نسخه جدید موشک نیو شپرد شرکت بلو اوریجین با موفقیت پرتاب و به سلامت به زمین نشست

نسخه جدید موشک نیو شپرد شرکت بلو اوریجین با موفقیت پرتاب و به سلامت به زمین نشست

کمپانی هوافضای خصوصی بلو اوریجین پس از وقفه‌ای یک ساله، با پرتاب نسخه جدید موشک نیو شپرد (New Shepard) تلاش خود برای ارسال گردشگر به فضا را از سر گرفت.

نسخه جدید موشک نیو شپرد که از نوع زیر مداری بوده و هدف از ساخت آن، چرخش کامل به دور زمین نیست، مدتی پیش در یکی از تاسیسات شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) به صورت موفقیت‌آمیز پرتاب شد و مجددا بر روی زمین فرود آمد. موشک معرفی‌شده به عنوان اولین تلاش این کمپانی برای انجام آزمایش بر روی راکت‌ها، پس از مدتی وقفه در تست‌های عملی شرکت به حساب می‌آید. بلو اوریجین در یک سال گذشته به نسبت اقدامات گسترده و تحسین بر انگیزش در سال 2015، فعالیت کمتری داشته و خبرهای زیادی از پروژه‌های آن به اشتراک گذاشته نشده است.

جزئیات آزمایش نسخه جدید موشک نیو شپرد

بر اساس اطلاعات منتشرشده، راکت نیو شپرد در جدیدترین تست انجام‌شده، برخلاف ورژن قبلی خود کپسولی مخصوص که دارای پنجره‌های شفاف بود را به همراه یک محموله آزمایشی، به فضا برد. این محموله‌ها شامل مقداری بار و آدمکی به نام مانکن اسکایواکر (Mannequin Skywalker) می‌شدند که به سلامت از زمین بلند شده و پس از انجام آزمایش، بر روی محل تعیین‌شده فرود آمدند.

با این تفاسیر، انتظار می‌رود که به زودی داوطلبان علاقه‌مند به جای مانکن استفاده‌شده به فضا فرستاده شوند؛ باب اسمیت (Bob Smith)، مدیرعامل بلو اوریجین در این رابطه می‌گوید که این شرکت قصد دارد تا در سال 2019 اولین گردشگران فضایی را از جو زمین خارج کند؛ البته هنوز صحبتی از قیمت بلیت‌های چنین سفری به میان نیامده است. البته همانطور که بنیان‌گذار این شرکت، جف بزوس (Jeff Bezos) اظهار کرده است، قبل از این باید خلبان‌های آموزش‌دیده سوار راکت شوند و اولین پروازهای سرنشین‌دار موشک نیو شپرد را انجام دهند.

نسخه جدید موشک نیو شپرد شرکت بلو اوریجین با موفقیت پرتاب و به سلامت به زمین نشست

تصویری از آدمک ارسال‌شده به فضا

البته بلو اوریجین در به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به آزمایش‌های انجام‌شده کمی با احتیاط عمل می‌کند و همانطور که عده زیادی از تست اخیر نسخه جدید موشک نیو شپرد با خبر نبودند، خبرنگاران انتظار دارند که تا لحظه آخر و انجام هرکدام از پروازهای سرنشین دار،‌ خبری در رابطه با راکت‌ها منتشر نشود.

ارسال گردشگر به فضا با راکت نیو شپرد

همانطور که اشاره شد،‌ این راکت برای ارسال علاقه‌مندان به فضا طراحی شده و هدف اصلی از ساخت آن، ایجاد تجربه بی‌وزنی فضا برای مسافران کپسول است؛ پس از شروع فاز تجاری این پروژه، در هر کدام از پروازها سرنشینان در محفظه‌ای که بر روی یک موشک قرار گرفته، به ارتفاع 100 کیلومتری از سطح زمین می‌روند و پس از این، کپسول از موشک جدا شده و برای مدت زمان تقریبی 3 در شرایط جاذبه صفر قرار می‌گیرد. بعد از این تجربه، موشک از مسیر خود مجددا به سکوی پرتاب فرود می‌آید و کپسول هم به کمک چترهای نجات مخصوص، مسافران را به زمین می‌رساند.

در کنار موشک نیو شپرد، این کمپانی برنامه‌هایی برای ساخت راکت دیگری به نام نیو گلن (New Glenn) دارد که با هدف ارسال محموله و افراد به فضا و گردش محفظه طراحی‌شده به دور زمین، توسعه خواهد یافت.