمک چشم به احتمال قوی باعث بروز مشکلاتی از جمله حساسیت به نور، تاری دید، عفونت مردمک چشم،‌ از دست دادن بینایی و در برخی موارد،‌ از بین رفتن کامل مردمک چشم می‌شود.

4. سنگ مثانه‌ای فوق بزرگ

مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

به طور کلی، سنگ مثانه از مواد معدنی رسوب کرده در کیسه ادرار به وجود می‌آید که معمولا به حداکثر ابعاد چند سانتی‌متر می‌رسد؛ با این حال به تازگی در کیسه ادرار مردی در کالیفرنیا یک سنگ مثانه عجیب با طول 12 و عرض 9.5 سانتی‌متر و به وزن 770 گرم پیدا شد که تقریبا به اندازه یک تخم شترمرغ بود و باعث شگفتی پزشکان شد.

در یک دهه گذشته کیسه ادرار این مرد به خاطر خطر سرطان مثانه تخلیه شده بود و پزشکان برای جایگزینی این ارگان مهم بدن، از قسمت‌های مختلف روده فرد، عضوی شبیه به مثانه را ایجاد کردند که شانس رسوب کردن مواد معدنی در آن، به مراتب بیشتر از کیسه ادرار طبیعی است.

طبق گزارش‌ها و مقاله مربوط به این مورد از بیماری‌های نادر که در بخش پزشکی ژورنال “The New England” به چاپ رسیده، جراحی بیرون آوردن این سنگ مثانه عظیم با موفقیت انجام شد و بیمار هم اکنون در سلامت است.

5. آهنربا در داخل بینی

مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

آهنرباها و اشیا کوچک همیشه وسایل خطرناکی برای بازی بچه‌ها هستند و مورد بعدی از فهرست عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017 که مربوط به پسر 11 ساله‌ای اهل قبرس است،‌ به خوبی این خطر را نشان می‌دهد؛ مدتی پیش، این پسر در هنگام بازی دو آهنرباهای دکمه‌ای را در حفره‌های بینی‌اش فرو برده بود و پس از این کار، آهنرباها به خاطر خاصیت مغناطیسی خود جذب هم شده و از داخل،‌ بخش جداکننده حفره‌های بینی پسر را به یکدیگر فشردند.

پس از مراجعه به دکتر به خاطر خونریزی و درد شدید،‌ متخصصان با انجام عمل جراحی آهنرباها را از بینی پسر جدا کردند و بعد از شش ماه، وضعیت سلامت کودک به حالت قبلی‌اش بازگشت.

6. جابه‌جایی دستگاه آی ‌یو دی از رحم به داخل مثانه

مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

دستگاه آی ‌یو دی (IUD) نوعی وسیله فلزی و یا پلاستیکی است که برای پیشگیری از بارداری، در بخشی از رحم زنان قرار می‌گیرد؛ به صورت کلی، این روش پیش‌گیری از ایمنی بالایی برخوردار است و مواردی مانند مشکل پزشکی زنی چینی که دستگاه آی یو دی او از داخل رحم به مثانه‌اش جابه‌جا شده بود،‌ جز اتفاقات نادر به حساب می‌آید.

این زن 26 ساله که چیزی در حدود 6 سال قبل از این اتفاق، تحت عمل جراحی جاگذاری آی یو دی قرار گرفته بود، مدتی پیش در کمال تعجب باردار شد و هنگام عمل سزارین، پزشکان اثری از آی یو دی بیمار در اطراف رحمش ندیدند؛‌ با این حال پس از درد شدید در ناحیه مثانه، زن جوان مجددا به پزشک مراجعه کرد و عکس‌برداری اشعه ایکس نشان داد که دستگاه پیشگیری از بارداری در کیسه ادرار بیمار قرار گرفته است.

در مقاله این مورد از عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017 که در ژورنال “Medicine” به چاپ رسیده، اشاره شده است که دستگاه آی یو دی بیمار به گونه‌ای از دیواره رحم عبور کرده، به مثانه رسیده و در کمال شگفتی، از دیواره مثانه هم عبور کرده است.

بعد از عمل جراحی خارج کردن دستگاه از کیسه ادرار بیمار، زن چینی در سلامت به سر می‌برد؛ گزارش می‌شود که تنها یک نفر از هر هزار زنی که دستگاه آی یو وی را در رحم خود قرار می‌دهند، دچار پارگی دیواره رحم می‌شوند.

7. گلوله‌ای در کاسه چشم

مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

مدتی پیش مردی 45 ساله تحت اصابت گلوله قرار گرفت پرونده او به عنوان یکی از عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017 شناخته شد؛ گلوله کالیبر 0.22 اسلحه کمری که از یک در چوبی عبور کرده بود، در کاسه چشم و به طور دقیق‌تر،‌ در نزدیکی مجرای اشک این فرد میان‌سال قرار گرفته بود و در کمال تعجب، جمجمه شخص آسیبی ندیده بود.

