داستان‌هایی شنیده نشده از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

حقایقی جالب از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

در ادامه قصد داریم تا 15 حقیقت عجیب و جالب‌توجه از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت که تاکنون در کمتر جایی از آن‌ها صحبت شده را بازگو کنیم.

در بین دهه‌های 80 و 90 میلادی،‌ بیل گیتس (Bill Gates) پس از تاسیس کمپانی معروف مایکروسافت به شهرتی جهانی رسید و یکی از تاثیرگذارترین اشخاص در انقلاب به راه انداخته شده در صنعت کامپیوترهای خانگی بود. گیتس که هم‌اکنون به عنوان دومین مرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود و اقدامات بشردوستانه او کمک قابل‌توجهی به بهبود شرایط زندگی انسان‌ها در عصر حاضر کرده است، در طول 30 سال گذشته دچار تغییرات بسیاری شده و از بیزنس‌من سخت‌کوش و گاهی اوقات، بی‌رحمِ اواخر قرن بیستم، به فردی انسان‌دوست و خیر تبدیل شده است.

در همین رابطه، به تازگی لیستی از حقایق و نقل‌قول‌های کمتر شنیده‌شده از گذشته بیل گیتس و مراحل اولیه تاسیس کمپانی مایکروسافت منتشر شده است که مرور آن، به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

این شما و این هم حقایقی از تاریخچه مایکروسافت و زندگی بیل گیتس:

15 حقیقت جالب از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز

1. بیل گیتس آنقدر ها هم سخاوتمند نیست

تا مدتی پیش، بنیانگذار مایکروسافت با دارایی نزدیک به 90 میلیارد دلار، به عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته می‌شد؛ با این حال بسیاری از رفتارهای بیل گیتس با آن چیزی که از فردی با این ثروت انتظار می‌رود،‌ متفاوت هستند.

در مصاحبه‌ای در سال 2014، برد سیلوربرگ (Brad Silverberg)، یکی از مدیران ارشد مایکروسافت در دهه 90 میلادی خاطره‌ای را از آن دوران تعریف کرد که بسیار جالب‌توجه و عجیب به نظر می‌رسد؛ با اینکه کمپانی گیتس در اواخر قرن بیستم درآمد بسیار بالایی داشت، یکی از سیاست‌های شرکت این بود که کارکنان با پرواز تجاری و هواپیماهای عمومی مسافرت کنند و این مورد شامل بنیانگذار مایکروسافت هم می‌شد.

داستان‌هایی شنیده نشده از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

سیلوربرگ می‌گوید که بیل اهمیت چندانی به سوار شدن در پروازهای تجاری نمی‌داد و از طرف دیگر، در آن زمان شهرت گیتس در حدی نبود که چنین مسافرت‌هایی برایش مشکلی ایجاد کند. البته هم‌اکنون این میلیارد بشردوست با هواپیمای شخصیش سفر می‌کند و در زندگی او دیگر خبری از پروازهای تجاری نیست.

2. گیتس زمانی ادعا کرد که ویندوز اساسا بدون ایراد است!

شاید با استفاده از آخرین ورژن سیستم عامل مایکروسافت،‌ یعنی ویندوز 10، متوجه برخی ایرادات و باگ‌ها در قسمت‌های مختلف رابط کاربری آن شده باشید؛‌ با این حال، داستان دیگری از گذشته بیل گیتس به ادعای او در سال 1995، در مورد این موضوع مربوط می‌شود.

داستان‌هایی شنیده نشده از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

گیتس در اواسط دهه 90 اعلام کرد که تعداد باگ‌های ویندوز مایکروسافت به قدری کم است که برخی از‌ کاربران حتی متوجه آن‌ها نمی‌شوند و اگر قرار باشد که نرم افزارهایی تنها برای از بین بردن چنین ایراداتی نوشته شوند،‌ تعداد خریداران این نرم افزارها بسیار کم خواهد بود.

3. بنیانگذار مایکروسافت در گذشته آنقدر ها هم با ادب نبود!

جوئل اسپولسکی (Joel Spolsky) که در دهه 90 یکی از مدیران مایکروسافت بود و به همین دلیل باید با خود گیتس به صورت مستقیم در ارتباط می‌بود، مدتی پیش در مصاحبه‌ای گفت که در جلسات مختلف ارائه گزارش، امکان نداشت که بیل کمتر از 4 یا 5 بار از کلمات رکیک استفاده نکند و انسان‌دوستی که در حال حاضر مبینیم، با بیل گیتس آن زمان تفاوت بسیاری دارد.

4. خالق ویندوز برای روزهای متمادی خودش را در دفتر کار زندانی می‌کرد!

