آزمایش­‌ هسته‌­ ای

دولت آمریکا 62 فیلم جدید از آزمایش­‌ هسته‌­ ای خود منتشر کرد

دولت آمریکا به تازگی فیلم‌های جدید از 62 آزمایش­‌ هسته‌­ ای درون جوی در سال­‌های نیمه اول قرن بیستم میلادی را از حالت طبقه بندی شده خارج کرده است. این ویدیوها که بر روی یوتیوب آپلود شده و پیش از این در دسترس عموم نبوده‌­اند، برای دانشمندان و تاریخدانان مانند دریچه‌­ای به دوران اوج انجام آزمایش‌های هسته­‌ای هستند.

ایالات متحده آمریکا بین سال­‌های 1945 تا 1962 بیش از 200 آزمایش­‌ هسته‌­ ای درون جوی را به انجام رساند و اکنون تخمین زده می­‌شود حدود 10000 فیلم از این آزمایش‌ها موجود باشد. بسیار از این فیلم‌­ها که تا کنون به نمایش درنیامده، در حال از بین رفتن هستند.

گرگ اسپریگز، فیزیکدان تسلیحات هسته­‌ای در لابراتوار ملی لارنس لیومور می­‌گوید:

“ما درخواست­‌های زیادی برای انتشار این ویدیوها دریافت کردیم و مردم حق دارند که این تصاویر را ببینند. با انتشار این فیلم­‌ها نه تنها تاریخ را حفظ می­‌کنیم، بلکه پاسخ­‌های روشن‌­تری به سوال­‌هایمان دریافت خواهیم کرد.”

وظیفه دیجیتایز کردن (تبدیل هرگونه از اطلاعات به فرمت دیجیتال) این فیلم‌­های قدیمی به جیم موی، متخصص حفظ آثار ویدیویی سپرده شد. در این پروسه هر فیلم دوبار اسکن می‌­شود تا بیشترین اطلاعات اپتیکی ممکن از آن استخراج شود. این کار علاوه بر حفظ این ویدیوهای تاریخی، از جهت دیگری نیز حائز اهمیت است. دانشمندان می­‌توانند از طریق این فیلم‌­ها اطلاعات بیشتری را برای بهبود شبیه ساز­های کامپیوتری جمع‌­آوری کنند.

اسپریگز در این مورد توضیح می‌­دهد:

“از آخرین آزمایش­‌ هسته‌­ ای 25 سال می­‌گذرد و اکنون شبیه‌­سازهای کامپیوتری هستند که انفجارهای هسته‌­ای را به صورت مجازی شبیه‌­سازی می­‌کنند. اما دقت و کیفیت این شبیه‌­سازها به اطلاعاتی که بر پایه آن نوشته شده‌­اند وابسته است. اطلاعات دقیق به ما امکان می‌­دهد که بدون نیاز به انجام آزمایش‌­های واقعی از امنیت و موثر بودن تسلیحات هسته‌­ای خود مطمئن شویم.”

تیمی از متخصصان در لابراتوار ملی لارنس لیومور از فیلم­‌های مربوط به انفجارهای هسته­‌ای برا محاسبه قدرت انفجار هر آزمایش استفاده می­‌کند. پیش از این برای محاسبه قدرت انفجار، از فیلم­‌های مربوط به آزمایش‌های هسته­‌ای دهه 50 و 60 میلادی که با استفاده از پروژکتور به نمایش در می‌­آمد استفاده می‌­شد. به گفته اسپریگز، در حالی که این روش بسیار دقیق بود، اما گاهی به اندازه مورد نیاز دقت نداشت.

این تیم نرم­‌افزاری را توسعه داده‌­اند که این فرایند را به صورت خودکار و با آنالیز هر فریم از فیلم انجام می‌­دهد تا دقیق­‌ترین محاسبه‌­ای که تا کنون انجام شده را به دست بیاورد.

برای مردم عادی هم این ویدیوها نمایانگر تصاویری از قدرتمندترین و ترسناک‌­ترین سلاح ساخته دست بشر هستند. این 62 فیلم که از اینجا قابل دسترسی هستند، یادآور اثرات وحشت­‌آوری هستند که یک سلاح هسته‌ای می‌­تواند ایجاد کند. لابراتوار ملی لارنس لیومور وعده داده که ویدیوهای بیشتر را پس از دیجیتایز کردن و تایید مقامات منتشر خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه