شرکت لامبورگینی

شرکت لامبورگینی ؛ نگاهی به سیر تکامل و تاریخچه خودروساز افسانه‌ای ایتالیایی

شرکت لامبورگینی یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیاست که بسیاری آن را با سوپر اسپورت های جاه‌طلبانه می‌شناسند. اما چه چیزی سبب رسیدن به این جایگاه شده است؟

طی 50 سال اخیر، لامبورگینی با تولید محصولات خاص و متفاوت، خود را به یکی از برندهای محبوب و خواستنی در صنعت خودرو تبدیل کرده است. همانند رقیب دیرینه این شرکت یعنی فراری، مهندسان سانتاگاتا بولونیزه با شروعی ناممکن، بحران‌های مالی عظیم را پشت سر گذاشته و به جایگاه فعلی دست پیدا کرده‌اند.

در ادامه نگاهی به تاریچخه لامبورگینی و فراز و نشیب‌های پیش روی آن خواهیم داشت.

شرکت لامبورگینی

این تصور بسیاری از مردم از شنیدن نام “لامبورگینی” است؛ اما این تنها یک روی سکه است.

شرکت لامبورگینی

پس از جنگ جهانی دوم، فروچیو لامبورگینی (Ferruccio Lamborghini) به موفقیت‌های بسیاری در تولید ابزار کشاورزی برای بازسازی اروپا دست پیدا کرد. پس از آن، این کارآفرین ثروتمند مجموعه‌ای از بهترین خودروهای اسپورت موجود در قاره را خرید.

شرکت لامبورگینی

اما چگونه شرکت لامبورگینی از تولید تراکتور، به یک خودروساز افسانه‌ای تبدیل شد؟ پاسخ این سوال می‌تواند متفاوت باشد.

شرکت لامبورگینی

داستانی وجود دارد که می‌گوید پاسخ نامناسب انزو فراری به دنبال شکایت فرویچو لامبورگینی بابت خودروهای اسپورت این کمپانی، سبب تولید چنین اتومبیل‌هایی شده است. به نظر می‌رسد انزو فراری در پاسخ به شکایت لامبورگینی، گفته بود “مشکل از راننده است، نه خودرو!”

شرکت لامبورگینی

داستانی دیگر نیز می‌گوید سود بالای صنعت خودروهای اسپورت، این کارآفرین مشهور را به تولید اتومبیل تشویق کرده است. هرچند، احتمالا قضیه اصلی چیزی میان این دو باشد.

شرکت لامبورگینی

علاقه بسیار فروچیو به نبرد گاوهای نر و متولد شدن در برج ثور (گاو)، دومین برج فلکی، سبب شد تا او از تصویر یک گاو مهاجم و خشن به عنوان آرم استفاده کند.

شرکت لامبورگینی

350 جی تی، اولین محصول شرکت لامبورگینی بود که در سال 1963 معرفی شد.

شرکت لامبورگینی

مدتی بعد نیز نسخه کانورتیبل این خودرو با ظاهری جذاب رونمایی شد.

شرکت لامبورگینی

بدون شک، فروچیو به دنبال کشف استعدادها بود.

شرکت لامبورگینی

برای طراحی بدنه خیره‌کننده خودروی 350، لامبورگینی طراحان باسابقه و توانمند کاروزریا تورینگ سوپرلجرا که مقر آن در میلان واقع شده بود را استخدام کرد.

شرکت لامبورگینی

جالب است بدانید خودروی آستون مارتین DB5 هم توسط کاروزریا تورینگ طراحی شده است.

شرکت لامبورگینی

به علاوه، این شرکت مسئولیت طراحی بدنه بسیاری از خودروهای فراری از جمله «166» را نیز بر عهده داشته است.

شرکت لامبورگینی

لامبورگینی مجبور بود برای خودروهای خود، یک موتور را از پایه طراحی کند. همین موضوع باعث شد تا فروچیو از مدیر توسعه قبلی فراری، جیوتو بیتزارینی (Giotto Bizzarrini) کمک بگیرد.

شرکت لامبورگینی

بیتزارینی در زمان فعالیت خود در فراری، بر توسعه خودروی افسانه‌ای 250GTO نظارت داشت.

