ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM

نخستین نسل لپ تاپ های ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM با عمر باتری 1 روزه معرفی شدند

کوالکام و مایکروسافت از نخستین لپ تاپ های ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM پرده برداری کردند. ایسوس NovaGo  و اچ پی Envy x2 نام این دو لپ تاپ هیبریدی است که عمر باتری 1 روزه را ارائه می‌کنند.

دو شرکت مایکروسافت و کوالکام از نخستین لپ تاپ های ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM پرده برداری کردند. مطابق انتظار، اچ پی، لنوو و ایسوس همگی مشغول ساخت لپ تاپ های جدید خود مبتنی بر یک پردازنده اسنپدراگون 835 کوالکام هستند. این دیوایس‌ها، در واقع شبیه به تمامی تبلت / لپ تاپ های 2 در 1 هستند که از تراشه شرکت اینتل قدرت می‌گیرند، اما حالا جای آن با یک تراشه ساخت کمپانی کوالکام عوض شده است.

مایکروسافت پیشتر ویدیویی را از عملکرد برنامه فتوشاپ بر روی نسخه ARM ویندوز 10 نشان داده بود و این شرکت یک شبیه ساز ویژه را نیز برای اجرای برنامه های 32 بیتی توسعه داده است. این دیوایس‌ها از نظر ظاهری کاملا شبیه به لپ تاپ های عادی هستند و هر نرم افزاری که می‌توانید بر روی کامپیوترهای معمولی فعلی اجرا کنید را می‌توانید در آن‌ها نیز به اجرا درآورید. اچ پی و ایسوس نیز از چنین محصولاتی ساعاتی پیش پرده برداری کرده‌اند و انتظار می‌رود لنوو هم طی هفته‌های پیش رو نخستین لپ تاپ ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM خود را معرفی کند.

ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM

بدیهی‌ترین سوالی که احتمالا برای شما نیز پیش آمده است، تفاوت این محصولات با کامپیوترهای کنونی است. مایکروسافت با همکاری کوالکام اقدام به ساخت کامپیوترهایی همیشه روشن کرده است، بنابراین آن‌ها همیشه متصل به شبکه LTE‌ خواهند بود و بیشتر از یک لپ تاپ عادی، شبیه به آیپد اپل می‌مانند. این بدان معناست که شما لپ تاپ خود را باز می‌کنید و به ادامه‌ی فعالیت می‌پردازید، یا اگر خواستید می‌توانید برنامه‌ها را ببندید،‌ اما هیچگاه مشکلی در زمینه مصرف باتری نخواهید داشت. مهم‌ترین المان یک لپ تاپ ویندوز 10 مبتنی بر چیپست ARM عمر باتری شگفت انگیز آن و نوع خاصی ارتباط LTE است که نمی‌تواند آن‌ها را در لپ تاپ های ویندوزی عادی دید.

دیوایس های اچ پی و ایسوس شامل ویندوز 10 اس خواهند بود که تنها قادر به اجرای اپلیکیشن ها از طریق فروشگاه ویندوز هستند، اما کاربران می‌توانند در حال حاضر به صورت رایگان این سیستم عامل را به نسخه Pro ویندوز 10 ارتقا ببخشند تا قادر به نصب نرم افزارها از طریق محیطی خارج از فروشگاه ویندوز نیز باشند. مایکروسافت ویندوز 10 را به منظور اجرا بر روی چیپست های ساخت ARM کامپایل کرده است، بنابراین تمامی پردازش‌های ویندوز،‌ مایکروسافت اج و هر چیز دیگری که در حال اجرا است نیازی به شبیه ساز نخواهد داشت. مایکروسافت همچنین چشم به اپلیکیشن های دسکتاپی شخص ثالث انداخته است و مجموعه‌ای از DLL سیستمی را باز تالیف کرده است تا از مناسب بودن عملکرد در سیستم اطمینان حاصل کنند.

ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM

عملکرد شبیه ساز مایکروسافت به دان معناست که شما قادر به دانلود اغلب فایل‌های 32 بیتی exe از طریق اینترنت و نصب آن‌ها بر روی لپ تاپ های ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM هستید؛ هرچند در اینجا استثناهایی نیز وجود دارد. اپلیکیشن های 64 بیتی ویندوز در حال حاضر پشتیبانی نمی‌شوند (توسعه دهندگان در آینده قادر به بازتالیف آن‌ها هستند) و مایکروسافت از اپلیکیشن هایی که از درایورهای حال کرنل استفاده می‌کنند نیز پشتیبانی نمی‌کند. این بدان معناست که هنوز نرم افزارهای آنتی ویروس شخص ثالث را نمی‌توان بر روی این کامپیوترها نصب کرد و به طبع بسیاری از بازی‌ها که از یک نرم افزار ضد تقلب استفاده می‌کنند نیز به خوبی بر روی این کامپیوترها نصب نمی‌شوند.

اما به جز این‌ها، تمام موارد دیگر شامل نرم افزارهای فتوشاپ، آفیس و کروم به خوبی باید اجرا شوند. بدیهی است که عملکرد،‌ یک سوال بزرگ حوالی این دیوایس‌ها در مقایسه با کامپیوترهای مبتنی بر اینتل است، اما مهم‌تر از این عمر باتری شبانه روزی آن‌ها است که به شما اجازه می‌دهد در طول یک روز نیازی به شارژ دیوایس خود نداشته باشید. نخستین لپ تاپ های ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM به طور میانگین بین 20 لی 22 ساعت عمر باتری را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند، اما اگر این تخمین‌ها را در مقایسه با آنچه که در لپ تاپ های مبتنی بر تراشه های اینتل می‌بینیم بزنیم،‌ واقعیت می‌توان کمتر از این میزان اعلام شده باشد. ما خودمان باید آن‌ها را آزمایش کنیم و پس از آن نتیجه نهایی را اعلام کنیم.

ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM

HP Envy x2

نگرانی‌های واضحی در مورد مایکروسافت و ویندوز مبتنی بر تراشه ARM کوالکام وجود دارد. ما پیش‌تر وعده‌ی موبایل متصل به کامپیوتر را دیده‌ایم که عملا محبوبیتی کسب نکرد. مایکروسافت 5 سال قبل با همکاری انویدیا برای تولید تبلت های Windows RT اقدام کرد، اما عملکرد و عمر باتری آن‌ها هیچگاه به واقعیت نپیوست و سیستم عامل نتوانست اپلیکیشن های کاربردی ویندوز را اجرا کند. آن بیشتر از آن که سیستم عامل مناسبی برای مصرف کنندگان،‌ دانش آموزان و شرکت‌ها باشند شبیه به یک پروژه مهندسی بسیار بد بود.

حالا مایکروسافت در این پروژه جدید همکاری را با انویدیا صورت نداده است، اما به گفته آن‌ها در آینده اقدامای در این راستا انجام خواهد شد. به هر ترتیب، با توجه به این شبیه ساز نرم افزار جدید، مایکروسافت از Windows RT‌ درس گرفته است. این لپ تاپ های جدید شبیه به تمامی لپ تاپ هایی هستند که در حال حاضر بر روی قفسه‌های فروشگاه‌ها موجود هستند و در حالی که سبک‌تر و باریک‌تر شده‌اند، عمر باتری آن‌ها نیز بهبود پیدا کرده و با اپلیکیشن های مهم سازگارند. آن‌ها فاقد هرگونه فن خنک کننده که بر روی یک لپ تاپ می‌بینید هستند، بنابراین آن‌ها بسیار بی سر و صدا کار می‌کنند.

عرضه لپ تاپ های ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM از سال 2018

لپ تاپ هیبریدی NovaGo ایسوس که به تازگی معرفی شده از یک نمایشگر 13.3 اینچی HD، تا 8 گیگابایت رم و تا 256 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. این لپ تاپ مبتنی بر تراشه ARM حتی از قلم هوشمند نیز پشتیبانی کرده و صاحب یک درگاه USB 3.1، یک درگاه HDMI و یک اسلات برای کارت‌های میکرو اس دی است. قیمت مدل مجهز به رم 4 گیگابایتی و حافظه 64 گیگابایتی NovaGo حدود 599 دلار بوده و برای خرید مدل گران قیمت مجهز به رم 8 گیگابایتی و حافظه 256 گیگابایتی آن نیز باید 799 دلار هزینه کنید. اچ پی Envy x2‌ یک دیوایس مشابه با NovaGo است که از یک نمایشگر 12.3 اینچی، تا 8 گیگابایت ظرفیت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. این دیوایس اچ پی همچنین از قلم هوشمند پشتیبانی می‌کند و هر دو آن‌ها قادر به پشتیبانی از اتصال LTE هستند. تبلت هیبریدی اچ پی از بهار سال آینده به فروش خواهد رسید.

ویندوز 10 مبتنی بر تراشه ARM

Asus Novago

این دیوایس‌ها،‌ نخستین کامپیوترهایی هستند که به ویندوز 10 مبتنی بر چیپست ARM مجهز خواهند بود. ما می‌توانیم تبلت ها و دیوایس های هیبریدی بیشتری را مشاهده کنیم که به این سیستم عامل جدید مجهز هستند. یک چیز دیگر این که بعید به نظر می‌رسد به زودی شاهد یک گوشی هیبریدی باشیم، همانطور که مایکروسافت گفته است، موج اولیه این دیوایس‌ها از تلفن پشتیبانی نمی‌کنند. اگر عمر باتری و عملکردی که مایکروسافت و کوالکام ادعا می‌کنند درست باشد، آن‌ها می‌توانند به خوبی جایگزین لپ تاپ های کنونی ویندوزی شوند. مایکروسافت همچنین خبر از در حال توسعه بودن یک نوت پد ویژه همراه با یک چیپست ARM‌داده است که بعید به نظر می‌رسد بتوان آن را پیش از سال آینده مشاهده کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. 1- جز دوام باطری هیچ مزیّتی ندارد؛ آنهم به پای پاوربانک‌های پیشرفته نمیرسد.
    2- با اینهمه محدودیت و مهمتر از آن، سیستم بستۀ Windows خریدش توجیهی ندارد.
    3- این تقلّا برای نجات Windows در سراشیبی افول است.