تصاویر جهان طبیعت

زیباترین و وحشتناک ترین تصاویر جهان طبیعت در سال 2017

در این مطلب نگاهی به زیباترین و همچنین وحشتناک ترین تصاویر جهان طبیعت می‌اندازیم. برخی از این عکس ها نشان می‌دهند انسان چگونه در حال تخریب کره زمین است.

2017 از یک نگاه سال بدی بود و بخش‌هایی از محیط زیست طی آن تخریب شد. سرازیر شدن گدازه‌ بعد از فعال شدن آتش فشان‌ها، آلودگی هوا و پخش شدن ریزگردها و زلزله از جمله اتفاقاتی هستند که انسان‌ها در برخی به طور مستقیم و برخی دیگر به طور غیر مستقیم دست دارند. متاسفانه تمامی این موارد طی سال 2017 رخ داد.

با این حال نمی‌توان از زیبایی دنیای طبیعت چشم‌پوشی کرد. برخی از منظره‌های کره زمین هنوز دست نخورده باقی مانده و دست خراب‌کار انسان‌ها به آن‌ها نرسیده است. تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، زیبایی‌ها و در کنار آن وحشت حیات وحش را به تصویر می‌کشند. آن‌ها توسط عکاس‌های رویترز ثبت شده‌اند.

تصاویر جهان طبیعت

در این تصویر، گدازه‌های ذوب شده که از دهانه‌ آتش فشان پیتون دلا فورنس جاری شده‌اند را مشاهده می‌کنیم. اینجا را باید یکی از فعال‌ترین آتش فشان‌ها بر روی کره زمین یاد کنیم که در اقیانوس هند واقع شده است. تصویر بالا در ابتدای دومین ماه سال جاری میلادی ثبت شد.

تصاویر جهان طبیعت

در این عکس مردی را مشاهده می‌کنیم که در حال بالا رفتن از یک دیوار یخی واقع در لیبرک جمهوری چک است. این تصویر در دوازدهمین روز سال 2017 ثبت شده است. سال جاری یک یک رکورد جدید در دنیای صخره‌نوردی و کوهنوردی ثبت شد. دو مرد توانستند در پارک ملی یوسیمیتی، از یک دیوار گرانیتی دارای ارتفاع 880 متر طی 2 ساعت و 19 دقیقه بالا بروند. این در حالی است که تا مدتی پیش، بالا رفتن از این دیوار غیر ممکن تلقی می‌شد.

the Nose Yosemite

تصویر مربوط به دیوار گرانیتی دارای 3 هزار پا ارتفاع، که طی 2 ساعت و 19 دقیقه فتح شد

یک فرد 31 ساله نیز رکورد جالب دیگری برجای گذاشت. او توانست برای اولین مرتبه، در پارک ملی یوسیمیتی از یک دیوار حدود 800 متری بدون استفاده از هر گونه طناب بالا برود.

 

تصاویر جهان طبیعت

خورشید گرفتگی 30 مرداد امسال جزو خاص‌ترین اتفاقات بود و طی آن، بهترین تصاویر جهان طبیعت در سال 2017 ثبت شدند. تنها مردم نقاطی از ایالات متحده آمریکا توانستند خورشیدگرفتگی کامل را مشاهده کنند. تصویر بالا مربوط به این واقعه است.

شفق شمالی همواره یکی از اصلی‌ترین سوژه‌ها برای ثبت بهترین تصاویر جهان طبیعت بوده است. عکس زیر حدود سه ماه قبل و در یکی از روستاهای فنلاند ثبت شده است. شفق شمالی زمانی ایجاد می‌شود که ذرات دارای انرژی بالای ساطع شده از خورشید، با میدان مغناطیسی کره زمین برخورد کرده و به سمت قطب‌ها تغییر مسیر می‌دهند.

تصاویر جهان طبیعت

در عکس زیر، فردی در مونت آلتیسیمو واقع در رشته‌ کوه‌های آلپ، پیش از آغاز عملیات حفاری مشغول بررسی وضعیت محیط است. وی از یک نوار آهنی سیاه که از کمربندش آویزان شده است استفاده کرده و بخش‌هایی از دیوار را بدون فرو ریختن آن‌ها بر روی سفر افراد واقع در پایین حفاری می‌کند. در ایتالیا، محصول به دست آمده را «ماده مرمر» خطاب می‌کنند. هر 0.09 متر مربع آن بین 50 الی 150 دلار در آمریکا خرید و فروش می‌شود.

