هدایت و کنترل ربات با وصل کردن مغز کرم به تجهیزات مکانیکی

وقتی مغز یک کرم، رباتی پیشرفته را هدایت می‌کند+ویدیو

دانشمندان به تازگی موفق شدند تا به وسیله مغز کرم الگانس رباتی را هدایت کرده و در اقدامی تحسین‌برانگیز، مرکز عصبی یک موجود زنده را به ربات وصل کنند.

به زبان ساده می‌توان گفت که بخش بزرگی از عملکرد مغز به سیگنال‌های الکتریکی وابسته است و اگر بتوان به روشی این سیگنال‌ها را دسته‌بندی و در کامپیوتری آپلود کرد، این امکان وجود دارد که همانند ایده‌های فیلم‌های علمی تخیلی، مغز انسان را به صورت دیجیتالی و برای همیشه از نابودی حفظ کرد. البته جدا از مباحث اخلاقی موجود در رابطه با اتصال مغز به کامپیوتر و حفظ اطلاعات و پیکربندی آن به صورت دیجیتال، این ایده رویایی است که فاصله زیادی با تبدیل شدن به واقعیت دارد.

با این حال از آنجایی که هر دستاورد بزرگی با قدم‌های کوچک و ابتدایی شروع می‌شود، تیمی بین‌المللی از دانشمندان مدتی است که نسخه‌ای دیجیتالی از مغز کرم الگانس (Caenorhabditis elegans) را تهیه کرده و به نوعی یک اقدام غیرممکن را ممکن ساخته‌اند.

جزئیات اتصال مغز کرم به ربات

این نوع کرم به عنوان نخستین جانداری که نقشه ژنی آن به درستی و تماما ترسیم شده و پژوهش‌های گسترده‌ای بر روی آن انجام شده، شناخته می‌شود؛ بنابراین در سال 2014 دانشمندان تحت پروژه‌ای به نام “OpenWorm ” تمامی ارتباطات میان 302 نورون این جاندار را نقشه‌برداری کرده و آن‌ها را در نرم‌افزاری شبیه‌سازی کردند.

هدف اصلی پروژه شبیه‌سازی کامل این کرم و ساخت نسخه‌ای مجازی از آن اعلام شد، اما مهم‌ترین اقدام در این راستا، بازسازی مغز جاندار و اتصال آن به یک ربات لگویی ساده بود. این ربات مجهز به تمامی وسایل لازم برای معادل‌سازی اعضای محدود و ساده‌ی بدن کرم الگانس بود؛ به عنوان مثال، سنسورهای صوتی تعبیه‌شده عملکردی همانند بینی کرم را داشتند و تعدادی موتور هم فعالیت‌های حرکتی جاندار را کپی می‌کرد.

هدایت و کنترل ربات با وصل کردن مغز کرم به تجهیزات مکانیکی

کرم الگانس

در کمال تعجب بدون نیاز به برنامه‌ریزی و کد نویسی خاص، مغز مجازی کرم الگانس ربات لگویی را هدایت کرد و بر طبق گزارش‌ها، رفتارهای دستگاه شباهت زیادی به فعالیت‌های کرم در محل زندگی‌اش داشتند؛ مثلا تحریک سنسور بینی باعث توقف حرکت ربات به جلو می‌شود و با تحریک حسگرهای جلویی و عقبی، می‌توان دستگاه را به همان جهت‌ها هدایت کرد.

در ویدیوی کوتاه منتشرشده در پروژه اتصال مغز به ربات هم بخش‌هایی از عملکرد دستگاه به نمایش گذاشته شده است و به اعتقاد بسیاری، حرکت‌های بدون برنامه‌ریزی ربات که توسط مغز کرم الگانس به او دیکته می‌شدند، در نوع خود شگفت‌انگیزند:

البته شبیه‌سازی انجام‌شده در حالت ایدئال نیست و برای فعال‌سازی نورون‌های مجازی آپلود شده باید فرآیندهای مختلف پردازشی به میزان زیادی ساده می‌شدند؛ با این حال ایجاد حرکت‌هایی مانند توقف قبل از برخورد با موانع و تغییر جهت بدون هیچ برنامه‌ریزی خاصی و تنها به کمک شبکه‌ای از اتصالات که مغز کرم الگانس را شبیه‌سازی می‌کنند، در نوع خود منحصر به فرد و شگفت‌انگیز است.

تعداد قابل‌توجهی از دانشمندان جهان در حال حاضر تمرکز خود را بر روی ترسیم نقشه جامعی از اتصالات نورون‌های مغز انسان که کانکتوم (Connectome) نام‌گرفته، گذاشته‌اند و انتظار می‌رود که قبل از آپلود کامل مرکز سیستم عصبی انسان بر روی کامپیوتر، شبیه‌سازی برخی از عملکردهای پایه‌ای مغز، فناوری هوش مصنوعی و تکنولوژی رایانه‌ها را دچار تغییراتی بنیادی کند.

با این حال بسیاری معتقدند که در صورت تهیه نسخه‌ای دیجیتال از مغز، امکان رسیدن به جاودانگی و زندگی ابدی به دور از محدودیت‌های بدنی که بیشتر از یک قرن دوام نمی‌آورد، فراهم خواهد شد.

بر اساس آخرین خبرها، پروژه OpenWorm همچنان در حال ادامه‌ی فعالیت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. رباط و هوش مصنوعی به حد خودش خوبه اما با تشنگی سیری ناپذیر بشر از علم این امکان وجود داره کلا تمدن انسان به خطر بیفته با هوش مصنوعی

  2. نقطۀ شروع خطر!
    خطری که علمای بیطرف، گوشزد کرده‌، ایلان ماسک پرچمدار هشدار آنست.
    راستی چرا؟
    چون: آخرین دست‌آورد فن‌آوری، همیشه در اختیار اربابانِ زر و زور و تزویر است.
    پس اگر قرار شد مغز یک انسان [باصطلاح] به جاودانگی تکنولوژیک برسد، آن، قطعاً مغز یک انسانِ مثبت، آرام و لطیف، صلحجو و خیرخواه نخواهد بود.
    زیرا چنان شخصیّتی هرگز نه میخواهد و نه میگذارند به درجۀ برخورداری از چنین مزایایی ارتقاء یابد.
    لذا تنها کاندیدای رسیدن به چنین مقامی همان کاندیدای متقلّب/متغلّب عرصۀ رقابتِ سیاسی است.
    پُر واضح است که چنین شخصی دارای یک شخصیّتِ منفی و عقده‌ای، متکبّر و ازخودراضی، دیکتاتور و فرعون‌صفت، آشوبگر و کژ اندیش، همه‌چیز خوار و همه‌چیز خواه است.
    آیا اگر (صدام یزید کافر) به چنین تکنیکی دست می‌یافت، ملّتهای منطقه [پس از مرگش] از شرّ [تجاوزگری، نسل‌کُشی، قتل و جنگ و بمباران] در امان بودند؟
    البته که نه!
    هاکذا احوالِ کلّه‌زرد و شازدۀ مالیخولیایی …
    بنابراین، هشدارِ امثال ایلان ماسک، کاملاً واقعی و بجاست.