همانطور که انتظار میرد، توسعه یک رابط کاربری پیشرفته مانند ویندوز کار بسیار پیچیده و زمان‌بری است و در گذشته بیل گیتس روزهای زیادی را بدون استراحت و بیرون رفتن از محل کارش، مشغول کامل کردن مهم‌ترین محصول مایکروسافت بود.

داستان‌هایی شنیده نشده از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

گیتس اخیرا در رابطه با انرژی دوران جوانی‌اش، در وب سایت ردیت گفته است که موفقیت مایکروسافت به شدت نیازمند تلاش و کوششی مستمر برای توسعه نرم افزارها بود و کار کردن بدون وقفه در دفتر، بخش مهمی از این تلاش‌ها به حساب می‌آمد.

5. در گذشته بیل گیتس به راحتی قابل‌دسترسی نبود

همانطور که اشاره شد، تلاش بدون وقفه و به نوعی، اعتیاد به کار کردن، نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت مایکروسافت داشت. اما از طرف دیگر، این مشغله‌ها در کنار تمایل ذاتی گیتس برای دوری از ارتباط مستقیم با بسیاری از افراد، همکاری با کمپانی مایکروسافت را برای سایر شرکت‌ها سخت می‌کرد.

داستان‌هایی شنیده نشده از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

قبل از موفقیت کمپانی بیل گیتس، این میلیارد معروف به خاطر جواب ندادن تلفن‌ها و دور از دسترس بودن معروف بود؛ این عادت گیتس با همه‌گیر شدن کامپیوترهای خانگی، به هیچ وجه تغییر نکرد و دسترسی به او را برای بسیاری غیرممکن شد.

6. تلاش‌های اولیه پیدا کردن مشتری برای ویندوز شکست می‌خوردند

بسیار معتقدند که در صورت نبود ویندوز، هم اکنون مفهوم تولید سخت افزار کامپیوتر و توسعه نرم افزارهای مختلف، توسط کمپانی‌های گوناگون، معنی نداشت. با این حال، متقاعد کردن کمپانی‌های بزرگ سازنده کامپیوتر در 30 سال پیش، برای استفاده از سیستم عاملی که توسط شرکت دیگری نوشته شده است، کار راحتی نبود.

داستان‌هایی شنیده نشده از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

گیتس در یکی از سخنرانی‌هایش در سال 1997 گفت که پیش از این، توسعه نرم افزارها توسط کمپانی های سازنده کامپیوتر، مانند آی بی ام (IBM) و دی ای سی (DEC) انجام می‌شد و راضی کردن مدیران این شرکت‌ها برای همکاری، در حالی که گیتس هنوز نوجوان بود، کار ساده‌ای نبود.

7. در صورت شکست مایکروسافت، بیل گیتس وارد حوزه هوش مصنوعی می‌شد

با وجود موفقیت فوق‌العاده حال حاضر مایکروسافت، در اوایل راه بیل گیتس به خاطر نداشتن اطمینان از به ثمر رسیدن تلاش‌هایش در این شرکت، نقشه‌های دیگری را در مورد تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) در سر می‌پروراند.

داستان‌هایی شنیده نشده از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

در سال 2015، این بخش از گذشته بیل گیتس در قسمت AMA وب سایت ردیت آشکارتر شد؛‌ گیتس در صحبت‌هایش گفت که در صورت شکست مایکروسافت احتمالا در مورد تکنولوژی AI به تحقیق می‌پرداخته و در اوایل تاسیس این کمپانی،‌ از دست رفتن شانس فعالیت در این حوزه یکی از نگرانی‌هایش بوده است.

8. گیتس از طرفداران فیلم غارتگران دره سیلیکون است

در سال 1999 فیلمی به نام غارتگران دره سیلیکون (Pirates of Silicon Valley) که بر اساس کتاب «آتش در دره» ساخته شده بود، رابطه بین بیل گیتس، استیو جابز و بازیگران دیگر مراحل اولیه توسعه صنعت کامپیوترهای شخصی را به نمایش گذاشت.

داستان‌هایی شنیده نشده از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

با وجود اینکه کارگردان فیلم برای بهتر کردن اثرش هیچ مصاحبه‌ای با گیتس، جابز و یا شخصیت‌های دیگر موجود در فیلم نکرده بود، بنیانگذار مایکروسافت معتقد است که شرایط دهه 80 و 90 به خوبی در این اثر به نمایش گذاشته شده است.

9. ویندوز در اوایل کار بسیار ضعیف عمل کرد

رقابت میان سیستم عامل‌های مختلف به میزان زیادی پیشرفت رابط کاربری کامپیوترها را تحت تاثیر قرار داد، اما خالق ویندوز معتقد است که تا قبل از سال 1990، سیستم عامل‌ها به شدت ضعیف عمل می‌کردند و پس از آن زمان بود که ویندوز بیشترِ بازار را به خود اختصاص داد.

