در این مطلب به معرفی پرفروش ترین خودروهای ترکیه در سال 2017 خواهیم پرداخت. برندهای فیات، رنو و فولکس واگن، بیشترین سهم از بازار ترکیه را در اختیار دارند.
ترکیه، یکی از همسایگان شمال غربی ایران محسوب میشود و به همین دلیل شاید بررسی وضعیت بازار خودروی این کشور تا حدودی برای ما جالب توجه باشد. ترکیه یک کشور صنعتی و تاریخی است که تقریبا به اندازه ایران جمعیت دارد اما وسعت آن کمی از کشور ما کوچکتر است. در این کشور، شرکتهای خودروسازی بسیاری در حال فعالیت هستند و شرکتهای توفاش (تاسیس در سال 1968 میلادی) و اویاک رنو (تاسیس در سال 1969 میلادی)، دو خودروساز مهم و بومی ترکها شناخته میشوند.
در کل توفاش (شریک تجاری فیات)، اویاک رنو (شریک تجاری رنو)، فورد اتوسان (شریک تجاری فورد)، هیوندای آسان (شریک تجاری هیوندای)، تویوتا TMMT و هوندا، مهمترین خودروسازان ترکیه هستند که عمدتا به مونتاژ و عرضه محصولات روز شرکای خارجی خود مشغولند و حتی این محصولات را به کشورهای دیگر جهان صادر میکنند.
خودروی فیات تیپو که در ترکیه با نام اژه (Agea) نیز شناخته میشود، در کارخانه توفاش تولید شده و حتی به کشورهایی مانند ایتالیا نیز صادر شده است. تویوتا C-HR مونتاژ ترکیه هم به کشورهای خاورمیانه از جمله ایران صادر میشود و نسل جدید هوندا سیویک و رنو مگان جدید هم از دیگر خودروهای مطرحی هستند که هماکنون در ترکیه مونتاژ میشوند. ترکها دارای صنعت قطعهسازی بسیار قدرتمند و گستردهای هستند و به همین دلیل، خودروهای زیادی با آخرین استانداردهای اروپا در این کشور مونتاژ و به کشورهای دیگر نیز صادر میشوند.
در حال حاضر برندهای فیات و رنو، پرفروش ترین خودروهای ترکیه را تولید میکنند. فولکس واگن نیز حضور پررنگی در بازار این کشور دارد و مردم ترکیه همواره استقبال خوبی از محصولات این برند آلمانی داشتهاند. در کل، بازار خودروی ترکیه تنوع خوبی دارد و انواع محصولات مدرن، بهروز و باکیفیت را میتوان در آن یافت. البته قیمت بنزین در این کشور خیلی گران است و قیمت فروش خودروهای نو نیز ارزانتر از ایران نیست، اما نحوه فروش اقساطی خودروها عادلانهتر و منصفانهتر از کشورمان بوده و به همین دلیل مشتریان میتوانند راحتتر و به صورت قسطی، خودروی مورد نظر را خریداری کنند.
به عنوان مثال، قیمت خودروی رنو سیمبل فیس لیفت 2017 با پیشرانه 1.5 لیتری دیزلی در ترکیه از 59 هزار و 500 لیر شروع میشود و تا 63 هزار و 850 لیر ادامه پیدا میکند که تقریبا معادل 63 میلیون و 500 هزار تا 67 میلیون و 900 هزار تومان میشود. این خودرو با اقساط ماهانه 840 تا 868 لیر معادل حدود 900 تا 925 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار میگیرد. همچنین رنو کپچر فیس لیفت 2017 نیز با قیمت 89 هزار و 950 تا 99 هزار و 600 لیر، معادل 95 میلیون و 500 هزار تا 106 میلیون تومان و اقساط ماهانه هزار و 78 تا هزار و 114 لیر، معادل 1 میلیون و 145 هزار تا 1 میلیون و 185 هزار تومان عرضه میشود. ناگفته نماند که نحوه تحویل خودرو و خدمات پس از فروش نیز در ترکیه بسیار منظمتر و بهتر از ایران است.
