کاروانسرای تاریخی

کشف یک کاروانسرای تاریخی توسط ماهواره‌های جاسوسی آمریکا در افغانستان

فعالیت ماهواره‌های جاسوسی آمریکا در افغانستان این‌بار عملکرد مثبتی داشته و  به صورت تصادفی یک کاروانسرای تاریخی واقع در محل قدیمی جاده ابریشم را کشف کرده که گفته می‌شود احتمالاً متعلق به قرن 17 است.

ماهواره‌های جاسوسی آمریکا یک کاروانسرای تاریخی را در محل قدیم جاده ابریشم در افغانستان به طور اتفاقی کشف کرده‌اند که در منطقه کویری و ممنوعه این کشور واقع شده است. تحقیق و تفحص شخصی در این منطقه باستانی به دلیل شرایط این کشور بسیار خطرناک است؛ از همین رو ایالات‌متحده برای انجام این کار و نقشه‌برداری از منطقه 2 میلیون دلار اختصاص داده است.

وزارت امور خارجه امریکا کمک می‌کند تا باستان شناسان در امنیت و با خیال راحت به برسی تاریخ افغانستان بپردازند. کارشناسان تحقیقاتی امور شرقی در دانشگاه واشینگتن دی سی در ماه نوامبر اعلام کردند:

ما انتظار داشتیم که ده‌ها هزار سایت باستانی کشف شود، اما تنها زمانی می‌توانید روی آن‌ها کار کنیم و مورد محافظت قرار گیرند که این سایت‌ها به طور رسمی ثبت بشوند.

دیوید توماس یکی از باستان شناسانی که تحقیقات راه دور درباره افغانستان انجام می‌دهد در این باره گفت:

برخی از بخش‌های این آثار و کاروانسراها بسیار قابل توجه هستند که در دوران رونق جاده ابریشم توسط مسافران و بازرگانان ساخته شده است که برای استراحت در طول مسیر سفر از آنها استفاده می‌کردند.

جاده ابریشم و نقش کاروانسرای تاریخیجاده ابریشم

جاده ابریشم درواقع شبکه عظیمی از راه‌ها بوده که پوشش گسترده‌ای از ژاپن و کره در شرق تا دریای مدیترانه در غرب را به هم متصل می‌کرده است و برای قرن‌ها محصولات لوکسی مانند ابریشم، چای، جواهرات، ادویه جات و … توسط تجار برای فروش از طریق این مسیر به کشورهای مختلف برده می‌شده.

کشورهای آسیای مرکزی مانند افغانستان در تقاطع اصلی این مسیر قرار داشته و سود فراوانی از رفت و آمد تجار برای خود کسب می‌کردند. اما هنگامی که مسیرهای دریایی چین، هند و ایران تا اروپا در قرن‌های 14 و 15 برقرار شد، رونق جاده ابریشم نیز کم کم از بین رفت و سود کشورهای منطقه کاهش یافت. به هرحال تصاویر ماهواره جاسوسی نشان دهنده آن است که این کاروانسراها تا همین چند قرن پیش نیز به حیاط خود ادامه می‌دادند.

کاروانسرای تاریخی

تصویر هوایی کشف شده از باقی مانده حکومت پارتیان در افغانستان

تصاویر دیگری نیز که در سال 1970 به دست آمد، منجر به کشف کانال‌هایی مخفی در استان هلمند و سیستان افغانستان شد. این کانال‌ها احتمالا مربوط به دوران امپراتوری پارتیان بوده و به شکوفایی و رونق کشاورزی آن منطقه کمک فراوانی می‌کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. بعضی وقتها چه چیزای میبینم که اسن باورم نمیشه نزدیک نمایشگاه بین‌المللی مشهد یک بنای تازیخی هست که الان تو اونجا ضایعات نگه میدارن بهتر بگم شده اشغال دونی نمیدونم چرا کسی بفکر اینجور جاها نیست در نزدیکی خودمون یه جای قلعه مانند هست که کم کم دارن خرابش میکنن من قبل از اینکه خرابش کنن عکس کرفته بودم الان عسهاشو دارم میتونم واستون بفرستم

  2. فکر نکنم چیزه خاصی توش پیدا بشه بجز تریاک