جنگ فبلت ها : مقايسه گلکسی نوت ۲ و آیدیافون لنوو

شاید در نظر اول مقایسه این دو فبلت کمی غیر جذاب به نظر بیاید اما با مقایسه این دو محصول به نتایج جالبی می رسیم. این مقایسه خارج از مسائل حاشیه ای و با توجه به اعداد و ارقام است، پس با ما همراه باشید.

اینتل در صنعت موبایل به آن اندازه که در صنعت رایانه ها معروف است، ابهت ندارد. اینتل با کمی تاخیر متوجه سود بالای بازار پردازنده های موبایل شد ولی در نمایشگاه CES 2013 با همکاری لنوو و معرفی IdeaPhone K900 نشان داد که می تواند در این بازار هم قدرتمند باشد.اولین حضور اینتل و لنوو در عرصه فبلت ها، حضوری قدرتمند بود و به همین دلیل قصد داریم که مقایسه ای با محبوب ترین فبلت یعنی سامسونگ گلکسی نوت ۲ داشته باشیم.

طراحی

IdeaPhone K900 طراحی جذابی ندارد و دارای گوشه های تیز و مستطیلی است. طراحی K900 بیشتر حالت رسمی داشته ولی نوت ۲ طراحی شیکی دارد. جنس بدنه K900 فلزی و مستحکم است و از این جهت نسبت به نوت ۲ برتری دارد. با این حال که هر دو فبلت نمایشگر ۵٫۵ اینچی دارند ولی K900  وزنی معادل با ۱۶۲ گرم دارد که از نوت دوم ۱۸۳ گرمی سبک تر است. این برتری در ساخت، در قطر محصول نیز نمایان است چرا که ضخامت K900 فقط ۶٫۹۹ میلیمتر است در حالی که ضخامت نوت دوم ۹٫۱ میلیمتر می باشد.

البته نمی توان به قطع گفت که طراحی کدام محصول بهتر است چون این مسئله سلیقه ای است. اگر موضوع مستطیلی بودن K900 برایتان مشکلی نباشد پس حتما” طراحی آن شما را جذب خواهد کرد.

 

 

صفحه نمایش

هر دو فبلت نمایشگر های با کیفیت ۵٫۵ اینچی دارند. صفحه نمایش گلکسی نوت دوم از نوع super AMOLED با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ و تراکم پیکسلی ۲۶۷ می باشد و در مقابل صفحه نمایش شفاف و فول اچ دی K900 با رزولوشن ۱۰۲۰ در ۱۹۲۰ و تراکم پیکسلی ۴۰۰ قرار دارد. کاملا” برتری K900 در این زمینه مشخص است.

سخت افزار

اکنون به بحث مهم سخت افزار می رسیم، مسئله ای که در آن دو فبلت با هم تفاوت های اساسی دارند. همان طور که پیشتر گفته شد، قلب پردازشی K900 از نوع اینتل است، آن هم دو هسته ای و با فرکانس ۲ گیگاهرتز! در کنار این پردازنده حافظه رم ۲ گیگابایتی نیز وجود دارد. این فبلت که در ظرفیت ۱۶ گیگابایتی تولید می شود دارای یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی از نوع Exmor ویک فلش دو قلوی LED است. از دیگر امکانات هم می توان به دوربین جلو ۲ مگاپیکسلی و شیار کارت حافظه اشاره کرد. البته نقطه ضعفی هم وجود دارد و آن فقدان تعبیه سیستم LTE است که البته برای ساکنان کشورمان مسئله ای نیست.و اما در مقابل، فبلت نوت نسل دوم یک پردازنده چهار هسته ای Exynos با فرکانس ۱٫۶GHz و ۲ گیگابایت حافظه رم دارد. دوربین های عقب و جلوی آن هم به ترتیب ۸ و ۱٫۹ مگاپیکسل است.

در نگاه اول در ذهنمان اینگونه تداعی می شود که یک پردازنده دو هسته ای ضعیفتر از یک پردازنده چهار هسته ای عمل می کند، اما طبق بنچمارکی که از AnTuTu گرفته شد K900 توانست به عدد ۲۵ تا ۲۷ هزار برسد در حالی که این رقم برای نوت دوم حدود ۲۱ هزار است. البته صحت این مسئله کمی در هاله ابهام است و باید کمی منتظرماند تا نتیجه نهایی مشخص شود.

عمر باتری

در حقیقت فعلا” نمی توان در این زمینه مقایسه درستی انجام داد، چون هنوز نمی دانیم که باتری K900 از چه نوعی است اما می دانیم که نوت ۲ از مزیت قابلیت تعوض باتری بهره می برد ولی رقیبش نه. اما اگر به رسم سنت حساب کنیم باید گفت که پردازنده های اینتل به اندازه پردازنده های ARM در مصرف باتری بهینه نیستند اما فعلا” بهتر است قضاوت نکنیم.

تجربه کار با اندروید

IdeaPhone K900 با اندروید ۴٫۲ عرضه خواهد شد (هرچند که در زمان معرفی ورژن ۴٫۱٫۲ را اجرا می کرد). این اندروید به رابط کاربری مخصوص لنوو که Le Phone نام دارد، مجهز شده است. البته قابلیتی وجود دارد که می توانید این رابط را غیر فعال و از اندروید خالص استفاده کنید.

نوت دوم هم اندروید جلی بین را اجرا می کند اما از رابط کاربری منحصر به فرد TouchWiz بهره می برد. این رابط کاربری به خوبی با قابلیت های این فبلت و به خصوص با قلم کارآمد آن بهینه شده است. وجود برنامه های بهینه شده با قلم S pen از مزایای این فبلت است که در این زمینه بی مانند و بی رقیب است.

نتیجه گیری

لنوو و اینتل دو شرکت شناخته شده اند اما به اندازه سامسونگ در زمینه ساخت گوشی های هوشمند پیش زمینه ندارند. نوت دوم یه محصول کامل در زمان عرضه خود بود که با پشتیبانی ها و تبلیغات بزرگی همراه شد و توانست موفقیت نوت اول را تکرار کند. هر چند که در بسیاری از زمینه ها نوت دوم به خوبی K900 ظاهر نشد اما باید این را هم در نظر داشت که این فبلت ماه ها پیش معرفی شده است. قطعا” نسل بعدی نوت پیشرفت های بیشتری خواهد داشت و همین امور باعث زیبایی رقابت در صنعت گوشی های هوشمند و تبلت ها می شود و این رقابت در MCW امسال به اوج خود خواهد رسید.

{photo}91/06/09/galaxy-note2-2{/photo}

{photo}91/10/20/Lenovo-IdeaPhone-K900-2{/photo}

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*