شرکت لامبورگینی

موتور 3.5 لیتری V12 که توسط بیتزارینی طراحی شده بود، قدرت فوق‌العاده بالایی داشت و به پلتفرمی برای توسعه و بهینه‌سازی توسط مهندسان تبدیل شد.

شرکت لامبورگینی

طی زمان، موتور طراحی شده توسط بیتزارینی، بزرگ‌تر، قوی‌تر، بهینه‌تر و پیشرفته‌تر شد.

شرکت لامبورگینی

در حقیقت، شرکت لامبورگینی از مدل‌های مختلف موتور بیتزارینی در ابرخودروی مورسیه لاگو استفاده کرد.

شرکت لامبورگینی

به دنبال توسعه خودروهای شیک اما بااصالت GT، لامبورگینی با معرفی میورا در کانون توجه قرار گرفت.

شرکت لامبورگینی

این خودرو که بسیاری از افراد آن را نخستین سوپر اسپورت واقعی می‌دانند، با نام یکی از گاوهای وحشی معروف اسپانیایی و حداکثر سرعت 276 کیلومتر بر ساعت تولید شد.

شرکت لامبورگینی

میورا در نمایشگاه خودرو ژنو 1966 رونمایی شد و طراحی متعلق به آینده آن، همگان را مجذوب خود کرد. در واقع، پیش از آن مردم نمونه چنین چیزی را ندیده بودند.

شرکت لامبورگینی

بدنه عجیب و غریب خودرو توسط مارسلو گاندینی (Marcello Gandini) از شرکت مشهور برتون طراحی شده بود. میورا یکی از چندین خودروی نمادینی بود که گاندینی برای لامبورگینی طراحی کرد.

شرکت لامبورگینی

همانند خودروهای جی تی شرکت لامبورگینی ، میورا نیز به موتور V12 بیتزارینی تجهیز شده بود. هرچند، این‌بار سازندگان بر خلاف روند مرسوم، موتور خودرو را در بخش مرکزی و پشت سر راننده قرار دادند.

شرکت لامبورگینی

علی رغم محبوبیت بالای میورا، این ابرخودرو نتوانست آن‌گونه که برازنده نام لامبورگینی بود، منابع مالی شرکت را تامین کند. سال 1972، فروچیو لامبورگینی مجبور شد 51 درصد از سهام این شرکت بزرگ را به گروهی سوییسی بفروشد.

شرکت لامبورگینی

پس از خروج فروچیو از شرکت، لامبورگینی فراز و نشیب‌های بسیاری را پیش از ملحق شدن به کرایسلر در سال 1987 تجربه کرد.

شرکت لامبورگینی

در همان زمان، شرکت لامبورگینی محصولاتی قدرتمند و درخور را معرفی کرد که اسپادا یکی از آنها بود.

شرکت لامبورگینی

جارما دیگر خودرویی بود که در تعداد محدود 176 دستگاه تولید شد.

شرکت لامبورگینی

خودروی چهار نفره اوراکو که موتور آن در بخش مرکزی سوار شده بود، به عنوان یکی دیگر از محصولات موفق آن دوران، طی سال‌های 1973 تا 1979 تولید شد.

شرکت لامبورگینی

در سال 1974، شرکت لامبورگینی با معرفی خودروی خاص کانتاش، رقابت را با قدرت بیشتری نسبت به قبل دنبال کرده و درهای جدید آن که امروزه با نام درهای قیچی لامبورگینی شناخته می‌شوند، به زبانی مشترک میان خودرو و برند تبدیل شد. نام این اتومبیل از یک عبارت ایتالیایی با ترجمه تقریبی «گاو مقدس» گرفته شده است.

شرکت لامبورگینی

برای این خودرو، لامبورگینی با نگاه به گذشته، از فرمول ساخت میورا استفاده کرده بود.

شرکت لامبورگینی

موتور این خودرو، بزرگ‌تر و قدرتمندتر از موتور V12 بیتزارینی در سال‌های دور بود.

شرکت لامبورگینی

باز هم گاندینی مسئولیت طراحی بدنه را بر عهده داشت.

شرکت لامبورگینی

برای بیشتر از یک دهه، کانتاش به لامبورگینی اجازه می‌داد شانه به شانه با فراری در نمایشگاه‌های مختلف سراسر جهان رقابت کند. هرچند، زمانی که این موضوع به پوسترهای روی دیوار نوجوانان محدود می‌شد، کانتاش با فاصله‌ای زیاد پیروز بود.

