جلوگیری از 40 درصد مرگ های ناشی از سرطان با تغییر سبک زندگی

پیشگیری از 40 درصد مرگ های ناشی از سرطان با تغییر سبک زندگی امکان‌پذیر است!

نتایج تحقیقی تازه و شوکه کننده نشان می‌دهند که میزان قابل‌توجهی از مرگ های ناشی از سرطان با عوض کردن عادت های روزانه و سبک زندگی، قابل‌ پیشگیری هستند.

مطمئنا تا به حال در مورد تاثیر عادت‌های مضری مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن، پرخوری و مواردی مشابه بر روی بروز سرطان شنیده‌اید، اما کمتر اتفاق افتاده است که محققان با بررسی آمار مرگ و میر ناشی از سرطان، اعدادی دقیق را در این رابطه منتشر کنند؛ در همین رابطه تعدادی از دانشمندان با تحلیل اطلاعات مربوط به این موضوع در کشور استرالیا،‌ در سال 2013، توجه زیادی را به تاثیر سبک زندگی افراد در جلوگیری از مرگ سرطانی، جلب کرده‌اند.

جزئیات مقاله چاپ‌شده در مورد پیشگیری از مرگ های ناشی از سرطان

بررسی‌های محققان نشان داد که در این سال، چیزی در حدود 38 درصد مرگ های ناشی از سرطان که معادل 16,700 نفر می‌شد،‌ با تغییراتی در رژیم غذایی، ورزش کردن و عوض کردن سبک زندگی قابل‌پیشگیری بوده است. همانطور که انتظار می‌رفت، مهم‌ترین عامل بروز سرطان به استعمال دخانیات مربوط بود که 23 درصد از مرگ‌ها را ناشی می‌شد و فاکتورهای دیگری مانند رژیم غذایی، عفونت و چاقی، هر کدام 5 درصد از آمار را تشکیل می‌دادند.

جلوگیری از 40 درصد مرگ های ناشی از سرطان با تغییر سبک زندگی

دیوید وایتمن (David Whiteman)، یکی از نویسندگان اصلی مقاله چاپ‌شده در این رابطه می‌گوید که اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در استرالیا سرطان است که در سال 2013 جان چیزی در حدود 44 هزار نفر را گرفت و خانواده‌های بی‌شماری را عزادار کرد؛ وایتمن می‌گوید که با وجود ناتوانی دانشمندان برای جلوگیری از بروز سرطان در بسیار از موارد، آمار نشان می‌دهند که بخش قابل‌توجهی از مرگ‌های ناشی از سرطان به عوامل ژنتیکی مرتبط نبوده و به عادت‌های بد روزانه وابسته هستند.

از طرف دیگر، فاکتورهایی مانند تشعشات ماورا بنفش خورشید، مصرف الکل و کم‌تحرکی هم به ترتیب 3.2، 2.4 و 0.8 درصد از مرگ‌ها را ناشی می‌شدند. به علاوه، در بسیاری از موارد تومور موجود در بدن بیمار به دلیل مجموعه‌ای از این فاکتورها ایجاد شده بود و به همین دلیل، مجموع عوامل مختلف به صورت کلی، به عدد قابل‌توجه 40 درصد رسیده است.

وایتمن در این رابطه می‌گوید که درصدهای تعیین‌شده برای زنان و مردان متفاوت است به دلیل اینکه مردها به نسبت جنس مخالف بیشتر سیگار می‌کشند،‌ الکل زیادتری مصرف می‌کنند و برای مدت طولانی‌تری در طول روز،‌ در معرض نور خورشید قرار دارند، آمار مربوط به مرگ ‌های ناشی از سرطان در مردان بیشتر از زنان است.

مقابله با سرطان

داده‌ها نشان می‌دهند که امکان پیشگیری از سرطان‌های ریه، روده،‌ پوست، کبد و معده از سایر انواع تومورها بیشتر است و از طرف دیگر، مصرف الکل و یا کشیدن سیگار صد درصد باعث بروز سرطان در فرد نمی‌شوند؛ همچنین، رعایت تمامی توصیه‌های سلامتی هم از ابتلا به سرطان جلوگیری نمی‌کند.

جلوگیری از 40 درصد مرگ های ناشی از سرطان با تغییر سبک زندگی

وایتمن در این رابطه می‌گوید که تاثیرات متقابل سبک زندگی و بروز این بیماری کمی پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود؛ به عنوان مثال احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری بین 15 تا 30 برابر بیشتر از اشخاص دیگر بوده و شانس رشد تومور در کلیه و یا کبد کسانی که شاخص توده بدنی بالایی دارند (افراد چاق)، دو برابر دیگران است.

لازم به ذکر است که در سال 2014 تحقیق مشابهی در آمریکا نشان داد که 21 درصد از مرگ های ناشی از سرطان قابل‌اجتناب هستند و همانطور که در مقاله جدید به آن اشاره‌شده، هدف اصلی از انجام چنین پژوهش‌هایی نشان دادن تاثیر رفتارهای افراد در سلامتی آن‌هاست. وایتمن در انتهای یکی از مصاحبه‌های انجام‌شده در این رابطه می‌گوید که کوچک‌ترین تغییرها در سبک زندگی کمک بزرگی به حفظ سلامتی در تمامی طول عمر می‌کند و بسیاری از بیماری‌های خطرناک و کشنده به راحتی قابل‌پیشگیری هستند.

مقاله این تیم پژوهشی در ژورنال “International Journal of Cancer” به چاپ رسیده است.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اتوبوس دودزا بَده ولی بالأخره ملّت را به یه جایی می‌رساند.
    از آن بدتر آدمهای [سوخت] فسیلی اند که در وانفسایِ بی‌اکسیژنی، دودزایِ بیمصرف/زیان‌آور اند.

  2. الکل از همه بد تره چون حرامم هست