تصاویر هندزآن و نگاه اولیه به طراحی هواوی میت 10

تصاویر هندزآن و نگاه اولیه به طراحی هواوی میت 10

طراحی هواوی میت 10 (Huawei Mate 10) یکی از بهترین تلاش‌هایی بوده که هواوی برای ساخت این سری از گوشی های پرچمدار خود به کار گرفته است و در ادامه قصد داریم جنبه های مختلف دیزاین این گوشی را بررسی کنیم.

سری ۲۰۱۷ محصولات میت هواوی در سه مدل استاندارد، پرو و لایت روانه‌ی بازار شده‌اند که علاوه بر مشخصات و امکانات فنی، در بحث طراحی ظاهری نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. میت 10، در واقع مدل استاندارد این سری محسوب می‌شود که طراحی زیبایی دارد و از همان اولین باری که آن را در دست خود می‌گیرید، متوجه تلاشی که کمپانی سازنده برای ساخت یک محصول کامپکت با نمایشگری بزرگ کرده است، خواهید شد. به‌کارگیری شیشه به عنوان المان اصلی این طراحی در کنار فلز براش خورده‌‌ای که جلوه‌ای براق دارد، رنگ‌های در نظر گرفته شده برای بدنه را بیش از پیش به نمایش می‌گذارند و هم فریم فلزی دور بدنه و هم درگاه‌های خروجی نظیر خشاب سیم‌کارت، دارای توناژ رنگی متفاوتی هستند که زیر شاخه‌ای از رنگ اصلی بدنه محسوب می‌شوند و هارمونی جالبی به وجود آورده‌اند؛ این حذف فلز و استفاده از شیشه، کاهش وزن ۴ گرمی نسبت به نسل قبل را نیز به ارمغان آورده است.

۱۵۰.۵ میلی‌متر طول، ۷۷.۸ میلی‌متر عرض و ۸.۲ میلی‌متر ضخامت برای یک دیوایس با نمایشگر ۵.۹ اینچی، به معنای یک طراحی بسیار کامپکت و پیچیده است. نسبت به نسل قبل سری میت، هواوی این محصول را ۵ میلی‌متر کوتاه‌تر و یک میلی‌متر باریک‌تر، طراحی کرده است. این موضوع با در نظر گرفتن این که هر دو گوشی از نمایشگری با سایز یکسان استفاده می‌کنند، به آن معناست که حاشیه‌های اطراف نمایشگر کاملا کاهش پیدا کرده است.

تصاویر هندزآن و نگاه اولیه به طراحی هواوی میت 10

لایه‌ی محافظتی گوریلا گلس بر روی این نمایشگر کشیده شده که دارای انحنایی ۴ محوره است؛ یعنی از هر چهار طرف، به سمت فریم فلزی بدنه انحنایی ظریف دارد تا مقاومت و یکپارچگی کلی بدنه افزایش پیدا کند. در ضمن یک گلس محافظتی نیز توسط هواوی بر روی نمایشگر میت 10 چسبانده شده که شما را از خرید گلس تا مدت‌ها بی‌نیاز خواهد کرد. البته ما برای عکاسی از محصول، این برچسب را جدا کرده‌ایم.

در سمت راست و چپ بدنه تقریبا هیچ حاشیه‌ای به چشم نمی‌‌خورد و تنها در بالا و پایین نمایشگر، حاشیه‌های اندکی وجود دارند که آنها نیز خالی نمانده و میزبان آیتم‌های سخت افزاری خاصی هستند. دکمه‌ی هوم فیزیکی در پایین دیوایس، همزمان نقش دکمه‌های ناوبری و سنسور اثر انگشت را نیز بازی می‌کند. در واقع شما می‌توانید منوی ناوبری مجازی را از روی صفحه حذف کنید و تنها با استفاده از دکمه‌های هوم، بین قسمت‌های مختلف جابه‌جا شوید؛ یک بار لمس کردن، بازگشت به عقب حساب می‌شود و لمس طولانی‌تر، نقش دکمه‌ی هوم را ایفا می‌کند. سوایپ کردن به سمت چپ و راست نیز باعث باز شدن منوی اپلیکیشن‌های در حال اجرا خواهد شد. در ضمن این دکمه قابلیت جابه‌جایی ندارد و هنگام فشردن آن، یک بازخورد لمسی، حس پایین رفتن یک دکمه‌ی واقعی را به کاربر منتقل خواهد کرد.

هواوی همواره در ساخت بهترین و سریع‌ترین سنسورهای اثر انگشت موبایل، مهارت خاصی داشته است و این بار نیز علیرغم انتقال این سنسور از پشت گوشی به روی دکمه‌ی هوم، تغییری در کیفیت آن به وجود نیامده است. این اسکنر در همه‌ی لحظات فعال است و به محض این که انگشت خود را بر روی آن می‌گذارید، قفل دیوایس باز خواهد شد و عملا تاخیری را احساس نخواهید کرد.

طراحی هواوی میت 10 و یک زبان طراحی کاملا جدید

تصاویر هندزآن و نگاه اولیه به طراحی هواوی میت 10

این برند چینی در محصولات جدید خانواده‌ی میت خود تلاش کرده است که زبان طراحی جدیدی را ارائه نماید و از این رو شاهد به وجود آمدن تغییرات گسترده‌ای در بخش‌های مختلف طراحی آن هستیم. در واقع در طراحی هواوی میت 10 تنها به استفاده از شیشه به جای فلز اکتفا نشده و تقریبا ابعاد و نحوه‌ی قرارگیری تمام قسمت‌های بدنه تغییر کرده است. از پنل پشتی شروع می‌کنیم.

