شیشه خودترمیم شونده

نخستین شیشه خودترمیم شونده جهان توسط محققان ژاپنی ساخته شد

محققان ژاپنی موفق به توسعه نخستین شیشه خودترمیم شونده جهان شدند. این شیشه در صورت شکسته شدن نیز، با لمس کردن به حالت اول بازمی‌گردد.

گوشی های هوشمندی همراه با نمایشگرهای مستعد ترک خوردن/شکستن معمولا یکی از معضلاتی است که اگر گریبان‌گیر خود ما نشده باشند، یقینا باعث دردسر اطرافیان ما شده‌اند. اگر چه طی سالیان اخیر گوشی سازهای بزرگ از شیشه‌ای با استحکام بالا بر روی محصولات خود استفاده می‌کنند که به راحتی نشکند،‌ اما همچنان در تعمیرگاه‌ها گوشی هایی با شیشه نمایشگر شکسته به وفور دیده می‌شود. حال به لطف دستاورد جدید محققان ژاپنی، در آینده‌ای نزدیک شاید شیشه‌ی گوشی شما بشکند، اما خودترمیم خواهد شد!

پروفسور تازوکا آیدا و تیم تحقیقاتی دانشگاه ژاپن، اقدام به توسعه یک شیشه خودترمیم شونده کرده‌اند که در نوع خود در سراسر جهان بی‌نظیر است. البته طرح مفهومی اولیه این شیشه نمی‌تواند درست همانند روز اول خودش را ترمیم کند، اما این توسعه نویدبخش رسیدن به سطوحی بالاتر در آینده است. این شیشه خودترمیم شونده «پلی اتر تیواوره» نام گرفته است و از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. تفاوت این شیشه با شیشه‌های معمولی،‌ زمانی است که اقدام به آسیب رساندن به آن کنید،‌ باید کمی انگشتتان را بر روی صفحه فشار داده تا پس از لحظاتی مشاهده کنید زخم ایجاد شده دوباره به شکل اول خود بازمی‌گردد.

تا کنون آنچه که ما از مواد خودترمیم شونده دیده‌ایم این است که بیشترشان تنها می‌توانند خراش‌های سطحی را درمان کنند؛ این بدان معناست که باید فکر ترمیم خراش‌های عمیق‌تر توسط آن‌ها را از ذهنتان بیرون کنید. حال آنچه که توسط شیشه خود ترمیم شونده پلی اتر تیواوره قابل رویت است، عملکردن آن همراه با قطعاتی کاملا شکسته است؛ بنابراین زمانی که انگشتتان را بر روی صفحه فشار دهید می‌تواند آن شکستگی را برطرف کرده و شیشه‌ای شبیه به قبل از شکستگی را ببینید.

ماجرای کشف پلی اتر تیواوره

این کشف زمانی رخ داد که محققان ژاپنی در تلاش بودند تا نوع جدیدی از یک چسب را توسعه ببخشند. مطمئن نیستیم که آیا راهی برای تجاری شدن این مواد وجود دارد یا خیر، اما با توجه به روزگار شیشه‌ای همه‌ی ما، پتانسیل‌های فراوانی برای استفاده از آن در دیوایس‌های الکتریکی وجود دارد.

ویدیو معرفی نخستین شیشه خودترمیم شونده جهان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. کارو کاسبیه خیلیا اینجوری کساد میشه

  2. خیلی مفید بود ، ممنونم.