سیارک اومواموا

سیارک اومواموا از یک سامانه خورشیدی شبیه به منظومه شمسی آمده است

سیارک اومواموا (Oumuamua) که مدت‌ها است نظر بسیاری از منجمان را به خود جلب کرده، نخستین شی خارجی است که به منظومه شمسی وارد می‌شود. اما این سیارک Oumuamua واقعا از کجا آمده است؟

بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی اکنون مشخص شد اومواموا یک سفینه متعلق به موجودات فضایی که اکنون به هر دلیلی به خواب فرو رفته نیست. بر اساس گفته‌های تیمی از محققان که توسط دانشگاه کوئینز بلفاست رهبری می‌شوند، سیارک اومواموا که نزدیک به 400 متر طول داشته و شکلی شبیه به دوک دارد، در واقع یک جسم سنگی دارای آب منجمد شده است. سطح این سیارک با مواد آلی غنی پوشیده شده و طبق تحقیقات جدید، از یک منظومه خورشیدی دیگر و شبیه به منظومه ما به اینجا آمده است. گفته می‌شود سیارک اومواموا از میلیون‌ها سال قبل در فضا شناور باقی مانده است.

سیارک اومواموا نخستین مرتبه در نوزدهم اکتبر (بیست و هفتم مهر) سال جاری توسط تلسکوپ Pan-STARRS 1 دانشگاه هاوایی مشاهده شد. بعد از این اتفاق جامعه علمی دنیا گوش به زنگ شد. بعد از اینکه آن‌ها مسیر حرکت این جسم مرموز را ترسیم کردند مشخص شد شی رویت شده، در واقع نخستین جسم خارجی است که از فاصله میان ستارگان به منظومه شمسی وارد شده و دانشمندان توانسته‌اند آن را مشاهده کنند.

سیارک اومواموا

دوره هذلولی بی‌انتهای سیارک اومواموا آن را حدود یک ماه پیش از رویت شدن، به 37 میلیون کیلومتری خورشید آورد. سرعت بازگشت آن به فضاى خارج از منظومه شمسى حدود 95 هزار کیلومتر بر ساعت است. سوال 64 هزار دلاری مطرح شده بعد از رویت شی خارجی این بود که جسم وارد شده به منظومه خورشیدی ما به راستی چیست؟

شکل ظاهری سیارک اومواموا

مطالعه منحنی نور آن نشان داد سیارک اومواموا جسمی شبیه به دوک بوده و طول آن از عرضش 10 برابر بیشتر است. این شی حین حرکت در فضا حرکت‌های نامنظم و چرخشی نیز دارد. در ابتدا بین ستاره دنباله‌دار و یا سیارک بودن این شی اختلاف وجود داشت، اما وقتی بخار آب قابل توجهی در آن مشاهده نشد، اومواموا را سیارک نامیدند.

سیارک اومواموا

اما سوال مهمتر این بود که سیارک اومواموا از کجا آمده و از چه چیزی تشکیل شده است؟ گروهی از دانشمندان در ابتدا حدس زدند این جسم ممکن است یک سفینه فضایی متعلق به تمدنی ساکن در دوردست باشد، اما تاکنون هیچ فرکانس رادیویی از آن دریافت نشده است.

تیم تحقیقاتی در تلاش بود اطلاعات موجود درباره سیارک اومواموا را افزایش بدهد و در این راستا از تجزیه و تحلیل طیفی نور خورشیدی که از سطح شی به دست آمده بود استفاده کرد. بر اساس یافته‌های دانشمندان، این جسم از نظر ترکیب شبیه به اجسامی است که بیرون از منظومه شمسی ما وجود دارند. پوسته آن نتیجه میلیون‌ها سال بمباران اشعه کیهانی است. این لایه به حدی مقاوم است که حتی در صورت عبور سیارک از نزدیکی خورشید، از بخار شدن آب منجمد درون آن جلوگیری می‌کند.

سیارک اومواموا

ضخامت بالای پوشش سطح سیارک اومواموا

به عقیده رهبر تیم، سطح سیارک اومواموا به اجسام کوچک منظومه شمسی که در یخ‌های غنی از کربن پوشش داده شده‌اند شباهت دارد. ساختار این اجسام با قرار گرفتن در معرض اشعه‌های کیهانی مورد تغییر و تحول قرار می‌گیرد. آن‌ها عقیده دارند پوشش ماده‌ای غنی از ارگانیسم دارای نیم متر ضخامت سیارک اومواموا، آب منجمد درون آن را حفظ کرده و از بخار شدنش جلوگیری می‌کند، حتی اگر دمایی به میزان 570 درجه سانتیگراد به آن اعمال شود.

سیارک اومواموا

طی مشاهده‌ای دیگر مشخص شد رنگ سیارک اومواموا شبیه به سیاره‌های کوچک یخی است که در کمربند کویپر و دورتر از سیاره پلوتو قرار دارند. این موارد نشان می‌دهد شی مذکور، از یک سامانه خورشیدی شبیه به منظومه شمسی خودمان به اینجا آمده است. یعنی این جسم پیش از رها شدن در فاصله میان ستارگان، در یک منظومه خورشیدی شبیه به سیستم خورشیدی ما قرار داشته است. با وجود علم بر این موضوع، هنوز نمی‌دانیم ستاره مبدا سیارک اومواموا در کجا قرار دارد.

آن‌ها عقیده دارند این یک جسم بسیار کوچک فضایی با پوسته‌ای پخته شده است. رنگ سطح آن خاکستری / قرمز بوده و شکلی بسیار کشیده دارد. ابعاد آن را می‌توان به برج گرکین لندن تشبیه کرد. آن‌ها همچنان در تلاش هستند اطلاعات بیشتری درباره سیارک اومواموا به دست بیاورند. این موضوع به ما کمک می‌کند بیش از پیش به دنیای اطرافمان و منظومه‌های خورشیدی واقع در آن اشراف پیدا کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سیاره ای که صاحاب نداشته باشه همه میوفتن دنبالش این داستانا هم از توش در میاد