10. ویندوز WinFS یکی از پشیمانی‌های بزرگ بیل گیتس است

در طول سال‌های گذشته محصولات بسیاری در ارتباط با ویندوز، به صورت همگانی در دسترس عموم قرار نگرفتند و آپگرید WinFS که جستجوی فایل‌ها و اطلاعات در سیستم عامل مایکروسافت را ساده‌تر می‌کرد هم یکی از این بخش‌ها بود. گیتس همچنان از عرضه نشدن این نسخه ویندوز به بازار، پشیمان است.

11. استفاده غیرقانونی از ویندوز جزو دغدغه‌های گیتس نبود!

با اینکه مایکروسافت در حال حاضر اقدامات گسترده‌ای را برای جلوگیری از استفاده‌های غیرقانونی از محصولاتش انجام می‌دهد، پیش از این، افزایش تعداد کاربران ویندوز برای گیتس بیشتر از هر چیزی اهمیت داشت.

او در مصاحبه‌ای در سال 1998 گفت که مردم چین سالانه 3 میلیون کامپیوتر می‌خرند و اکثر کاربران برای نرم افزارها پولی پرداخت نمی‌کنند؛‌ اگر قرار باشد که نرم افزاری سرقت شود، مایکروسافت ترجیح می‌دهد تا محصولات او بیشتر از بقیه در اختیار کاربران قرار بگیرند. گیتس معتقد بود که با راحت‌تر کردن دسترسی غیرقانونی به نرم افزارها، استفاده‌کنندگان به محصولات مایکروسافت وابسته می‌شدند و پس از مدتی می‌توان هزینه این خدمات را از آن‌ها گرفت.

12. این میلیارد بزرگ زمانی به شدت رقابت‌طلب بود

داستان‌های زیادی در مورد رقابت‌طلبی بیل گیتس وجود دارد و با وجود اینکه پدر شدن و افزایش سن، بنیانگذار مایکروسافت را به نوعی نرم‌تر کرده است، گیتس در دوران جوانی قویا به دنبال پیروزی بود.

داستان‌هایی شنیده نشده از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

فرد تورلین (Fred Thorlin)، یکی از مدیران سابق کمپانی آتاری که در آن دوران با گیتس در ارتباط بود، در مورد یکی از برخوردهایشان می‌گوید که گیتس در مورد کوچک‌ترین مواردی مانند بازی‌های کامپیوتری هم رقابت‌طلب بود و شکست را به راحتی قبول نمی‌کرد.

13. رانندگی پرسرعت از علاقه‌های گیتس بود

در ابتدای موفقیت ویندوز، پلیس‌های راهنمایی و رانندگی اطراف دفتر اصلی مایکروسافت به رانندگی سریع و خطرناک گیتس عادت کرده بودند و اگر این میلیارد معروف بهترین وکلای آن زمان را استخدام نمی‌کرد، تخلفات رانندگی‌اش مطمئنا او را به دردسر می‌انداختند.

داستان‌هایی شنیده نشده از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

14. کلیدهای ترکیبی Control+Alt+Delete یک اشتباه بودند

تا پیش از ویندوز 10 کمتر کسی بود که از ترکیب کلیدهای Control+Alt+Delete برای انجام کارهای مختلف بر روی ویندوز استفاده نکند؛‌ با این حال بیل گیتس معتقد است که امکان پیدا کردن راه حل بهتر و کاربرپسندتری برای اجرای عملکردهای این سه کلید وجود داشت.

او در مصاحبه‌ای در دانشگاه هاروارد گفت که در ابتدا هدف این بود که یک دکمه جدا برای این منظور تعبیه شود،‌ اما سازنده کیبوردهای آی بی ام با ایجاد این دکمه موافقت نکرد.

15. گیتس در بازی Minesweeper مهارت زیادی داشت

آخرین مورد از داستان‌های گذشته بیل گیتس به یکی از بازی‌های خاطره‌انگیز کامپیوتری مربوط می‌شود؛ در میان بازی‌هایی که به صورت پیش‌فرض در ویندوز قرار می‌گرفتند، Minesweeper توجه گیتس را از همه بیشتر به خود جلب می‌کرد. او در صحبت‌هایش در وب سایت ردیت گفته است که امتیازش بین بازیکن‌های حرفه‌ای این بازی یک رکورد بود.