تصاویر جهان طبیعت

اما تصویر زیر کمی غم‌انگیز می‌شود. در برخی از قسمت‌های برزیل، مناطقی وجود دارند که از حدود چهار الی پنج سال گذشته در حال دست و پنجه نرم کردن با خشک‌سالی شدید هستند. عکس زیر در نیمه‌های دومین ماه سال جاری میلادی ثبت شده و نمایی از زمین ترک برداشته به خاطر بی‌آبی را نشان می‌دهد.

 

در این گوشه از شمال شرقی برزیل، تاکنون خشک‌سالی به این شدت در تاریخ رخ نداده است. ساکنان این منطقه در گفتگوی خود با خبرنگاران رویترز مدعی شدند همان آب کم به دست آمده در این منطقه نیز کثیف بوده و به خاطر بوی بد قابل نوشیدن نیست. متاسفانه برخلاف انتظار، همیشه تصاویر جهان طبیعت زیبا و شادی‌آور نیستند!

تصاویر جهان طبیعت

اوضاع حیات وحش در برزیل تعریفی ندارد. حدود یک ماه قبل، یک وال مرده در یکی از سواحل ریو دو ژانیرو مشاهده شد. به گفته مردم منطقه‌ای که وال مرده در آن به خشکی نشسته بود، پیکر جانور بوی خیلی بدی می‌داد که می‌تواند نشانی از وارد شدن آلودگی‌های شیمیایی به بدن جانور باشد.

به گزارش گاردین، از آنجایی که وال‌ها در این بخش از آب تلاش می‌کنند بین زمین‌های مخصوص تغذیه و مخصوص باردار شدن جابه‌جا شوند، معمولا پدیده به گل نشستن رخ می‌دهد، اما در سال جاری این اتفاق بیش از حد معمول رخ داد.

تصاویر جهان طبیعت

تصویر زیر در ابتدای سال 2017 ثبت شده و هوای آلوده اطراف رودخانه گنگ در هند را نشان می‌دهد. در این عکس دختر بچه‌ای را می‌بینیم که در هوای پر از خاک ساحل رودخانه گنگ در حال پرسه زدن است. این رودخانه مقدس برای هندی‌ها، رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک لجن‌زار سمی است.

تصاویر جهان طبیعت

در پاییز 2017، مه غلیظی در شهر دهلی‌‌نو ظاهر شد. غلظت آن در برخی مناطق به حدی بود که به عقیده دولت، آن مناطق را تبدیل به محفظه‌هایی از باروت کرده بود. بروز این حادثه بدون علت و پیش‌بینی نشده نبود. سال‌ها است هند را به عنوان بزرگترین ساطع‌کننده دی‌اکسید کربن می‌شناسند.

این گاز مضر توسط دستگاه‌های مولد نیروی واقع در شهرهای این کشور که از ذغال سنگ تغذیه می‌کنند منتشر می‌شود. در فصل برداشت محصول، به خاطر سوزانده شدن زمین‌های کشاورزی به دست کشاورزان، به میزان دی‌اکسید کربن تولید شده افزوده می‌شود. در تصویر زیر، فردی را مشاهده می‌کنیم که با وجود هوای کثیف و مه غلیظ، در حال غذا دادن به پرندگان است.

تصاویر جهان طبیعت

آلاینده‌ها مدت‌ها است تبدیل به معضلی کشنده و بسیار خطرناک در سراسر دنیا شده‌اند. بر اساس آمار، هر سال 9 میلیون نفر به خاطر همین موضوع جان خود را از دست می‌دهند. در تصویر زیر که مربوط به اولان‌باتور پایتخت کشور مغولستان بوده و در ابتدای سال 2017 ثبت شده است، شاهد گازهای مضر منتشر شده درون هوای شهر از داخل دودکش یک نیروگاه هستیم.

