هایما اس 5 ایران خودرو

نخستین ملاقات با هایما اس 5 ایران خودرو در آستانه ورود به خیابان‌های ایران

هایما اس 5 (Haima S5) نام جدیدترین خودرو شاسی بلند ایران خودرو است که تولید انبوه آن به تازگی آغاز شده است. در ادامه قصد داریم نگاه نزدیکی را به آن در سایت ایران خودرو خراسان بی‌اندازیم.

روز سه شنبه، مدیران ایران خودرو، مدیران ارشد شرکت خودروسازی هایما چین و جمعی از اصحاب رسانه با حضور در محل تاسیسات ایران خودرو خراسان رسما از خط تولید انبود خورو هایما اس 5 پرده برداری کردند و این فرصت پیش آمد تا بتوانیم ملاقات نزدیکی را با این خودرو چینی داشته باشیم. بیژن زاهدی فر، مدیرعامل ایران خودرو خراسان در آن مراسم اشاره کرد که چشم انداز نیاز محصولات شاسی بلند در کشورمان تا سال 1400 حداقل 260 هزار دستگاه در سال خواهد بود و با توجه به برآوردهای انجام شده، حداقل 25 درصد این محصولات در سایت این شرکت به تولید خواهند رسید.

به گفته وی در استراتژی 5 ساله ایران خودرو خراسان (که تا بدین لحظه 3 سال آن سپری شده است) یک محصول جدید در دستور کار قرار داشته است که تا بدین لحظه هایما 2000، هایما 1800 توربو، فیس لیفت سوزوکی گرند ویتارا و در حال حاضر هایما اس 5 به سبد محصولات این شرکت افزوده است. نصب و راه اندازی خط تولید بدنه خودرو جدید هایما اس 5 در مدت زمان 10 روزه و آغاز تولید سری نخست این محصول، از جمله توانمندی‌های مهندسان این سایت تولیدی است.

مصطفی خان کرمی، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو طی مراسم آغاز تولید انبوه خودرو جدید هایما در ایران با اشاره به این که هایما یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری این شرکت در عرضه مستقیم محصولات جدید است اشاره کرد:

همکاری ما با هایما از سال 1393 آغاز شده است و در همین مدت کم دو طرف مشارکت در ارائه محصولی باکیفیت و متناسب با ذائقه مصرف کنندگان ایرانی حداکثر تلاش خودشان را کرده‌اند. رشد اقتصادی ایران طی سالیان اخیر باعث تغییر ذائقه مصرف کننده ایرانی و سوق دادن آن به سمت خرید اتومبیل های شاسی بلند شده است.

با توجه به مطالعه‌های صورت گرفته، میزان تقاضای خودروهای SUV و CUV با رشد چشمگیری همراه بوده است. با توجه به این رشد، تدوین و برنامه‌ریزی شرکت ایران خودرو در جهت تولید چنین محصولاتی الزامی بوده است و به همین خاطر خودرو هایما اس 5 پس از مدل اس 7 دومین شاسی بلند شرکت ایران خودرو از خانواده محصولات هایما است.

نگاه نزدیک به هایما اس 5

اما بیش از این شما را منتظر نمی‌گذاریم و تجربیات خودمان را از اولین ملاقات با هایما اس 5 با شما به اشتراک می‌گذاریم.

فنی

در زیر کاپوت حجیم این خودرو شاسی بلند یک پیشرانه 4 سیلندر 1497 سی‌سی توربو جا خوش کرده است که قادر به تولید 163 اسب بخار انرژی و گشتاور 223 نیوتن‌متر است که آن‌ها را به چرخ‌های جلویی خودرو می‌رساند. یک گیربکس از نوع CVT بر روی این خودرو سوار شده است که حتی با وجود وزن بالای 1.4 تنی آن، اما از سایر رقبای چینی خود عملکرد بهتری را ارائه کرده و شتاب‌گیری آن در هر دو مرحله آغازین و پس از افتادن در دور سرعت مناسب است. سیستم تعلیق هایما اس 5 نسبت به آنچه که انتظار دارید بسیار نرم‌تر استو بنابراین ضربات زیادی را این سیستم به خود می‌گیرد تا وارد اتاق نشده تا حتی در جاده‌های پر چاله‌ی کشورمان نیز احساس نرمی خودرو با شما همراه بماند.

پایداری خودرو در سرعت‌های بیش از 100 کیلومتر بر ساعت مناسب است و هیچ لغزش عجیبی را نمی‌توانید از آن ببینید. سیستم ترمزگیری نیز قدرتمند بوده و از دقت بالایی برخوردار است؛ اگر چه بهتر بود هایما در محور پشتی نیز از ترمزهای دیسکی استفاده می‌کرد تا عملکرد مناسب‌تری ارائه شود.

تجهیزات

از نظر تجهیزات ایمنی و رفاهی نیز باید نمره‌ی مناسبی را به شاسی بلند جدید ایران خودرو بدهیم.