داستان‌هایی شنیده نشده از گذشته بیل گیتس و تاریخچه ویندوز مایکروسافت

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. هیچکس الکی به موفقیت نمیرسه، باید مثل گیتس پدرت در بیاد…

  2. 1- رابطۀ ثروت‌اندوزی با سخاوت، رابطۀ کارد و پنیره.
    2- باگ‌های ویندوز بقدری ظریف اند که بیشتر کاربران حتا متوجه آن‌ها نمی‌شوند.
    3- اینهم مثل باقیِ زر-اندوزانِ ازخودراضی، از فرومایگی رنج می‌بُرده.
    4- غولی مثل مایکروسافت هرگز نمیتواند حاصل خمیازه و تن‌پروری بوده باشد.
    5- همۀ رؤسا بعد از بازنشستگی، سرشان کمی خلوت میشود.
    6- چنین غولهایی حاصل بازارسازی اند نه بازاریابی:
    با [سوء] استفاده از آخرین نظرات روان/رفتار شناختی و موذیانه‌ترین شگردهای تبلیغاتی، [احساس] نیاز مصرف‌کننده را شدیداً برانگیخته، وادارش میکنند جنسِ ندیده را [با ولع/التماس] بخرد.
    البته این فرایند، بدون مشارکتِ مستقیم/غیرمستقیم تیپ سوداگر، به انجام نمیرسد.
    رقبا هم بیکار ننشسته، برای بازارشکنی و بازارربایی از برندِ معروف، تا مرز خودزنی هم پیش‌رفته، آتش به مالِ مصرف‌کنندۀ نهایی می‌زنند و … خلاصه:
    تُغاری بشکند، ماستی بریزد
    جهان گردد به کامِ کاسه لیسان
    7- تا هوش طبیعی، پول پارو میکند، نیازی به هوش مصنوعی نیست.
    8- طرفدار فیلم غارتگران درۀ سیلیکون است، چون خودش بازیگر نقش اوّل آنست.
    9- پیری از پلکان بالا میرفت، صداییش در آمده توجیه را گفت: پیری است و هزار مرض؛ ولی وقتی از نبودِ کسی مطلع شد، گفت: خودمانیم، در جوانی هم مالی نبودیم.
    10- غُصه نخور، مگه مرگه که علاج نداره؟ بگو همین فردا آپگریدش کنند.
    11- اشانتیون داده، چون لیسانس بی‌کاربر، بدرد نمی‌خوره؛ همچین که خرش از پل گذشت، سختگیری اش بیشتر شده.
    ولی همین الآنش هم لیسانس، اشتباهه؛ نه تنها بضرر فروشنده و خریداره بلکه چوب لای چرخ پیشرفت میگذارد. چون همیشه و همه جا کپی رایتِ = Copy is Right
    اصلاً مدّعی خودش، از کجا آورده؟
    جای پای رفتگان، هموار سازد راه را
    اقبال نرم‌افزارهای رایگان هم نسبت به پولکی‌ها زمین تا آسمانست.
    12- دیگه پاش لبِ گوره؛
    وانگهی، رقابت برا دوران نداریش بود، الآنه بین اوّل/دوّمی دست و پا میزنه.
    13- همه با عجله عجینیم = وَ کانَ الْإنْسانُ عَجولًا ﴿الإسرآء۱۱﴾
    ولی اگه سواره از پیاده خبر داشت اینجوری ویراژ نمیداد.
    14- انسان جایز الخطاست، مهم اینه: به محض اینکه فهمید، جلوی خطایش را بگیرد.
    خُب کیبردت را خودت بساز، تو که میتونی!
    15- همیشه اوّلین کارم بعد از نصب OS حذف‌کردنِ سرکاریها (بازیها) ست.
    از اینهمه حیوانات و نباتات، لطفِ حق، شامل این بنده شده و بحمداه ک از نعمت عقل برخوردارم، روا نیست [خداپسندانه] بکارش نگیرم تا پس از مرگم بگویند: کیلومترش درحدّ صفره، چون چنددهه خواب‌بیده.
    بازی، برا بچه‌هاست، رشید را شایسته نیست، خودش را به سفاهت بزند.
    شَیئان، عجیبان، هُما أبردُ مِن یَخ
    شَیخٌ یَتصبّا و صَبِیّ یَتشَیّخ

  3. 2. گیتس زمانی ادعا کرد که ویندوز اساسا بدون ایراد است! ….. واقعا چقدر پرو،جوونیمونو گزاشتیم پای این سیس ابلهانه هر روز زجرمون میداد تا بلاخره ای او اس اومد
    لطفا از استیو جاب مطلب بزارین واسه همه جالبه

    • یه جوری میگه ios که انگار بی عیب هست!هم خودت و هم کاربران این سایت میدونند که باگ و خطا توی ساخته ها دست بشر هست.نمیدونم چرا کاربرهای اپل توهم بی نقص بودن دارن!!!

    • تا یادم نرفته اینجا بحث سیستم عامل ویندوز بود و مشخصا برایPc ولی شما هنوز بعنوان یه کاربر اپل نمیدونی ios به سیستم عامل گوشی های آیفون و آی پد گفته میشه و درباره مک بوک و imac باید واژه Macintosh و یا mac os رو به کار ببری!!!