پس از این اتفاق، فرد دچار درد شدید شد و با مراجعه به بیمارستان، متخصصان توانستند گلوله را از کاسه چشم او جدا کنند؛ مدتی بعد درد فرد از بین رفت و بینایی او هم از این اتفاق آسیبی ندید. گزارش این اتفاق عجیب و نادر در 30 نوامبر، در ژورنال “JAMA Ophthalmology” منتشر شده است.

8. جدا شدن پوست سر و اتصال مجدد آن با جراحی

مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

به جرات می‌توان گفت که این مورد از عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017 ، یکی از وحشتناک‌ترین سوانح ماه ای اخیر بود؛ در جریان این حادثه تمامی پوست سر یک زن، شامل قسمت بالای بینی تا ابتدای گردن و بخش‌های بالایی هر دو گوش،‌ از جمعجه جدا شدند. این سانحه با گیر کردن موی سر زن در یک ماشین چرخان اتفاق افتاد.

خوشبختانه پس از حادثه پوست سرِ جدا شده در داخل کیسه‌ای پلاستیکی همراه با یخ قرار داده شد و به موقع به دست جراحان رسید؛‌ این متخصصان قسمت جداشده از سر را مجددا متصل کردند و زن 64 ساله هم در کمال شگفتی،‌ در کمترین زمان ممکن سلامت خود را باز پس گرفت.

9. 27 لنز بر روی یک چشم

مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

مدتی پیش پزشکان بریتانیایی در حال انجام عمل جراحی آب‌مروارید زنی 67 ساله متوجه شی آبی رنگی در زیر پلک بالایی بیمار شدند؛ پس از بررسی دقیق‌تر مشخص شد که این شی از 17 لنز تشکیل شده بود و بر روی چشم زن هم 10 لنز دیگر قرار گرفته بود.

این فرد که به خاطر ناراحتی چشم به پزشکان مراجعه کرد، دلیل احتمالی مشکلش را سن بالا و خشکی چشم عنوان کرده بود. در خلال جراحی، پزشکان این لنزها که محل بسیار مناسبی برای رشد باکتری در کاسه چشم هستند را بیرون کشیدند. گزارش کامل این کیس پزشکی عجیب در 5 جولای، در ژورنال “The BMJ” منتشر شده است.

10. خالکوبی گیج‌کننده

مرموزترین و عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017

در ماه‌های گذشته مردی در ایالت فلوریدای آمریکا،‌ در حالت بیهوشی به بیمارستان برده شد و عبارت «احیا نکنید» (Do not resuscitate) که در قسمت بالایی سینه‌اش خالکوبی شده بود،‌ پزشکان را گیج کرد.

در کمال تعجب،‌ متخصصان از درمان بیمار دست نگه داشتند و سوال اخلاقی را از خود پرسیدند: آیا باید به خاسته فرد احترام گذاشت و تلاشی برای زنده نگه‌داشتن او نکرد و یا باید این احتمال را در نظر گرفت که خالکوبی فرد نشان دهنده عقیده او در چنین شرایطی نیست؟

لازم به ذکر است که دستور عدم احیا یا همان دی ان آر (DNR) یک فرمان رسمی است که بر طبق خواسته فرد، پزشکان را از انجام سی پی آر و اقدامات احیاکننده در شرایط ایست قلبی و تنفسی،‌ منع می‌کند؛ معمولا افراد مسن و اشخاصی که دچار بیماری‌های لاعلاج هستند چنین سندی را برای خود حاضر می‌کنند و پزشکان در این مورد از عجیب ترین موارد پزشکی سال 2017 هم به دلیل عدم اطمینان از خواسته فرد در این زمینه،‌ گیج شده بودند.

یک متخصص اخلاق پزشکی پیشنهاد داد که پزشکان برای احیای بیمار تلاش نکنند و مدتی بعد مشخص شد که این مرد مدارک لازم برای فرمان دی ان آر را دارد.

اندکی بعد شرایط جسمی بیمار بدتر شد و از دنیا رفت؛ گزارش کامل اتفاق در 30 نوامبر، در ژورنال “The New England” به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. bamaze boodan…avalie ye soozan ham tarafaie kabedesh dare-_-

  2. این گلوله هایی که میزارن توپیشونی این شیطان پرستا هم باید جزو اینا قرار میگرفت

  3. مرض دارن فک کنم
    اخه مگه بیکاری تو چشتو خالکوبی بزنی
    از زندگی سیر شدی خودتو بکش خلاص

  4. مردمش که کلا تو فساد و مواد و شیشه و سکس غرق شدن

  5. دست پرورده های نظام سرمایه داری خالکوبی روی چشم اینه تمدن غرب تنها نکته مثبتشون اپل وتسلاس ولی از نظر فرهنگ خیلی از ما پایین ترن