کشف سیاره فراخورشیدی Kepler-90i با آنالیز داده‌های ناسا به کمک هوش مصنوعی

جزئیات کشف سیاره فراخورشیدی Kepler-90i با آنالیز داده‌های ناسا به کمک هوش مصنوعی

ناسا (NASA) در آخرین رویداد خود جزئیاتی جالب‌توجه در مورد کشف سیاره فراخورشیدی شگفت‌انگیزی به نام Kepler-90i به کمک هوش مصنوعی را منتشر کرد.

جزئیات دستاورد بزرگی که در چند روز گذشته، به عنوان خبر شوکه کننده ناسا از آن یاد شده بود، پس از مدتی انتظار در گردهمایی جدید این سازمان اعلام شد. بر اساس آخرین اطلاعات، ستاره معروف Kepler-90 که شبیه به خورشید بوده و در فاصله 2,545 سال نوری از زمین قرار دارد، میزبان یک سیاره فرا خورشیدی هشتم است که “Kepler-90i” نام‌گذاری شده است.

کشف سیاره فراخورشیدی Kepler-90i با آنالیز داده‌های ناسا به کمک هوش مصنوعی

منظومه Kepler-90

با کشف سیاره فراخورشیدی معرفی‌شده که به وسیله تلسکوپ فضایی کپلر و با تحلیل داده‌ها توسط فناوری هوش مصنوعی (AI) انجام شده، منظومه اطراف ستاره Kepler-90 شباهت زیادی به منظومه خورشیدی ما پیدا می‌کند. اطلاعات مربوط به کشف سیاره فراخورشیدی Kepler-90i نشان می‌دهند که این جرم آسمانی داغ و سنگی هر 14.4 روز یک‌بار به دور ستاره میزبانش می‌چرخد.

جزئیات استفاده از AI در کشف سیاره فراخورشیدی اخیر

اما شاید مهم‌ترین نکته در مورد کشف اخیر ناسا استفاده از تکنیکی به نام “Machine learning” باشد که توسط کمپانی گوگل پشتیبانی شده است؛ بر اساس این تکنیک، داده‌های ارسالی توسط فضاپیمای کپلر آژانس فضایی ناسا به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی و فرآیندی که به کامپیوتر اجازه می‌دهد تا از رفتار خود اطلاعات جدیدی کسب کرده و به اصطلاح، با گذشت زمان مطالب جدید را یاد بگیرد، آنالیز شدند.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که کامپیوترهای استفاده‌شده برای این دستاورد، از نمونه سیگنال‌های قبلی خاصی که در میان اطلاعات کپلر قرار گرفته بودند و به سیاره‌های فراخورشیدی مربوط می‌شدند، استفاده کرده و با بررسی اطلاعات جدید و جستجو برای چنین سیگنال‌هایی، وجود این جرم آسمانی تازه کشف‌شده را تایید کردند.

البته پیش از این هم از هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌های ارسالی توسط فضاپیماها استفاده شد، اما به کار گیری شبکه عصبی مجازی وابسته به AI به آن صورتی که در دستاورد اخیر ناسا شاهد آن بودیم،‌ در نوع خود منحصر به فرد است.

از آنجایی که روش‌های پیشین برای تحلیل داده‌های ارسالی توسط چنین فضاپیماهایی تنها در شناسایی قوی‌ترین سیگنال‌های ممکن، کارایی داشتند، انتظار می‌رود که با کمک شبکه عصبی توسعه‌یافته جدید که به نوعی رفتار مغز انسان را تقلید می‌کند،‌ در آینده نزدیک شاهد کشف‌های بزرگ‌تر و گسترده‌تری در علم ستاره شناسی و کیهان شناسی باشیم.

در انتها هم شما را به دیدن ویدیویی کوتاه در مورد یافته‌های جدید ناسا دعوت می‌کنیم:

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. گفتم خبری نیست درود بر شرفم با این پیشبینیام

  2. همچین گفته بودن خبر شوکه کننده که کمتر از شنیدن حیات بیگانه راضی نمیشدم

  3. اگرم روزی زمینی دیگر پیدا بشه از ایران کسی رو نمیبرن، بیخود شکمتونو صابون نزنید، ما کارای مهمتر داریم، مباره با استک بار واجبتره