دولت‌ها ادعا می‌کنند سیگار کشنده است، در حالی که آلاینده‌های تولید شده توسط کارخانه‌های شیمیایی و نیروگاه‌ها، هر سال نزدیک به 15 برابر مرگ و میر بیشتری در مقایسه با تمامی افراد کشته شده طی دو جنگ جهانی و تمامی کشتارهای بزرگ سبب می‌شوند. اگرچه کسی به آن‌ها توجه زیادی نمی‌کند، اما همین آلاینده‌هایی که در این تصاویر جهان طبیعت مشاهده می‌کنید از ایدز، مالاریا، سل و تمامی این بیماری‌ها روی هم رفته حدود 3 برابر خطرناک‌تر است. هزینه‌ای که آلاینده‌ها بر روی دست دولت‌های مختلف می‌گذارند، روی هم رفته سالیانه 4.6 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

تصاویر جهان طبیعت

کوه آگونگ در شرق جزیره بالی اندونزی، حدود یک ماه قبل در کنار چندین آتش فشان دیگر فوران کرد. شدت این فعالیت‌ها به حدی بود که خاکستر تا چهار کیلومتر به هوا پرتاب شد! تصویر زیر در زمان غروب آفتاب ثبت شده است. فوران چندین کوه آتش فشان سبب شد سفرهای هوایی تعداد زیادی از مسافران کنسل شود. گفته می‌شود فعالیت کوه آگونگ همچنان ادامه دارد.

 

تصاویر جهان طبیعت

اما جزیره بالی تنها نقطه‌ای نبود که در سال 2017، آتش فشان‌ها در آن به غرش درآمدند. کوه اتنا که به عنوان مرتفع‌ترین کوه آتش فشان در اروپا شناخته می‌شود، در دومین ماه سال جاری فوران کرد، به طوری که گدازه‌های داغ از درون آن به بیرون سرازیر شدند.

کواه اتنا در سیسیل (بزرگ‌ترین جزیره در دریای مدیترانه و ناحیه خودمختار از کشور ایتالیا) قرار داشته و علاوه بر بلندترین، به عنوان فعال‌ترین آتش فشان در اروپا شناخته می‌شود. اتنا برای حدود دو سال آرام گرفته بود و پیشتر در سال 2015 شاهد فوران گدازه از درون آن بودیم.

تصاویر جهان طبیعت

تصویر زیر نیز جزو وحشتناک ترین تصاویر جهان طبیعت بوده و از زاویه‌ای دیگر، عمق فاجعه پدید آمده در آتش فشان اتنا را نشان می‌دهد. ماگما بیرون آمده از دل آتش فشان بعد از برخورد به برف‌های اطراف کوه سبب مصدوم شدن شش نفر شد. آخرین مرتبه‌ای که چند نفر به خاطر فعالیت‌های کوه اتنا جان خود را از دست داد، به سال 1987 برمی‌گردد، جایی که یک توریست فرانسوی به همراه مادرش در این منطقه کشته شدند.

تصاویر جهان طبیعت

فوران آتشفشان سینابانگ در سوماترای اندونزی نیز سوژه‌ای برای خلق چندین مورد از وحشتناک‌ترین تصاویر جهان طبیعت در سال 2017 شد. تصویر زیر در نیمه‌های تابستان امسال و در روستای بیگی واقع در شمال سوماترا ثبت شده و فردی را نشان می‌دهد که به طور واضح، از فوران آتش فشان آسیب دیده است.

اگرچه طی این حادثه خاکستر تا حدود چهار کیلومتر آن طرف‌تر پرتاب شده بود، اما گزارشی درباره مرگ و میر ثبت نشد. آتشفشان سینابانگ برای نزدیک به یک قرن خاموش مانده بود، اما طی چند سال اخیر، چندین مرتبه با غرش خود مردم سوماترا را ترسانده است.

تصاویر جهان طبیعت

برج درون تصویر زیر که در اسکله قناری لندن واقع شده است، حدود سه ماه پیش به خاطر یک طوفان در بین انبوهی از خاک محو شد. این طوفان سبب شده بود گرد و خاک عظیمی از صحرای بزرگ آفریقا در هوای لندن پخش شود. همه ما آمریکا را به عنوان کشوری که در آن طوفان‌های زیادی رخ می‌دهد می‌شناسیم، اما تغییر آب و هوای کره زمین سبب شده حتی در اروپای بسیار آرام نیز شاهد وقوع طوفان‌های وحشتناک باشیم. گفته می‌شود طی سال‌های آینده، باز هم امثال این طوفان‌ها در کشورهای اروپایی رخ خواهد داد. افزایش دمای اقیانوس‌ها دلیل اصلی این موضوع قلمداد می‌شود.

