بوی نوی خودروهای صفر کیلومتر سمی و مضر است؟

آیا بوی نوی خودروهای صفر کیلومتر سمی و مضر است؟

اگر شما هم از علاقه‌مندان به بوی نوی خودروهای صفر کیلومتر هستید، شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که آیا این بوهای منتشر شده سمی و مضر هستند یا خیر! ما در این مقاله به بررسی آن پرداخته‌ایم.

بسیاری از مشتریان که خودروهای صفر کیلومتر و نو خریداری می‌کنند، با بازکردن در و وارد شدن به کابین با بوی نو و تازه‌ای مواجه می‌شوند که گاها از آن لذت هم می‌برند. این علاقه‌مندی به قدری است که بسیاری از سازندگان لوازم لوکس خودرو اقدام به تولید خوشبوکننده‌هایی کرده‌اند که بار دیگر بوی نویی را به خودروی کارکرده شما می‌بخشد! اما به راستی دلیل بوی نوی خودروهای صفر کیلومتر چیست و چرا پس از مدتی دیگر قادر به استشمام آن نیستیم؟

دلیل اصلی به وجود آمدن بوی نوی خودروهای صفر کیلومتر در حقیقت ترکیب شدن بوی متریال استفاده شده در ساخت قطعات داخل کابین است. از جمله ترکیباتی که برای ساخت المان‌های داشبورد و صندلی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به اتیل بنزن، زایلن، تری اتل بنزن و تولوئن اشاره کرد که در اصل منشا به وجود آمدن بوی خاص داخل کابین خودروهای نو است. کمپانی‌های خودروسازی برای چرم مصنوعی صندلی‌ها و چسباندن قطعات داخلی خودرو از مواد فوق استفاده می‌کنند. علاوه بر این برای رنگ کردن برخی از قطعات داخل کابین از رنگ پلاستیکی با ترکیبی از آلدهید استفاده می‌شود که در تولید این بو بی‌تاثیر نیست.

بوی نوی خودروهای صفر کیلومتر سمی و مضر است؟

همانطور که گفته شد بوی به مشام رسیده به خاطر مواد آلی است که در قطعات خودرو استفاده شده است. با توجه به اینکه قطعات در خودروهای نو هنوز به حالت پایداری نرسیده‌اند، گرمای زیادی بین مولکول‌های مواد تشکیل دهنده به وجود آمده و همان باعث تولید گازهایی با بوی خوب می‌کند. چه زمانی این بو در داخل کابین منتشر می‌شود؟ زمانی که کمی حرارت به قطعات و تجهیزات داخل خودرو می‌رسد، آن بوی معروف به بوی نوی خودروهای صفر کیلومتر به مشام شما خواهد رسید. هرچند این تولید گاز حتی در خودروهای کار کرده نیز انجام می‌شود، در واقع زمانی که نور خورشید به صورت مستقیم به این قطعات می‌تابد گازهایی از درون آن‌ها تولید می‌شود، ولی بوهای دیگری که به مشام می‌رسد باعث می‌شود که ما آن‌ها را حس نکنیم.

ماندگاری بالای بوی نوی خودروهای صفر کیلومتر ایجاد سم می‌کند

نزدیک به 11 سال پیش، چند دانشگاه اروپایی تحقیقی را بر روی این موضوع انجام دادند که متوجه زیان‌بار بودن یا نبودن بوی نوی خودروهای صفر کیلومتر شوند. نتایج آن گزارش‌ها نشان می‌دهد که این بوی منتشر شده شیمیایی هرچند مضر است اما سمی نخواهد بود. این بو قادر به آسیب رساندن به سیستم تنفسی و دفاعی بدن انسان نخواهد بود، ولی اگر شدت انتشار آن زیاد بوده یا برای مدت طولانی در داخل کابین ماندگار است،‌ نشان از پایدار نبودن مواد آلی قطعات داخلی داشته و می‌تواند هوای داخل کابین خودروی شما را سمی کند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. آره مخصوصا ماشینهای ساخت چین و ایران

  2. واقا خطرناکه هر بار ماشین صفر میخرین شیشه هارو شبا پایین بزارین