در این قسمت لنزهای دوربین با آرایشی عمودی و در زیر هم قرار گرفته‌اند. به جای آن کادر بیضی‌شکلی که در نسل قبلی میت شاهدش بودیم، این بار لنزها هرکدام به شکلی جدا از هم و البته با ابعادی بزرگتر، بر روی پنل پشتی دیده می‌شوند. یک فریم فلزی بسیار نازک با کمی بیرون‌زدگی از بدنه، به دور این لنزها کشیده شده که البته هنگام قرار گرفتن بر روی سطوح افقی، باعث از بین رفتن تعادل دیوایس نخواهد شد. فلش ال ای دی دوگانه (با دو رنگ سرد و گرم) در سمت چپ و سنسور لیزر که برای فوکوس خودکار به دوربین کمک می‌کند، در سمت چپ لنزها دیده می‌شوند و همگی آنها در یک کادر مستطیلی‌شکل که رنگی روشن‌تر از رنگ پنل پشتی دارد، قرار گرفته‌اند؛ این کادر علاوه بر رنگ متفاوت، بافت برجسته‌تری نیز نسبت به باقی قسمت‌های پنل دارد و در مجموع، تفاوتی زیبا را بر روی این قسمت به وجود آورده‌اند.

پنل فلزی دور دیوایس به شکلی براش خورده است که رگه‌رگه‌هایی افقی درون آن دیده می‌شود و هنگام برخورد نور به آنها، جلوه‌های نوری جالبی پدید می‌آید. انحنای این فریم از وسط به سمت دو پنل پشتی و جلویی دیوایس متمایل شده است که همین موضوع باعث می‌شود تقریبا یک سطح کاملا یک‌دست را لمس کنید و ناهماهنگی خاصی بین دو پنل شیشه‌ای و این لایه‌ی فلزی حس نشود.

تصاویر هندزآن و نگاه اولیه به طراحی هواوی میت 10

دکمه‌ی پاور بر روی سمت راست این فریم فلزی قرار گرفته و دکمه‌های تغییر ولوم صدا نیز بالای آن دیده می‌شوند. این دکمه‌ها همگی بافتی یکسان دارند و کمی برجستگی از سطح بدنه، علاوه بر تشخیص آسان، باعث می‌شود که هنگام در دست گرفتن گوشی، این بیرون‌زدگی چندان دستتان را آزار ندهد. خشاب سیم‌کارت نیز بر روی لبه‌ی سمت چپ بدنه قرار گرفته و بعد از بیرون آوردنش با استفاده از پین مخصوص، می‌توانید یک سیم‌کارت نانو و یک کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس دی را درون آن قرار دهید؛ این خشاب باکیفیت برخلاف بسیاری از رقبا، از جنس فلزی همرنگ با فریم فلزی دور بدنه ساخته شده و از آنجا که تنها دو جایگاه دارد، باید بین استفاده از سیم‌کارت دوم و کارت حافظه، یکی را انتخاب کنید.

جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون به همراه میکروفون دوم دیوایس و البته سنسور فرستنده‌ی نور مادون قرمز بر روی لبه‌ی بالایی و پورت یو اس بی تایپ سی از نوع ریورسیبل (که از هر دو سمت می‌توانید پورت را وارد آن کنید) و اسپیکر تک کاناله‌ بر روی لبه‌ی پایینی تعبیه شده‌اند. در کنار دوربین سلفی و تعدادی از سنسورهای محیطی، بلندگوی تماس نیز در بالای نمایشگر دیده‌ می‌شود که طی یک اقدام هوشمندانه از سوی هواوی، این بلندگو در همکاری با اسپیکر اصلی، یک سیستم استریو‌ را شبیه‌سازی می‌کنند.

جمع‌بندی: لوکس، کامپکت و کاربردی

تصاویر هندزآن و نگاه اولیه به طراحی هواوی میت 10

در نهایت بررسی طراحی هواوی میت 10 می‌توانیم بگوییم که این دیوایس تمام مواردی که کاربران از یک پرچمدار ۲۰۱۷ انتظار دارند را در خود دارد؛ حاشیه‌های بسیار اندک نمایشگر از طرفین، یک ساختار ساندویچی از شیشه و فلز مرغوب و طراحی کامپکت و خوش‌دست با وجود برخورداری از نمایشگر غول‌پیکر ۵.۹ اینچی. تمام اینها در حالی است که کمپانی سازنده، بسیاری از امکاناتی که این روزها از روی پرچمداران دیگر حذف شده‌اند را نیز در اختیار کاربران خود قرار داده و سنسور مادون قرمز و جک ۳.۵‌ میلی‌متری هدفون، هنوز هم بر روی این مدل قابل استفاده خواهند بود.

هواوی علاوه بر اینها، سه مدل متفاوت از سری میت را روانه‌ی بازار کرده است تا کاربرانی که سلیقه‌های متفاوتی دارند و به طور مثال، خواستار حذف دکمه‌ی هوم از روی بدنه هستند نیز بتوانند محصول مورد علاقه‌ی خود را خریداری کنند.