هایما اس 5 ایران خودرو

از جمله تجهیزات هایما اس 5 می‌توان به سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع خودکار، دی لایت، سانروف برقی، نمایشگر 7 اینچی لمسی، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن و راهنما، شیشه بالابرهای برقی، تریم چرم 2 رنگ کابین، صندلی‌های تاشو پشتی (به حالت 60/40)، آینه مرکزی الکتروکرومیک، کامپیوتر سفری،‌ سنسور و دوربین دنده عقب،‌تنظیم صندلی راننده و سرنشین جلو در 6 یا 4 جهت، ایموبیلایزر، قابلیت نصب صندلی مخصوص کودکان،‌قفل کودک درهای پشتی، باز شدن درهای خودرو در هنگام تصادف و همچنین رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی اشاره کرد.

طراحی

هایما اس 5 در سگمنت شاسی بلندهای جمع و جور قرار دارد، بنابراین خیلی نباید انتظار یک خودرو بزرگ را از آن داشته باشید. طول این محصول 4358 میلی‌متر است در حالی که عرض آن 1823 میلی‌متر، ارتفاع آن 1620 میلی‌متر و فاصله دو محور آن نیز 2630 میلی‌متر است. با این اوصاف راحتی 4 سرنشین بزرگسال توسط این خودرو تضمین شده است. این درحالیست که حجم بار هایما جدید، تنها 320 لیتر است که در مقایسه با سایر رقبا به مراتب کمتر خواهد بود.

هایما اس 5 ایران خودرو

وقتی از نمایش جلو به هایمای جدید ایران خودرو نگاه می‌کنید، جلوپنجره بزرگ آن،‌ خطوط برجسته‌ی نقش بسته بر روی کاپوت و چراغ‌های سایز بزرگ آن است که نگاه‌های شما را به سمت خود منعکس می‌کند. همچنین بر روی سپر خودرو نیز دو چراغ تعبیه شده تا از این حیث، هایما S5 هیچ کمبودی نداشته باشد. از نمای بغلی، خطوط نسبتا ساده و کلاسیکی از درب جلویی تا امتداد درب پشتی کشیده شده است و در مجموع می‌توانیم طراحی نمای جانبی خودرو را ساده ارزیابی کنیم؛ اگرچه رینگ و لاستیک سایز بزرگ انتخاب شده برای نسخه تولیدی جالب توجه است.

هایما اس 5 ایران خودرو

وقتی به پشت خودرو می‌رویم، ناخوداگاه متوجه شباهت بسیار زیاد طراحی آن با قسمت پشتی هایما اس 7، برادر بزرگتر این خودرو SUV می‌شویم. درست در این بخش پشتی نیز چراغ‌های بزرگی مورد استفاده قرار گرفته و یک سپر حجیم نیز در قسمت تحتانی آن نصب شده است. طراحی قسمت پشتی نیز پف کرده و عضلانی انجام گرفته است.

هایما اس 5 ایران خودرو

با ورود به داخل کابین، المان‌هایی با طراحی تلفیقی چرم دو رنگ و پلاستیک دیده می‌شود که به ظاهر، نسبت به سایر اتومبیل های چینی از کیفیت به مراتب بهتری بهره می‌برد. بر روی داشبورد میانی المان‌هایی نظیر 2 خروجی هوا، سیستم تهویه مطبوع، کلیدهای مرتبط با گوشی های هوشمند، یک سیستم چندرسانه‌ای و در بالای همه این‌ها یک نمایشگر 7 اینچی لمسی همراه با یک سایه بان دیده می‌شود. کمی پایین‌تر و در کنسول میانی نیز کلیدهای شیشه بالابر،‌دسته دنده‌ای زیبا و محفظه نگهداری از لیوان را می‌توان دید. وقتی بر روی صندلی خودرو نشستیم احساس راحتی را تجربه کردیم. علاوه بر این، فضای جلوی پا و بالای سر کاملا مناسب است تا افراد قد بلند هیچ مشکلی با این SUV چینی نداشته باشند. پنجره‌ی جلویی و ستون‌هایی با ضخامت مناسب نیز طوری طراحی شده‌اند که شما هیچ مشکل دیدی را در حین رانندگی نداشته باشید.

قیمت

با تمام این تفاسیر هنوز قیمت قطعی این خودرو مشخص نشده است تا بتوانیم نسبت به قیمت ارائه شده آن را مورد قضاوت قرار دهیم، اما اگر ایران خودرو قیمتی کمتر از 75 میلیون تومان را برای هایما جدید خود تعیین کند قطعا گوی سبقت را از دیگر خودروهای شاسی بلند زیر 100 میلیونی بازار می‌رباید و می‌توانیم انتظار فروش خوبی را از آن داشته باشیم.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. چنگی به دل نمیزنه. به بیان دیگه کوچک شده هایما اس 7 و همچنین ضعیفتر شده و با وزن 1400 کیلویی و یدون توربو شارژ قطعا شتاب بالای 13 ثانیه را داره. واقعا اینجور ماشینا فقط قیافه یک شاسی بلند را یدک میکشند و در داخلشون نه خبری از چهار چرخ نیرو هست و نه موتور جوندار.