رازهای عصر دایناسورها در دل کنه های ماقبل تاریخ کشف شد!

رازهای عصر دایناسورها در دل کنه های ماقبل تاریخ کشف شد!

پیدا شدن تعدادی فسیل کهربایی که کنه های ماقبل تاریخ در داخل آن‌ها قرار گرفته بود، اطلاعات جالب‌توجه و شگفت‌انگیزی را در مورد عصر دایناسورها آشکار کرده است.

همانطور که می‌دانیم،‌ کنه‌ها موجوداتی انگلی هستند که از خون جانوران دیگر تغذیه می‌کنند؛ در همین رابطه، وقتی که پل نسیمبین (Paul Nascimbene) تعدادی از کنه های ماقبل تاریخ را در کنار یک پر دایناسور، در فسیل عنبر 99 میلیون ساله‌ای پیدا کرد، حقیقتی شگفت‌انگیز در مورد این جانوران آشکار شد؛ این طور که به نظر می‌رسد، چنین انگل‌هایی از عصر دایناسورها تاکنون، از خون جانداران تغذیه می‌کردند و در سیر تکامل، تفاوت چندانی در آناتومی آن‌ها ایجاد نشده است.

رازهای عصر دایناسورها در دل کنه های ماقبل تاریخ کشف شد!

اما همانطور که در مقاله مربوط به این موضوع که در ژورنال “Nature Communications” به چاپ رسیده، ذکر شده است، حقایق آشکارشده در مورد کنه‌ها تنها بخش کوچکی از ماجراست؛ نسیمبین که مسئول آزمایشگاه فسیل حشرات در موزه تاریخ طبیعی آمریکاست، در این باره می‌گوید که در میان کنه های ماقبل تاریخ کشف‌شده، تنها یک مورد از آن‌ها از گونه‌های شناخته‌شده بوده و در مورد چهار حشره دیگر، هیچ اطلاعاتی در دست نیست. انتظار می‌رود که بررسی چنین شواهدی از عصر دایناسورها، بخش گسترده‌ای از وضعیت آن زمان را آشکار کند.

مزایای کشف کنه های ماقبل تاریخ

با وجود اینکه پیش از این هم حشرات خون‌خوار عصر دایناسورها، در فسیل‌های کهربا کشف شده بود، تا به امروز چنین نمونه‌های با ارزشی در اختیار دانشمندان قرار نداشت. رایان مکلار (Ryan McKellar) یکی دیگر از متخصصان دوران ماقبل تاریخ می‌گوید که کشف فسیلی که تنها حاوی یک حشره و یا یک بخش از بدن دایناسورها باشد، به هیچ عنوان به اندازه این نمونه‌ها ارزشمند نیست.

از آنجایی که در فسیل‌های پیداشده، تعدادی از کنه های ماقبل تاریخ در کنار یک پر دایناسور در آن‌ها قرار گرفته‌اند، تحلیل نمونه‌ها فرصتی منحصر به فرد را برای محققان فراهم کرده و بخش قابل‌توجهی از ابهامات اکوسیستم دوران این جانداران برطرف می‌کند.

دانشمند دیگری به نام جورج پوینار (George Poinar) معتقد است که کنه‌ یکی از عوامل اصلی در انتقال بیماری‌ها بین گونه‌های دایناسوری بوده‌ و رفتار این جاندار در دوران ماقبل تاریخ بسیار به رفتار امروزیش شباهت دارد. کنه های ماقبل تاریخ پیداشده در میان فسیل‌های کهربایی متعلق به دو کلکسیون دار بودن که برای بررسی در اختیار محققانی مانند نسیمبین قرار گرفتند.

رازهای عصر دایناسورها در دل کنه های ماقبل تاریخ کشف شد!

مدلی سه ‌بعدی از حشرات کشف‌شده

جدا از مباحث قابل‌بررسی گسترده‌ای که تحلیل ویژگی‌های آناتومی چهار کنه ناشناس پیداشده و حشره‌ای که در کنار پر دایناسور قرار گفته، در علم حشره شناسی ایجاد کرده است، یکی از جالب‌توجه‌ترین موضوعاتی که متخصصان بر روی آن تمرکز کرده‌اند، احتمال پیدا کردن دی ان ای دایناسورها در میان محتویات بدن حشره‌ها است. البته در حال حاضر امکان باز کردن کهرباها و خارج کردن کنه‌ها، بدون آسیب رسیدن به آن‌ها وجود ندارد و از طرف دیگر، دی ان ای به خوبی در داخل عنبر سالم نمی‌ماند.

با این حال، یکی از مسئولان موزه تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد به نام ریکاردو پرز دلافوئنته (Ricardo Pérez-de la Fuente) معتقد است که با پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی و پتانسیل پیشرفت در سال‌های آینده، نمیتوان این احتمال را رد کرد که به زودی نمونه‌های دی ان ای موجودات ماقبل تاریخ ا از چنین نمونه‌هایی استخراج خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. عنوان مقاله با متن اون هیچ سنخیتی نداره!!!!بیشتر این عنوان گمراه کننده است…الان چه رازی کشف شد مثلا؟؟؟؟ بهتر نیست کمی رو عناوین بزرگنمایی کمتری کنید؟

  2. درنده‌خوییِ بشرگونه‌ ما را بس است؛ نیازی به ساختن پارک ژوراسیک نیست.

    • انسان اشرفه مخلوقات است

      • بشرطها و شروطها: این جمله درست هم باشد، درستی‌اش مشروط است.
        اینجوری نیست که هر تخم‌جنّی به صِرفِ شباهتش به آدمیزاده، انسان تلقّی شود.
        اگر اصل و نسب دار بود، تازه آدمیزاده‌ای جایز الخطاست.
        یعنی: میتواند نقشهای متفاوتی را بازی کند [از جدّ داروین (بوزینه) گرفته تا آدم ابوالبشر]
        پس: چنان ادّعایی درست هم باشد، فقط گویایِ پتانسیلِ بشر است، نه چیزی بیشتر.
        آری انسانهایی به کمالات و درجاتی متعالی رسیده‌اند؛ امّا و البته نه از شکم مادر:
        با سختگیری بر خود و سهل‌گیری بر دیگران؛ با سخت‌کوشی، نه با تن‌پروری؛ با اخلاص، نه با دو رویی؛ با پوزش‌پذیری، نه با انتقام؛ با صلح‌جویی، نه با جنگ‌طلبی؛ با سخاوت و بخشندگی نه با بُخل و آزمندی؛ با فروتنی، نه با خودبزرگ‌بینی؛ با راستگویی، نه با دروغ؛ با امین بودن و امانت، نه با خیانت؛ با ایمان، نه ناسپاسی؛ با کسب حلال، نه با حرام‌لقمه‌گی و … خلاصه:
        بهشت را به بها میدهند، نه به بهانه.

  3. من از حشره ها بدم میاد!