در حقیقت، کانتاش حتی بعد از گذشت 40 سال از زمان معرفی، به عنوان یکی از خاص‌ترین مدل‌های لامبورگینی با زبان طراحی مخصوص که بلافاصله قابل تشخیص است، شناخته می‌شود.

شرکت لامبورگینی

اواخر سال‌های دهه 1980، کانتاش با معرفی محصولات جدیدتر و قدرتمندتر، کم‌کم عمر بالای خود را نشان داد.

شرکت لامبورگینی

فراری اف 40 یکی از همین محصولات با حداکثر سرعت 201 مایل بر ساعت (323 کیلومتر بر ساعت) بود.

شرکت لامبورگینی

با معرفی ابرخودروی پورشه 959، کاملا واضح بود که شرکت لامبورگینی به یک مدل پرچمدار جدید نیاز دارد.

شرکت لامبورگینی

همین موضوع باعث توسعه و معرفی ابرخودروی دیابلو با حداکثر سرعت 202 مایل بر ساعت (325 کیلومتر بر ساعت) شد. نام این خودرو از یکی از گاوهای وحشی که مبارزه آن با یک ماتادور در سال 1869 چندین ساعت طول کشید، گرفته شده است.

شرکت لامبورگینی

بعد از موفقیت‌هایی که لامبورگینی با میورا و کانتاش به دست آورد، این خودروساز با دیابلو باز هم مورد توجه قرار گرفت.

شرکت لامبورگینی

یک بار دیگر، سازندگان از نسخه تقویت‌شده موتور V12 بیتزارینی به عنوان نیروی محرکه خودرو استفاده کردند.

شرکت لامبورگینی

مثل همیشه، باز هم مارسلو گاندینی پشت این طراحی زیبا بود.

شرکت لامبورگینی

جالب است بدانید کرایسلر با رد کردن پیشنهاد اولیه گاندینی، وظیفه طراحی خودرو را به طراح اصلی خود یعنی تام گیل محول کرد. بعد از دیابلو، تام گیل مسئولیت طراحی ابرخودروی آمریکایی دوج وایپر را طی سال‌های 1990 بر عهده گرفت.

شرکت لامبورگینی

برای فروچیو لامبورگینی، دیابلو آخرین خودرویی بود که او پیش از مرگش در سال 1993 و سن 76 سالگی تجربه کرد.

شرکت لامبورگینی

اگرچه شرکت لامبورگینی، دوره‌ای کوتاه از احیای مالی را در مالکیت کرایسلر تجربه کرد، اما این موضوع زیاد طول نکشید و در سال 1993، کرایسلر این شرکت را به گروهی از سرمایه‌گذاران اندونزیایی فروخت.

شرکت لامبورگینی

در سال 1998، وجود بحران مالی سبب شد تا صاحبان اندونزیایی لامبورگینی آن را مجددا به فروش برسانند. در همین زمان، شرکت آئودی به عنوان زیرمجموعه فولکس واگن، لامبورگینی را به تصاحب خود درآورد.

شرکت لامبورگینی

پیش از خرید لامبورگینی، مدیر ارشد اجرایی آئودی از رییس گروه فولکس واگن، فردیناند پیچ، بابت انجام این کار اجازه گرفت. فردیناند پیچ که از نسل موسس پورشه یعنی فردیناند پورشه بود، اعلام کرد که علنا نمی‌تواند از این اقدام حمایت کند چرا که باعث ناراحتی خانوده او می‌شود.

شرکت لامبورگینی

اواخر 1998، آئودی شرکت لامبورگینی را به ارزش 111 میلیون دلار خریداری کرد. در سال 2001 نیز ابرخودروی مورسیه لاگو توسط این کمپانی ایتالیایی تحت مالکیت آئودی رونمایی شد.

شرکت لامبورگینی

مورسیه لاگو نام یکی از گاوهای مبارزه‌ای بود که در نبردی سخت با یک ماتادور، 24 بار نجات پیدا کرد. هرچند، این پیامی روشن برای رقبای لامبورگینی در مارانلو بود.

