گرفتن کلاچ

گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن خودرو؛ کاری درست یا یک غلط رایج؟

بعضی از رانندگان قبل از استارت زدن، پدال کلاچ را فشار می دهند؛ حال سوالی که اینجا وجود دارد اینست که آیا نیازی به گرفتن کلاچ در زمان استارت زدن وجود دارد؟

همانگونه که همه شما می دانید کلاچ وظیفه انتقال قدرت بین موتور و گیربکس و قطع آن را بر عهده دارد. تصور اکثر مردم این است که هنگام خلاص بودن دنده، نیروی اضافی بر موتور وارد نمی شود، زیرا کلاچ در عمل نیروی خود را از موتور می گیرد. ولی نیرویی از موتور در هنگام خلاص بودن منتقل نمی شود؛ در واقع کلاچ خودرو حتی در زمان خلاصی دنده ها نیز مقداری بار بر موتور خودرو تحمیل می کند.

به دلیل کم بودن بار تحمیلی به موتور در حالت خلاص بودن دنده در حالت معمول نیازی به گرفتن کلاچ برای روشن کردن ماشین نیست ولی در هوای سرد به دلیل غلظت روغن های استفاده شده در مسیر انتقال قدرت و نیز در خودروهایی با باتری ضعیف، کلاچ نیروی بیشتری بر موتور وارد می کند و به همین دلیل نیز توصیه می شود در فصل زمستان و برای روشن شدن بهتر خودروهای دستی، کلاچ بگیرید؛ این قضیه در مورد خودروهایی که باتری مناسب و وضعیت موتوری خوبی دارند صدق نمی کند، اما بسیاری از رانندگان این کار را بر حسب عادت انجام می دهند.

مسائل ذکر شده در مورد خودروهای قدیمی عمومیت بیشتری داشته و برای این مدل از خودرو ها، توصیه می شود در روزهای سرد زمستان قبل از روشن کردن ماشین پدال کلاچ را فشار دهید، برای سایر خودروهایی که موتور به خوبی عمل می کند و استارت خودرو در هوای سرد مشکلی ندارد نیازی به انجام این کار وجود ندارد، به هر حال فشردن پدال کلاج مقداری از فشار وارد شده به استارت را کم کرده و ضرری ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. مگه ماشینا هنوز کلاچ دارن؟؟؟؟ الان قرن چندمیم؟؟؟؟؟؟

    • دوست عزیز کلاج ک همیشه هست مگه مشه ماشین بدون کلاج اونی ک میبینی تو ماشینش اهرم کلاج رو نداره فقط اون اهرم رو نداره چون کلاج رو به صورت اتوماتیک میگیرن یعنی کلاج از بین نمیشه فقط اهرمش حذف و ب صورت اتوماتیک گرفته میشود تا حالا نشنیدی مثلاً تو ماشین های فراری از سیستم 2 کلاجه استفاده میشه نه اینکه حذف نشده تازه دوتا شده. بدون کلاج تعویض دنده غیر ممکنه.مگر در موارد خیلی خیلی خاص.

  2. بیشتر برای اینکه ماشین تو دنده نباشه همون اول استارت پاشونو روی کلاج میزارن و استارت مزنن. حتی خود من…