تصاویر جهان طبیعت

در تصویر زیر، لاشه گاوهای باقی مانده در مراتع سوزانده شده واقع در نزدیکی هیگینز تگزاس را مشاهده می‌کنیم. این تصویر در سومین ماه سال جاری میلادی ثبت شده و به عنوان یکی از دردآورترین تصاویر جهان طبیعت در این سال محسوب می‌شود.

تصاویر جهان طبیعت

در آتش‌سوزی گسترده‌ای که امسال در کالیفرنیای آمریکا رخ داد، 42 نفر کشته شدند. این حادثه که ابعاد بسیار گسترده‌ای داشت، برای دولت آمریکا 2.7 میلیارد دلار هزینه باقی گذاشت. در عکس زیر که از زمین گلف بیوکون راک واقع در شمال بونویل واشینگتن ثبت شده است، می‌توان عمق فاجعه و بزرگی این آتش‌سوزی را به چشم دید. متاسفانه این حادثه همچنان ادامه داشته و دولت از مهار آتش عاجز مانده است. ثبت‌کننده این عکس که جزو وحشتناک‌ترین تصاویر جهان طبیعت 2017 شناخته می‌شود گفت با وجود تصویر پس‌زمینه ترسناک، خطری گلف‌بازان را تهدید نمی‌کرد.

تصاویر جهان طبیعت

بد نیست بعد از دیدن این همه عکس ناراحت‌کننده، در آخر یکی از زیباترین تصاویر جهان طبیعت در سال جاری را مشاهده کنیم. در این عکس، یک زن همراه با کالسکه در حال عبور از زمینی پوشیده از برف است.

تصاویر جهان طبیعت

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. زیباترین تصاویر دنیا میتونه شادی های مردم، انسانیت، کمک و همیاری و همدلی مردم، اجتماعات پرشور و لذت مردمی باشه
    و
    وحشتناک ترین تصاویر دنیا نه خشم طبیعت و جلوه های تخریب طبیعت به دست انسان، بلکه ضایع کردن حقوق بشر، ظلم و بمباران کودکان معصوم در جای جای دنیا، غارت ذخایر بشری و صادر کردن تورم به دیگر کشورها که در رأس همه آمریکاست…

  2. عمق فاجعه، نامردان شبه‌بشری است که بجای تلاش برای خاموش کردن آتش [که خود افروخته‌اند] سرگرم گلف‌بازی اند؛ یعنی: دنیا را آب میبَرد، آنان را خواب.

    • 2- عمق فاجعه، اختصاصِ بهترین مراتع به سرگرمیِ خُمب‌عنی است که خون مردم را در شیشه کرده، میخواهد پی‌های تن‌پروری‌ را در استراحت از تنبلی آب‌کند.
      3- عمق فاجعه، سکوت ارباب مذاهب/تریبون از پاپ تا راک و سکوت نهادهای ملّی/بین‌المللی در برابر اینگونه سوء استفادۀ مسرفانه از طبیعت، آنهم در بحرانِ روزافزونِ بی‌آبی و قحطیِ مواد غذایی است.

      • لطفا فارسی بنویس بفمیم چی میگویی

        • یکبار دیگر عکسها را با مکث، مرور کن!
          حدود 8 ملیارد جمعیّتِ [روزافزون] کرۀ [محدود] زمین است، اگر هرکس فقط حقوق خودش را ببیند و چشم بر حقوقِ دیگران ببندد؛ همین آشه و همین کاسه.
          نه! صبرکن، بقول دوستمون: اللذینَ و اللذینَ، روز به روز بدتر از اینه.
          شاید سنّ بعضیها کمتر از تجربۀ چند دهه باشد، ولی با پرس ‌و جو کردن از اینترنت و مسن‌ترها، میتوان فهمید که هشدار دانشمندان نسبت به نابودی ذخایر اندک جهان، برای فردا نیست، از دیروز در حالِ تحقق است.
          سؤال اینست: سهم من در خرابی/آبادی چقدره؟
          دیگران کاشتند، ما خوردیم؛ ما بکاریم، دیگران بخورند.