شرکت لامبورگینی

سوپر اسپورت جدید ایتالیایی‌ها زیر نظر لوک دانکر ولک طراحی شده بود؛ اما باز هم موتور V12 بیتزارینی برای انجام وظیفه مورد استفاده قرار گرفت.

شرکت لامبورگینی

در قوی‌ترین نسخه این موتور، مورسیه لاگو LP 670-4 SuperVeloce بیش از 660 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

شرکت لامبورگینی

در سال 2004، گالاردو نیز به عنوان مدل رده پایین به خانواده لامبورگینی اضافه شد؛ اتومبیلی که بهترین فروش را در تاریخ این کمپانی بزرگ تجربه کرد.

شرکت لامبورگینی

گالاردو که نام آن از یک نژاد تاریخی از گاوها گرفته شده است، از یک موتور V10 به جای V12 بهره می‌برد.

شرکت لامبورگینی

سال 2005، استفان وینکلمن به عنوان رییس و مدیر ارشد اجرایی لامبورگینی، سکان هدایت را در دست گرفت. سال 2011 نیز اونتادور به عنوان اولین خودرو بعد از مدیریت وینکلمن، با اهداف جاه‌طلبانه از راه رسید.

شرکت لامبورگینی

اونتادور 12 سیلندر، نخستین پرچمدار لامبورگینی بود که در آن از موتور V12 بیتزارینی استفاده نشده است.

نام این ابرخودرو با حداکثر سرعت 217 مایل بر ساعت (349 کیلومتر بر ساعت) نیز از یک گاو که در نبردی بی‌رحمانه با یک ماتادور در سال 1993 حضور داشته، گرفته شده است.

شرکت لامبورگینی

سال 2014، لامبورگینی خودروی جدید اوراکان را معرفی کرد؛ محصولی خارق‌العاده که ادامه‌دهنده راه گالاردو بود. اوراکان نام یکی از گاوهای مبارزه‌ای در سال 1879 است.

شرکت لامبورگینی

همانند گالاردو، اوراکان هم به موتور V10 مجهز شده است.

شرکت لامبورگینی

سال 2016، وینکلمن لامبورگینی را ترک کرد و سرپرست سابق تیم فرمول یک فراری، استفانو دومنیکالی به عنوان مدیر ارشد اجرایی منسوب شد.

شرکت لامبورگینی

پس از آن، کانسپتی جدید و متفاوت با نام سنتناریو پیش روی همگان قرار گرفت.

شرکت لامبورگینی

کانسپت جدید ترزو میلنیو هم دیگر محصول خاص سال‌های اخیر لامبورگینی است.

شرکت لامبورگینی

اوروس، جدیدترین محصول لامبورگینی است که چندی پیش شاهد رونمایی رسمی آن بودیم. به گفته سازندگان، این خودرو با حداکثر سرعت 190 مایل بر ساعت (305 کیلومتر بر ساعت)، سریع‌ترین خودروی شاسی بلند موجود است.

شرکت لامبورگینی

بعد از عرضه LM002 در سال‌های 1980، اوروس اولین خودروی آف رود لامبورگینی محسوب می‌شود. این خودروی مجهز به موتور V12 بیتزارینی برای ورود ایتالیایی‌ها به یک مسابقه نظامی و جایگزین شدن با جیپ طراحی شده بود. با این حال، هاموی در آن رقابت پیروز شد.

شرکت لامبورگینی

لامبورگینی عرضه اوروس که نام آن از یکی از اجداد خشن گاوهای امروزی گرفته شده است را از بهار 2018 آغاز می‌کند.

شرکت لامبورگینی

امروزه شرکت لامبورگینی ، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان بوده و با شرکتی که پنج دهه پیش تاسیس شد، تفاوت بسیاری دارد.

شرکت لامبورگینی

در حقیقت، حالا لامبورگینی میراث و شجره‌نامه‌ای را دارد که پیش‌تر، فاقد آن از نگاه کلکسیونرها بود. تصویر ضمیمه‌شده، سه مدل از خودروهای این شرکت در گاراژ مشهور جی لنو را نشان می‌دهد.

شرکت لامبورگینی

بعد از گذشت بیش از 50 سال، حالا لامبورگینی با وضعیت مالی پایدار، آماده نمایش طرح‌های دیوانه‌وار خود در صنعت خودرو است.