راکت بازیافتی اسپیس ایکس ماموریت ناسا را با موفقیت انجام داد + ویدیو

راکت بازیافتی اسپیس ایکس ماموریت ناسا را با موفقیت انجام داد و به سلامت بر زمین فرود آمد + ویدیو

به تازگی موفقیت تحسین‌برانگیز راکت بازیافتی اسپیس ایکس (SpaceX)، فالکون 9، در انجام ماموریتی برای ناسا توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

مدتی پیش بود که خبر تصمیم سازمان فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، برای به کارگیری موشک بازیافتی اسپیس ایکس به منظور انجام ماموریت ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)، در صدر اخبار سرویس‌های اطلاع‌رسانی قرار گرفت؛ ‌در همین رابطه، اخیرا انتشار ویدیویی از پرتاب موشک استفاده ‌شده‌ی فالکون 9 (Falcon 9) برای فرستادن محموله‌های درخواستی این سازمان به فضا و فرود بدون مشکل آن در محل انتخاب‌شده توسط کمپانی اسپیس ایکس، علاقه‌مندان را از موفقیت این ماموریت آگاه کرد.

راکت بازیافتی اسپیس ایکس پیش از این پرتاب، در ماه ژوئن محموله دیگری را به ISS رسانده بود و با اقدام اخیر این شرکت هوافضای خصوصی، فالکون 9 به عنوان اولین راکت استفاده شده‌ای که ماموریتی را برای ناسا انجام می‌دهد، تاریخ‌ساز شد. این موشک کپسول محموله دراگون (Dragon capsule) اسپیس ایکس را به فضا برد و فرود موفقیت‌آمیز آن بر زمین،‌ به عنوان چهاردهمین فرود انجام‌شده توسط این کمپانی در سال 2017 شناخته می‌شود.

اطلاعاتی از آماده‌سازی راکت بازیافتی اسپیس ایکس و محل پرتاب آن

با اینکه اسپیس ایکس چند سال است که آزمایش‌های مختلف به زمین نشاندن راکت‌هایش را با موفقیت انجام می‌دهد، این شرکت تنها از اوایل سال جاری میلادی شروع به استفاده از راکت‌های بازیافتی خود برای ماموریت‌های واقعی کرده است. از طرف دیگر، بیشتر کمپانی‌های خصوصی مشتری اسپیس ایکس در به کارگیری این گونه تجهیزات استفاده‌شده برای ارسال ماهواره‌های خود به خارج از جو زمین محتاط بوده‌اند و ناسا هم هیچ‌گاه از راکت بازیافتی اسپیس ایکس برای محموله رسانی به ایستگاه فضایی بین المللی استفاده نکرده بود.

با این حال پس از آزمایش‌های مختلف و فعالیت‌های تحسین‌برانگیز این شرکت، نظر آژانس فضایی ایالات متحده جلب شد و انجام ماموریت اخیر، علاوه بر افزایش اعتبار راکت‌های بازیافتی اسپیس ایکس در حوزه ماموریت‌های فضایی، فصل جدیدی از فعالیت این شرکت را آغاز کرد؛ ناسا اعلام کرده است که در آینده نزدیک بیش‌تر از موشک‌های استفاده شده برای محموله رسانی به آزمایشگاه فضایی‌اش استفاده خواهد کرد.

راکت بازیافتی اسپیس ایکس ماموریت ناسا را با موفقیت انجام داد + ویدیو

همچنین، سکوی پرتاب راکت بازیافتی اسپیس ایکس در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral)‌ هم به نوبه خود خبرساز بود و از زمانی که یکی از موشک‌های این شرکت در آن منفجر شد، هیچ پرتابی در آن انجام نشده بود. بر اساس اطلاعات منتشرشده، برای آماده‌سازی مجدد این سکوی پرتاب چیزی در حدود 50 میلیون دلار هزینه صرف شد تا ماموریت ناسا که اولین پرتاب صورت گرفته در این سکو پس از حادثه انفجار بود، بدون هیچ مشکلی انجام شود.

با راه‌اندازی مجدد محل پرتاب کیپ کارناورال، انتظار می‌رود که موشک مهم دیگر اسپیس ایکس،‌ یعنی فالکون سنگین (Falcon Heavy) هم از این سکو برای خارج شدن از جو سیاره استفاده کند؛ بر طبق صحبت‌های مدیر عامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک، این راکت قرار بود که در ماه نوامبر گذشته اولین پرواز خود را انجام دهد، اما به دلیل مشکلات فنی، پرتاب به ژانویه 2018 موکول شد. به صورت کلی فالکون سنگین از کنار هم گذاشتن سه موشک فالکون 9 ساخته شده است و برای فرستادن محموله‌های سنگین‌تر به فضا به کار گرفته خواهد شد.

جزئیات ماموریت انجام‌شده

در کپسول دراگون فرستاده‌شده بیش از 2 تن محموله برای ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شد که در میان تجهیزات، سنسوری برای اندازه‌گیری زباله‌های موجود در اطراف ISS و حسگر دیگری برای تعیین میزان نور خورشید دریافتی توسط زمین، وجود داشت. پرواز راکت بازیافتی اسپیس ایکس که در صبح روز 15 دسامبر به وقت ساحل شرقی آمریکا، انجام شد،‌ به عنوان هفدهمین پرتاب موفق این کمپانی در سال جاری میلادی به شمار می‌رود.

در همین رابطه، اسپیس ایکس کلیپی نسبتا طولانی و کامل از این ماموریت را منتشر کرد که جزئیات قابل‌توجه و گسترده‌ای را در مورد پرتاب موشک و به زمین نشستن آن در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. در ادامه شما را به تماشای این ویدیوی دیدنی دعوت می‌کنیم:

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دقیقا چیو بازیاف کردن اونوقط؟