در پایان، جدول پرفروش ترین خودروهای ترکیه در سال 2017 میلادی را مشاهده میکنید:
جدول پرفروش ترین خودروهای ترکیه در سال 2017
رتبه | خودرو | میزان فروش (دستگاه) | درصد رشد سالیانه فروش نسبت به سال گذشته |
1 | فیات تیپو (اژه) | 36 هزار و 647 | افزایش 32.6 درصدی |
2 | رنو مگان | 32 هزار و 932 | افزایش 411.1 درصدی |
3 | رنو کلیو | 28 هزار و 555 | افزایش 36.3 درصدی |
4 | فولکس واگن پاسات | 21 هزار و 570 | کاهش 3.6 درصدی |
5 | تویوتا کرولا | 19 هزار و 2 | کاهش 19.9 درصدی |
6 | فورد فوکوس | 17 هزار و 585 | افزایش 273 درصدی |
7 | رنو سیمبل | 16 هزار و 667 | کاهش 11.8 درصدی |
8 | فولکس واگن پولو | 16 هزار و 238 | کاهش 24.5 درصدی |
9 | هیوندای آی 20 | 15 هزار و 977 | افزایش 0.4 درصدی |
10 | هوندا سیویک | 15 هزار و 758 | افزایش 136.4 درصدی |
11 | داچیا ساندرو | 14 هزار و 81 | افزایش 10.4 درصدی |
12 | نیسان قشقایی | 13 هزار و 270 | افزایش 8.6 درصدی |
13 | فولکس واگن گلف | 12 هزار و 461 | کاهش 17.1 درصدی |
14 | اوپل آسترا | 12 هزار و 453 | افزایش 120.9 درصدی |
15 | داچیا داستر | 12 هزار و 17 | افزایش 1.3 درصدی |
16 | پژو 301 | 11 هزار و 294 | افزایش 24.3 درصدی |
17 | سیتروئن سی الیزه | 9 هزار و 864 | کاهش 0.8 درصدی |
18 | اوپل آسترا سدان | 9 هزار و 119 | کاهش 46.6 درصدی |
19 | بنز کلاس سی | 9 هزار و 45 | افزایش 2.3 درصدی |
20 | هیوندای اکسنت | 8 هزار و 882 | کاهش 8.2 درصدی |
نقل قول ” … البته قیمت بنزین در این کشور خیلی گران است و قیمت فروش خودروهای نو نیز ارزانتر از ایران نیست …”
پارسال درآمد یک کارگر ترکیه ای بیش از 2.5 برابر یک کارگر ایرانی بود. اینم لینک منبع:
[لینک حذف شد]
اولا از گجت نیوز تشکر می کنم. ثانیا انتظار دارم کامنتم تأیید بشه. این دومین باریه که این کامنتو میفرستم.
آلمان>ترکیه>ایران
قرنهاست ایران خودش را با ترکیه مقایسه میکند و ترکیه خود را با آلمان.
ولی تاکنون نه اینها به ایشان رسیدهاند، نه ایشان به آنها.
دلیلش زیرساخت است. زیرساختی جامع، اعمّ از تکنولوژی، اقتصاد و فرهنگ.
نه آتاتورک توانست از ترکیه آلمان بسازد و نه رضاشاه، چرا؟ ج:
چاه باید خودش آب بدهد! چاهِ آب، با چالهکَنی و پُرکردنش با آب، درست نمیشود.
مقایسۀ سرانۀ مطالعه:
چرا اُمّتِ إقرأ کمترین کارش قرآئت است؟
مقایسۀ نظام آموزشی:
گویند نوشیروان [دور از پایتخت] کمبودجه شد[مثل الآن] ولی تن به تأمین بودجه در إزای تحصیلِ کفاشزاده، نداد؟
درحالیکه تحصیلاتِ رایگان آلمان، افزون بر شهروندان، سودش به خارجیها هم میرسد.
مقایسۀ نظم عمومی:
نظم، وصیّت رئیس مذهب این ملّت است [أوصیکم بتقوا الله و نظم أمرکم]
چرا وقتی طلبِ اندکی سلیقه میکنی، جواب میشنوی: اینجا که آلمان نیست!
مقایسۀ وطندوستی:
دانشمندان یهودی برای خداحافظی و تَرکِ آلمانِ نازی به منزل ماکسپلانگ رفته ازو نیز طلب جلای وطن کردند گفت میمانم چون نازیسم مؤقت ولی آلمان همیشگی است!
چرا از استخدام تا ارتقاء رتبه در نظام اداری ایران بنیادش بر ppp است؟
آدم شکّ میکند که آیا انگیزۀ ورود به نظام مدیریتی کلّاشی است؟
چرا دزدی آشکار ولی صداشو در نیار؟
نویسندۀ تورک گوید پدری که کنترل نظام خانوادگی را از کف دادهبود، برای حفظ آبرویش، در محلهای مدرن آپارتمانی ساخته و هر یک از عایلهاش را در طبقهای نشانده، دائماً بین طبقات رفته و تقاضای سکوت و آبروداری میکرد.
نا گفته پیداست که آلمان هم مدینۀ فاضله نیست و صدالبته کاستیهای فراوان دارد، ولی:
فریدونِ فرّخ فرشته نبود
ز مُشک و ز عنبر سرشته نبود
به داد و دهش یافت این فرّهی
تو داد و دهش کن، فریدون تویی
سندل یوروم