سیارک امواموا

آیا سیارک امواموا دارای نشانه هایی از تکنولوژی بیگانگان است؟

دانشمندان در تلاش هستند که ضمن بررسی دقیق ماهیت سیارک امواموا (Oumuamua)، ارتباط و یا عدم ارتباط آن با تکنولوژی بیگانگان را مورد بررسی قرار دهند.

در هفته‌های گذشته، ورود اولین جسم بین ستاره‌ای به فضای داخلی منظومه شمسی خبرساز شد. به واقع از زمان دست‌یابی بشر به ابزارهای رصد و تماشای فضای بیرونی، این اولین بار است که یک مهمان ناخوانده به ناحیه داخلی منظومه شمسی راه پیدا می‌کند.

بر خلاف دنباله‌دارها، در اطراف این جسم فراخورشیدی هیچ اثری از گرد و غبار نیست. شکل ظاهری منحصر به فرد سیارک امواموا، به مانند یک استوانه طویل و بسیار عجیب است که طول آن به 400 متر می‌رسد. ویژگی‌های موجود در این سیارک بین ستاره‌ای، در هیچ یک از اجرام آسمانی دیگر دیده نشده و در نوع خود بسیار نادر است. پس از این اکتشاف، گروهی از دانشمندان با طرح ایده‌ای جاه‌طلبانه، به دنبال ارسال کاوشگر به سیارک امواموا بودند؛ چرا که با توجه به ماهیت کلی این سیارک، ویژگی‌های آن به کلی با تصورات ما متفاوت است.

آیا بیگانگان در حال جاسوسی از ما هستند؟!

سیارک امواموا

هیچ یک از اکتشافات اخیر در رابطه با علم نجوم، به اندازه کشف سیارک اموموا عجیب و غریب نبوده‌اند! ولی آیا ممکن است که این سیارک، فرستاده‌ای از سوی یک تمدن هوشمند فضایی برای جاسوسی از زمین و موجودات آن باشد؟ محققان با بهره‌گیری از تلسکوپ‌های پیشرفته رادیویی، در تلاش هستند که سیگنال‌‌های ارسالی از این سیارک عجیب را زیر نظر گرفته و این احتمال را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهند. به بیان دیگر، با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد سیارک امواموا، شاید این سیارک به طور کامل هم طبیعی نباشد!

سیارک اومواموا اولین بار در تاریخ 19 اکتبر (27 مهر) به کمک تلسکوپ پن استارز (Pan STARRS) مشاهده شد. در این زمان، امواموا در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به خورشید قرار داشت و رفته رفته سرعت خود را برای دست‌یابی به فضای بیرونی منظومه شمسی افزایش می‌داد. در این فاصله چند ماهه، دانشمندان حرکت مداری این سیارک را لحظه لحظه مورد بررسی قرار داده و اکنون دریافته‌اند که مسیر حرکت سیارک امواموا، به شکلی غیرقابل باور، دقت بسیار زیادی دارد!

سیارک امواموا با سرعت 315 کیلومتر بر ساعت خود، از دام گرانشی خورشید هم عبور کرد و به عنوان اولین بازدیدکننده موقت از منظومه شمسی لقب گرفت. این اکتشاف، در نوع خود بسیار جالب توجه و عجیب بود. ولی با مشاهده دقیق‌تر ویژگی‌های این جسم بین ستاره‌ای، پرسش‌های دیگری هم برای دانشمندان به وجود آمد که ماهیت سیارک امواموا را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌داد.

بر طبق این تفکر، سیارک سیگاری شکل امواموا با طول 400 متری خود، بیشتر به یک کاوشگر بیگانه شباهت دارد! شکل و شمایل این جسم بین ستاره‌ای، آن را از برخورد با سایر اجرام و یا گرد و غبارهای کیهانی محافظت می‌کند. همین امر سبب شده که امواموا پس از طی چند صد میلیون‌ سال، سرانجام به منظومه شمسی راه پیدا کند.

بررسی سیارک امواموا به کمک تلسکوپ‌های رادیویی

سیارک امواموا

پروژه چند صد میلیون دلاری Breakthrough Listen که با تعیین اهدافی بلندپروازانه، صدها ستاره مختلف را برای جستجوی حیات بیگانه و نشانه‌های هوش فرازمینی مورد بررسی قرار می‌دهد، رادیو تلسکوپ گرین بنک (Green Bank Telescope) در ویرجینیای باختری در آمریکا را به تحقیق و بررسی بیشتر سیارک امواموا اختصاص داده است.

سیارک امواموا هم‌اکنون نزدیک به 300 میلیون کیلومتر از کره زمین فاصله گرفته و قرار است که با استفاده از رادیو تلسکوپ گرین بنک، طی یک دوره 10 ساعته و در باند رادیویی بین 1 الی 12 گیگاهرتز زیر نظر قرار گیرد. مقامات حاضر در Breakthrough Listen، در طی بیانیه‌ای اعلام کردند که تلسکوپ رادیویی مذکور قادر است با دقتی بسیار زیاد، سیگنال‌های منتشر شده را دریافت کند. بنابراین در صورتی که بیگانگان با ارسال سیارک امواموا، در تلاش برای برقراری ارتباط با زمینیان باشند، ما به خوبی قادر هستیم به صحبت‌های آنان گوش کنیم!

بنابراین، سرانجام شاید شانسی در انتظار ما باشد تا به پاسخی قطعی برای این پرسش دست پیدا کنیم: آیا ما در دنیا تنها هستیم؟ شاید ورود سیارک امواموا به فضای داخلی منظومه شمسی، به خودی خود این مسئله را نقض کرده باشد!

البته شاید سناریوی ترسناک دیگری نیز در انتظار بشریت باشد! به عنوان مثال، ممکن است که بیگانگان سیارک امواموا را به منظومه شمسی فرستاده‌اند تا از منابع موجود در سیارات آن مطلع شده و نامزدهای حیات در آن را شناسایی کنند!

با این وجود، دانشمندان نهایت تلاش خود را به کار بسته‌اند تا بیشترین اطلاعات ممکن را از این جسم بین ستاره‌ای کسب کنند؛ زیرا این اولین و شاید آخرین بار است که چنین پدیده عجیبی به فضای داخلی منظومه شمسی راه یافته و به زودی برای همیشه این فضا را ترک خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه