بررسی دوربین دوگانه هواوی میت 10 و امکانات آن

بررسی دوربین هواوی میت 10 و امکانات آن؛ این سیستم دوگانه‌ی شگفت‌انگیز!

دوربین هواوی میت 10 (Huawei Mate 10) یکی از هیجان‌انگیزترین بخش های سخت افزاری پرچمدار جدید هواوی است و در این مطلب قصد داریم نگاهی ویژه به امکانات این دوربین دوگانه که طی همکاری مشترکی با لایکا ساخته شده است، داشته باشیم.

هواوی برای ساخت دوربین هواوی میت 10 به سراغ یکی از خوش‌نام‌ترین برندهای صنعت عکاسی رفته است. کمپانی آلمانی لایکا که حدود ۳۰ سال دیگر تا دویست ساله شدن خود فاصله دارد، یکی از نا‌م‌های خاص صنعت تصویربرداری است که برخلاف رقبایش، بیشتر در زمینه‌ی ساخت محصولات تخصصی صنعتی و تجیهزات خاص تصویربرداری فعالیت می‌کند.

ماژول دوربین دوگانه‌ی پرچمدار ۲۰۱۷ هواوی از دو سنسور ۱۲ و ۲۰ مگاپیکسلی تشکیل شده است. اما برخلاف اکثر سیستم‌های دوگانه‌ی دیگر که از ترکیب سنسورهای دوگانه با لنزهای واید و تله استفاده میکنند، دوربین هواوی میت 10 دارای یک سنسور رنگی ۱۲ مگاپیکسلی و یک سنسور سیاه و سفید ۲۰ مگاپیکسلی است که طبق گفته‌ی سازندگان، این دوربین را قادر می‌سازد که جزئیات و اطلاعات تصاویر را در حد بسیار بالایی به ثبت برسانند و با ترکیب این اطلاعات توسط واحد پردازش هوشمند، نتیجه‌ی باکیفیتی را در اختیار کاربر قرار دهند.

بررسی دوربین دوگانه هواوی میت 10 و امکانات آن

لنزهای این دوربین هردو ۲۷ میلی‌متری هستند و گشودگی دریچه‌ی دیافراگم آنها بر روی f/1.6 قرار دارد؛ یعنی بازترین دیافراگم در دنیای تلفن های همراه هوشمند تا به اینجای کار! میزان گشودگی دریچه‌ی دیافراگم، تاثیر بسیار زیادی در سرعت عملکرد دوربین و ثبت تصاویر در شرایط نوری نامناسب و به خصوص عکاسی در شب است. در واقع اف استاپ ۱.۶ به این لنزها اجازه می‌دهد که حجم بالایی از نور را به سنسور برسانند تا حتی در محیط‌های داخلی نیمه‌تاریک نیز این سنسورهای قدرتمند بتوانند بدون نیاز به افزایش ایزو (میزان حساسیت به نور)، جزئیات تصاویر را به طور کامل به ثبت برسانند؛ این به معنای آن است که کمترین حد نویز در تصاویر نهایی به چشم می‌خورند و حتی در صورت بزرگنمایی بر روی عکس‌ها نیز کیفیت آنها چندان کاهش نمی‌یابد.

یکی از کاربردهای اصلی دوربین های موبایل، عکاسی سریع در موقعیت‌های پیش‌بینی نشده و از سوژه‌های متحرک است و بنابراین سیستم فوکوس خودکار، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که باید در آنها وجود داشته باشد. در دوربین دوگانه هواوی میت 10 ، سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به تثبیت اپتیکال تصاویر مجهز شده و در عوض سنسور ۲۰ مگاپیکسلی با برخورداری از حساسیت بالاتر هنگام ثبت تصاویر، تاری و افت کیفیت را به حداقل می‌رساند. سیستم فوکوس خودکار این دوربین از یک ساختار چهارگانه‌ی قدرتمند تشکیل شده که فوکوس خودکار را بر مبنای تشخیص فاز صحنه، تشخیص کنتراست، تشخیص عمق میدان و البته فوکوس خودکار لیزری انجام می‌دهد. بنابراین خیالتان راحت است که در هیچ موقعیتی، فوکوس بر روی حتی سخت‌ترین سوژه‌ها نیز از دست نخواهد رفت.

دوربین هواوی میت 10 کاملا هوشمند عمل می‌کند

بررسی دوربین دوگانه هواوی میت 10 و امکانات آن

برخورداری از لنزهای روشن و فوق سریع SUMMILUX-H ساخته شده توسط لایکا، قابلیت بسیار جذابی است، اما چیزی که دوربین هواوی Mate 10 را از تمام رقبا متمایز می‌کند، برخورداری از هوش مصنوعی پیشرفته‌ای است که به لطف قابلیت‌های متعدد پردازنده‌ی کایرین ۹۷۰ امکان‌پذیر شده است. واحد پردازش تصاویر در دوربین‌های موبایل از سال‌های پیش نیز وجود داشته و امکان عکاسی خودکار را به کاربران می‌داده است، اما برخورداری از ISP های دوگانه در دوربین میت 10، این پردازش تصاویر را به مرحله‌ای جدید وارد کرده و کاهش نویز در محیط‌های تاریک، افزایش کنتراست و وضوح تصاویر، تصحیح اعوجاج لنزها و البته حفظ جزئیات در نقاط سایه روشن عکس‌ها، از مهمترین نتایج این واحد هوشمند است.

هوش مصنوعی بهره گرفته شده از واحد NPU پردازنده‌ی کایرین ۹۷۰، قادر است علاوه بر درک محیطی که در حال عکاسی در آن هستید، نوع سوژه را نیز تشخیص دهد و با توجه به این که سوژه به طور مثال یک گل، آسمان آبی، گیاه، حیوان خانگی، غذا، متن، برف، ساحل و یا آسمان شب است، تمام تنظیمات شامل اشباع رنگ‌ها، کنتراست و روشنایی را به طور خودکار اعمال کند تا تصویر شفاف‌تر، با غنای رنگی جذاب‌تری داشته باشید. زمانی که مدتی از این قابلیت استفاده کنید، متوجه تغییر فوق‌العاده‌ای که در کیفیت تصاویرتان اعمال می‌شود، خواهید شد و قطعا با بهبود الگوریتم‌های نرم افزاری آن در آینده، پتانسیل حتی بیشتری برای بهره‌گیری از این هوش مصنوعی توانمند وجود خواهد داشت.

بررسی دوربین دوگانه هواوی میت 10 و امکانات آن

وب‌سایت DxO به عنوان مرجع بررسی دوربین‌ گوشی های موبایل، بالاترین امتیاز خود را به دوربین هواوی میت 10 اعطا کرده و ما نیز پس از بررسی‌های خود، می‌توانیم این موضوع را تایید کنیم. رنگ‌های دقیق و افزایش شفافیت تصاویر نسبت به نسل قبل سری میت، نکته‌ای است که در همان اولین عکاسی با این دوربین به چشمتان می‌آید. گسترده‌ی دینامیکی بالا (HDR)، یکی دیگر از ویژگی‌های این دوربین است که البته در اکثر گوشی های بالارده‌ی هواوی نیز به چشم می‌خورد. این مشخصه باعث می‌شود که هنگام عکاسی از محیط‌هایی که دارای نقاط تیره و روشن متفاوتی هستند، نظیر عکاسی از یک پارک که درختان آن در سایه و وسایل بازی‌اش زیر نور مستقیم آفتاب قرار گرفته‌اند، جزئیات ثبت شده در تمام قسمت‌ها به یک اندازه باشد.

این گستره‌ی دینامیکی به شکل هوشمند در حالت خودکار اعمال می‌شود و عملکرد آن به قدری دقیق و به موقع است که عموما نیازی به فعال کردن آن به شکل دستی نخواهید داشت. دوربین هواوی میت 10 از زوم اپتیکال برخوردار نیست اما کمپانی سازنده یک قابلیت جالب تحت عنوان زوم دو برابری دیجیتال را درون آن قرار داده است که اجازه‌ی بزرگنمایی تا دو مرحله بدون حذف جزئیات را به کاربر می‌دهد. این قابلیت به لطف ذخیره‌ی فریم‌های متفاوت از سوژه توسط دو سنسور رنگی و سیاه و سفید امکان‌پذیر می‌شود و در پشت صحنه با بهره‌گیری از الگوریتم‌های خاص و ترکیب اطلاعات ثبت شده توسط این دو سنسور، زوم بدون افت کیفیت و البته با همان رنج دینامیکی فوق‌العاده، امکان‌پذیر می‌شود.

رابط کاربری و امکانات نرم افزاری متنوع دوربین Mate 10

رابط کاربری دوربین هواوی میت 10 علیرغم تغییرات سخت افزاری گسترده‌ای که در آن اعمال شده است، از همان رابط کاربری آشنایی که در پرچمداران قبلی این برند چینی دیده بودیم، برخوردار است. در این محیط نرم افزاری که از سه صفحه‌ تشکیل شده، تلاش بر این بوده است تمرکز اصلی بر روی سوژه‌ باشد و دسترسی به ابزارهای مختلف به آسانی انجام بگیرد.

در صفحه‌ی اصلی و در نوار بالایی، قابلیت فعال کردن حالت پرتره و البته افکت بوکه وجود دارد که باعث می‌شود سوژه در مرکز توجه قرار گیرد و با محو شدن پس زمینه، نتیجه‌ی نهایی شبیه به پرتره‌های حرفه‌ای شود؛ ابزار زیباسازی خودکار در ۱۰ سطح و با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند نیز در این حالت قابل استفاده است که با حذف خودکار زوائد پوستی و روشن‌تر کردن چهره، پرتره‌‌‌های زیباتری را از کاربر به ثبت می‌رساند.

امکان فعال کردن فلاش، دسترسی به فیلترهای رنگی مخصوص لایکا، جابه‌جا شدن بین دوربین جلو و عقب و تصویربرداری لایو نیز در این منو وجود دارد، اما جالب‌ترین ابزار آن، حالت Wide Aperture است که به شما اجازه می‌دهد خودتان در هر لحظه، میزان گشودگی دریچه‌ی دیافراگم را تغییر دهید تا میزان تمرکز بر روی سوژه و عمق میدان در تصویر تغییر کند. یکی از تغییرات بسیار جالب در صفحه‌ی اصلی این است که دیگر نیازی به رفتن به صفحه‌ی حالت‌ها برای انتخاب تنظیمات دستی وجود ندارد و شما می‌توانید با بالا کشیدن اسلایدر پایین صفحه، مود عکاسی Pro یا همان تنظیمات دستی را فعال کنید؛ این حالت که مخصوص عکاسان حرفه‌ای است، اجازه می‌دهد میزان ایزو، نوع فوکوس، میزان نوردهی و اشباع رنگ‌ها و سرعت شاتر را خودتان تعیین کنید.

با سوایپ کردن به سمت چپ، وارد منوی تنظیمات می‌شوید که در آنجا قادر هستید به مواردی نظیر رزولوشن عکس‌ها، عکاسی به محض لبخند، نحوه‌ی عملکرد دکمه‌های ولوم و فعال کردن تایمر عکاسی دسترسی داشته باشید. اما مهم‌ترین بخش نرم افزار دوربین، در واقع صفحه‌ی سوم است که با سواپ کردن به سمت راست از صفحه‌ی اصلی، وارد آنجا می‌شوید و می‌توانید حالت‌هایی نظیر عکاسی تک رنگ، مود مخصوص فیلمبرداری، تصویربرداری پانوراما، تصویربرداری HDR، فیلمبرداری Time lapse، عکاسی مخصوص شب، فیلترهای رنگی، فیلمبرداری صحنه آهسته و حالت اسکن اسناد را در آنجا فعال کنید.

عکاسی تک رنگ که با استفاده از سنسور سیاه و سفید دوربین هواوی میت 10 انجام می‌گیرد، یکی از نقاط قوت این غول هوشمند است که به طور کاملا ویژه‌، اجازه می‌دهد عکس‌های سیاه و سفید با کنتراست بالا و بدون کوچکترین نویزی را ثبت کنید. اگر از علاقه‌مندان به عکاسی شهری و تصویربرداری هنری باشید، قطعا زمان زیادی را در این حالت سپری خواهید کرد و تفاوت‌های آن نسبت به الگوریتم‌های صرفا نرم افزاری که در رقبای دیگر به چشم می‌خورد را به وضوح خواهید دید.

دوربین سلفی و قابلیت‌های فیلمبرداری

بررسی دوربین دوگانه هواوی میت 10 و امکانات آن

دوربین سلفی هواوی میت 10 از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی برخوردار است که لنز آن دارای گشودگی دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 است و امکان ثبت سلفی‌های قابل قبولی را می‌دهد. حالت مخصوص عکاسی پرتره برای ایجاد بوکه‌‌های هنری و البته حالت زیباسازی خودکار در این حالت نیز فعال هستند. عکاسی پانوراما، فیلترهای رنگی، فیلمبرداری تایم لپس و پانورامای سه بعدی با استفاده از دوربین سلفی امکان‌پدیر هستند که خوشبختانه برخلاف رقبای ژاپنی، استفاده از این سلفی سه بعدی نیاز به طی کردن چندین مرحله‌ی طاقت‌فرسا ندارد.

در صفحه‌ی تنظیمات دوربین سلفی می‌توانید انعکاس آینه‌ای را غیر فعال کنید، تایمر عکاسی را روشن کنید و یا از ابزار Perfect Selfie برای ثبت عکس‌های بدون نقص بهره ببرید. الگوریتم مخصوص هوش مصنوعی تحت عنوان AI Selfie در این قسمت نیز فعال است و با تشخیص خودکار چهره‌ی افراد داخل تصویر، پس زمینه را محو می‌کند تا همه‌ی افراد در راس توجه قرار بگیرند.

در بخش فیلمبرداری، قطعا بسیاری از کاربران این روزها به دنبال فیلمبرداری با رزولوشن هیجان‌انگیز 4K هستند. دوربین هواوی میت 10 قادر است تصویربرداری 4K را با نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه انجام دهد و کلیپ نهایی نیز تحت کدک H.265 انکود می‌شوند تا حجم آنها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. کلیپ‌های 4K ثبت شده با این دوربین دارای جزئیات و کنتراست بالایی هستند و به خصوص با بهره‌مندی از رنگ‌های غنی و رنج دینامیکی بالا، نتایج بسیار راضی‌کننده‌ای به دست خواهید آورد.

فیلمبرداری فول اچ دی با ریت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر هر ثانیه نیز وجود دارد و کلیپ‌های ۱۰۸۰ پیکسلی با کدک MPEG-4 انکود می‌شوند. تثبیت اپتیکال در تمام رزولوشن‌ها قابل استفاده خواهد بود، اما ترکیب این قابلیت با تثبیت دیجیتال در رزولوشن فول اچ دی، کیفیت تصاویر ثبت شده با این رزولوشن را به آثار سینمایی بسیار نزدیک می کند.

در مجموع می‌توانیم بگوییم که دوربین هواوی میت 10 یکی از کامل‌ترین تجربه‌های عکاسی و فیلمبرداری با موبایل را در اختیار کاربران قرار می‌هد و خیلی سخت می‌توانید از آن ایرادی بگیرید و یا نیازی داشته باشید که به آن پاسخ داده نشده باشد. اما برای این که قدرت این ساختار دوگانه‌ی مجهز به هوش مصنوعی فوق العاده را در عمل مشاهده کنید، پیشنهاد می‌کنیم تصاویری که با دوربین هواوی میت 10 توسط تیم گجت نیوز ثبت شده است را در گالری زیر تماشا کنید.

گالری تصاویر دوربین میت 10 هواوی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

26 دیدگاه

  1. جهت اطلاع اون دوست ایفونیمون بگم که من خودم ایفون هفت پلاس دارم و براى همسرم میت ده پرو خریدم ى تست ساده سرعت از هرجفتشون گرفتم شاید باورتون نشه ایفون هفتو قورت داد فقط ایفون من تونست کلش رو زودتر از میت باز کنه توو بقیه موارد دقیقا مثل ى ماشین گازوییلى عمل میکرد در برابر میت طورى شده که واقعا از ایفون زده شدم با این گوه کارى هم که اپل کرده طرعت گوشیارو کم میکنه ب امید خدا میخوام ى میت ده پورشه دیزاین بخرم و با ایفون خدافظى کنم

    • دوست عزیز من میت 10 دارم و عالیه ولی هنوز نه مبت 10 پرو امده نه نه پورش دیزاین البته الان امروز برا پیش خرید اوردن و من چون از این میت ده راضیم یکی سفارش دادم ولی لطفا دروغ نگین

  2. خوب شد اپل دوربین دوتایی رو مد کرد که این شرکتا باهاش استوره بازی در بیارن

  3. عالییییی

    ممنون از گجت نیوز، با این کار تمیز داری تبدیل میشی به بهترین

    از لحاظ کیفی 2 درجه رفتی جلو

    این گوشی هم یحتمل تابستان به خریدش جدی فکر کنم

  4. دوربینش خیلی خوبه
    عکس های جالبی میشه گرفت باهاش

  5. همین طور پیش بره هواوی جای شرکت های غول تکنولوژی و میگیره
    البته در زمینه گوشی

  6. تو بررسیای دوربین لطفن نمونه فیلمم بذارین

  7. عکساش عالی ان

  8. ensafan tanzimate akasie gooshiaye huawi kheily motenave shodan

    • بازم به پایس آیفون ایکس نمیرسسسسه

      • بابا یه حرف تازه بزن. پای هر مطلبی که می بینیم یه سعید میکه به پای آیفون ایکس نمی رسه. اینقدر که از این آیفون طرفداری می کنی مرحوم استیو جابز دفاع نمی کرد.
        حداقل مستند حرف بزن، بگو نمیرسه چون قدرت فوکوسش بهتره، بگو سرعت شاتر بیشتر، بگو کیفیت عکسش بیشتره، یه چیز دیگه بگو فقط.
        عین یه بچه 7 ساله ای که گیر داده به آب نبات…
        یه کاری کن که فردا زرت آیفون در اومد نری تو سایت بیتوته نظر بزاری

      • واقعا آیفون ایکس اگر گوشی 500 دلاری بود می ارزید!

        ولی الان مفت نمی ارزه

      • سال دیگه سرعت ایفونت با قدیمی شدن باتریش کم شد بیا حرف بزنیم

  9. ممنون از گجت نیوز بابت این بررسی، لطفن بررسی کامل رو زودتر منتشر کنید

  10. ولی کاش زوم اپتیکالم داشت

  11. مود سیاه و سفیدش عالییییه خوراک عکس گرفتن هنری عه