توافق آب و هوایی پاریس

طبق توافق آب و هوایی پاریس ، بانک جهانی تامین مالی پروژه‌های نفتی را متوقف می‌کند

بر اساس توافق آب و هوایی پاریس بانک جهانی قصد دارد از سال 2019 به بعد تمامی وام‌های پرداختی برای پروژهای نفتی را به دلیل مشکلات زیست محیطی متوقف و در عوض این وام‌ها را در زمینه توسعه زیرساخت انرژی‌های تجدید پذیر هزینه کند.

بانک جهانی در اجلاس اخیری که در فرانسه برای تغییرات آب و هوایی تحت عنوان “یک سیاره” انجام شد، اعلام کرد که تأمین مالی پروژه‌های نفتی را به خاطر آلودگی و  آثار مخرب زیست محیطی از سال 2019 متوقف خواهد کرد.

این بانک که تأمین کنند وام‌های گوناگون برای اجرای پروژه‌های اقتصادی در کشورهای مختلف است در این اجلاس اعلام کرد که وضعیت کره زمین به سرعت در حال تغییر است و دیگر از سال 2019 به بعد هیچ وامی برای طرح‌های اکتشاف و استخراج منابع نفت و گاز پرداخت نخواهد کرد.

تاثیر توافق آب و هوایی پاریس بر صنایع نفت و گاز

آب و هوای پاریس این اتفاق اگر به واقعیت تبدیل شود حتماً از طرف دوستداران محیط زیست و مخالفان سوخت‌های فسیلی جشن گرفته خواهد شد.

در سال 2015 نیز بانک جهانی اعلام کرده بود که تا 28% از وام‌های خود را از سال 2020 به بعد به پروژه‌های آب‌ و هوایی اختصاص خواهد داد و آخرین بیانیه بانک جهانی در اجلاس پاریس نشان می‌دهد که در حال نزدیک شدن به این هدف هستند.

این اتفاق یک ضربه سنگین به صنعت انرژی فسیلی و یک برد تاریخی برای فعالان محیط زیست است؛ از همین رو بازار اقتصادی که امروزه پیرامون سوخت‌های فسیلی است به طرز فزاینده‌ای به سمت پروژه‌های سوخت‌های تجدید پذیر حرکت خواهد کرد. برای مثال باید گفت که ساخت تأسیسات جدید برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر به مراتب ارزان‌تر از حفظ و توسعه انرژی‌های دیگر مانند زغال سنگ خواهد بود.

البته این بانک اعلام کرده است، شرایط استثنایی برای کشورهای فقیرد در نظر خواهد گرفت و تأمین مالی آن دسته از پروژه‌هایی که باعث دسترسی فقرا به انرژی شود و پروژه‌هایی که انجام آن مغایرتی با توافق‌نامه پاریس نداشته باشد را همچنان ادامه خواهد داد.

این اجلاس هر 2 سال یک بار برگزار می‌شود  و نکته عجیب در آن زمانی بود که آمریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تأمین کنندگان مالی اعلام کرد که از توافق پاریس خارج می‌شود. ترامپ در خصوص تصمیمش چنین توضیح داد:

معاهده پاریس هزینه‌های مردم آمریکا را به صورت نامناسبی افزایش می‌دهد. به دلیل این معاهده مشاغل زیادی را به ویژه در حوزه خودروسازی و غیره از دست می دهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مرگ بر نفت و گاز و گازوییل و وخصوصا زغال سنگو چین